Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Communicatie in persoonsgerichte zorg

Auteurs : Marieke van der Burgt, Frank Verhulst

Gepubliceerd in: Gedragsverandering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Communicatie is een van de belangrijkste instrumenten om persoonsgerichte zorg vorm te geven en gedragsverandering en zelfmanagement te ondersteunen. In de behandelrelatie gaat het om persoonsgerichte en gedragsgerichte communicatie op basis van een analyse van de gezondheidssituatie en het (gezondheids)gedrag, verkenning van wat de patiënt belangrijk vindt en samen beslissen. Een heldere gespreksstructuur en leidinggeven aan het gesprek bieden de patiënt daarbij duidelijkheid. Er zijn verschillende gesprekstools beschikbaar, zoals het spinnenwebmodel van positieve gezondheid, het stappenmodel voor gedragsverandering en motiverende gespreksvoering. Voor samen beslissen is een vierstappenmodel een handige gesprekswijzer. Voor stapsgewijze ondersteuning van gedragsverandering kan de zorgverlener gebruikmaken van de stappenreeks en motiverende gespreksvoering. Ook e-health kan gedragsverandering ondersteunen.
Metagegevens
Titel
Communicatie in persoonsgerichte zorg
Auteurs
Marieke van der Burgt
Frank Verhulst
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2976-2_3