Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Verslaving 2/2010

01-06-2010 | Artikel

Computergames: vermaak met serieuze consequenties

Auteurs: Maria Haagsma, Oscar Peters, Marcel Pieterse

Gepubliceerd in: Verslaving | Uitgave 2/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vanuit het verslavingsveld komen signalen naar voren dat gameverslaving een opkomend probleem is. Vooralsnog wordt gameverslaving door de American Psychiatric Association (APA) echter niet aangemerkt als mogelijk verslavend. Dit betekent dat gameverslaving op dit moment niet ‘bestaat’ binnen de reguliere gezondheidszorg en een behandeling niet altijd wordt vergoed vanuit de zorgverzekering. In dit onderzoek is geïnventariseerd welk specifiek hulpaanbod er bestaat voor gameverslaving in de reguliere verslavingszorg. Uit de resultaten blijkt dat gameverslaving in de praktijk een bestaand gezondheidsprobleem is en dat er een toenemende vraag bestaat naar een hulpaanbod. De preventie en behandeling van gameverslaving is in Nederland nog in ontwikkeling. Er is behoefte aan zowel goed epidemiologisch onderzoek naar de problematiek als de ontwikkeling van preventie- en behandelmethoden. Een landelijke aanpak waarbij instellingen en organisaties samenwerken en kennis uitwisselen maakt de problematiek eerder inzichtelijk en versnelt de ontwikkeling van preventie- en behandelmethoden. Hierbij zal ook de overheid een rol moeten spelen, bijvoorbeeld door financiële steun te verlenen voor onderzoek en de ontwikkeling van preventie- en behandelmethoden.
Voetnoten
1
Meetperiode: januari-maart 2009.
 
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
go back to reference Bauman, K.E., & Ennett, S.T. (1994). Peer influence on adolescent drug use. American Psychologist, 49, 820-822. Bauman, K.E., & Ennett, S.T. (1994). Peer influence on adolescent drug use. American Psychologist, 49, 820-822.
go back to reference Block, J.J. (2008). Issues for DSM-V: Internet addiction. American Journal of Psychiatry, 165, 306-307. Block, J.J. (2008). Issues for DSM-V: Internet addiction. American Journal of Psychiatry, 165, 306-307.
go back to reference Gentile, D. (2008). Pathological video game use among youth ages 8 to 18: A national study. Psychological Science, 20, 594-602. Gentile, D. (2008). Pathological video game use among youth ages 8 to 18: A national study. Psychological Science, 20, 594-602.
go back to reference Griffiths, M.D. (2008). Video game addiction: Further thoughts and observations. International Journal of Mental Health and Addiction, 6, 182-185. Griffiths, M.D. (2008). Video game addiction: Further thoughts and observations. International Journal of Mental Health and Addiction, 6, 182-185.
go back to reference Grusser, S.M., Thalemann, R., Albrecht, U., & Thalemann, C.N. (2005). Exzessive Computernutzung im Kindesalter: Ergebnisse einer psychometrischen Erhebung. Wiener Klinische Wochenschrift, 117, 188-195. Grusser, S.M., Thalemann, R., Albrecht, U., & Thalemann, C.N. (2005). Exzessive Computernutzung im Kindesalter: Ergebnisse einer psychometrischen Erhebung. Wiener Klinische Wochenschrift, 117, 188-195.
go back to reference Lemmens, J.S., Valkenburg, P.M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12, 77-95. Lemmens, J.S., Valkenburg, P.M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12, 77-95.
go back to reference Meerkerk, G.J., Eijnden, R.J.J.M. van den, Vermulst, A., & Garretsen, H.F.L. (2009). The Compulsive Internet Use Scale (CIUS). Some psychometric properties. Cyberpsychology and Behavior, 12, 1-6. Meerkerk, G.J., Eijnden, R.J.J.M. van den, Vermulst, A., & Garretsen, H.F.L. (2009). The Compulsive Internet Use Scale (CIUS). Some psychometric properties. Cyberpsychology and Behavior, 12, 1-6.
go back to reference Meerkerk, G.J., Rooij, A.J. van, Amadmoestar, S.S., & Schoenmakers, T. (2009). Nieuwe verslavingen in zicht. Een inventariserend onderzoek naar aard en omvang van ‘nieuwe verslavingen’ in Nederland. Rotterdam: IVO. Meerkerk, G.J., Rooij, A.J. van, Amadmoestar, S.S., & Schoenmakers, T. (2009). Nieuwe verslavingen in zicht. Een inventariserend onderzoek naar aard en omvang van ‘nieuwe verslavingen’ in Nederland. Rotterdam: IVO.
go back to reference Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
go back to reference Rooij, T. van, Schoenmakers, T., Meerkerk G.J., & Mheen, D. van de (2008). Factsheet: videogames en Nederlandse jongeren. Rotterdam: IVO. Rooij, T. van, Schoenmakers, T., Meerkerk G.J., & Mheen, D. van de (2008). Factsheet: videogames en Nederlandse jongeren. Rotterdam: IVO.
go back to reference Salguero, R.A.T., & Moran, R.M.B. (2002). Measuring problem video game playing in adolescents. Addiction, 97, 1601-1606. Salguero, R.A.T., & Moran, R.M.B. (2002). Measuring problem video game playing in adolescents. Addiction, 97, 1601-1606.
Metagegevens
Titel
Computergames: vermaak met serieuze consequenties
Auteurs
Maria Haagsma
Oscar Peters
Marcel Pieterse
Publicatiedatum
01-06-2010
Uitgeverij
Springer-Verlag
Gepubliceerd in
Verslaving / Uitgave 2/2010
Print ISSN: 1574-1842
Elektronisch ISSN: 1875-7073
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03089673

Andere artikelen Uitgave 2/2010

Verslaving 2/2010 Naar de uitgave

Verslaving verbeeld

The Player