Skip to main content
main-content
Top

Over dit boek

Zorgcategorie: Zorgvrager met psychische stoornis.

Inhoudsopgave

Voorwerk

Casus Chantal Helmers

Casus Chantal Helmers

Samenvatting
Chantal is altijd bezig met haar uiterlijk. Hoewel ze een goed figuur heeft, vindt ze zichzelf veel te dik. Ze besluit om wat kilo’s af te vallen door fanatiek te gaan sporten. Met een klasgenootje gaat ze twee keer per week naar de sportschool en ze gaat ook nog eens regelmatig hardlopen.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Oriëntatie op de casus

Samenvatting
In deze casus staat Chantal centraal. Zij is nu 16 jaar en haar leven is niet over rozen gegaan. Chantal is nog maar 2 jaar als haar vader vertrekt en niets meer van zich laat horen. Als de moeder van Chantal een nieuwe partner krijgt lijkt het leven er goed uit te zien, maar na een poos blijkt dit behoorlijk tegen te vallen. Eerst wordt Chantal seksueel misbruikt, later overlijdt haar stiefvader en blijft Chantal achter met een heleboel angsten, tegenstrijdige gedachten en onzekerheden. Uiteindelijk ontwikkelt ze een eetstoornis en moet ze de moeilijke behandeling doorstaan. In deze casus volg je Chantal in de dingen die ze meemaakt, waarbij de eetstoornis het hoofdthema is.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Planning van de casus

Voorwerk

Leertaak 1 Eetstoornissen

Samenvatting
Na de zomervakantie – Chantal is inmiddels 16 jaar – gaat ze binnen het beroepsonderwijs een opleiding mode en kleding volgen. Ze is daar veel bezig met haar uiterlijk en het ideaalbeeld van de vrouw, waar ze volgens zichzelf niet aan voldoet. Ze besluit wat kilo’s af te vallen en fanatiek te gaan sporten. Met een klasgenootje gaat ze twee keer per week naar de sportschool en ze gaat ook nog eens regelmatig hardlopen. Het afvallen gaat goed, ze heeft wel honger, maar ze ontdekt dat ze door veel te drinken, het hongergevoel wat kan stillen. Ze krijgt complimentjes over haar uiterlijk, wat haar stimuleert om er mee door te gaan. Ze begint steeds meer af te vallen en haar moeder begint haar eetpatroon te controleren. Daarom begint Chantal haar maaltijden uit te braken, zodat haar moeder niets in de gaten heeft.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Leertaak 2 Het verleden van Chantal

Samenvatting
De moeder van Chantal ontmoet op haar werk een man waarbij ze zich erg vertrouwd en geborgen voelt. Hij is 20 jaar ouder dan zij is en dat weerhoudt haar ervan een relatie met hem aan te gaan. Toch zien ze elkaar steeds vaker en hij komt bij hen wonen als Chantal 4 jaar is. Ze kunnen het goed met elkaar vinden, hij speelt veel met Chantal en ze gaan regelmatig met het gezin gezellig een dagje weg.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Leertaak 3 Persoonlijkheidsstoornissen

Samenvatting
Als Kees ’s nachts de kamer van Roos binnengaat, hoort Chantal dit en woedend stormt ze de kamer van haar moeder binnen om haar te gaan vertellen wat hun stiefvader met hen doet. Ze ziet haar moeder huilend op bed liggen, haar nachthemd stukgescheurd en overal zitten bloedvlekken. Moeder vertelt snikkend dat ze ruzie hebben gehad en neemt Chantal bij zich in bed. Dit is een van de weinige keren dat Chantal genegenheid bij haar moeder voelt en ze besluit het nog maar niet te vertellen.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Leertaak 4 Alles of niets

Samenvatting
Twee jaar later – Chantal is dan 14 jaar – sterft Kees aan een hartaanval. Chantal wordt verscheurd door meerdere gevoelens, enerzijds het verdriet om het verlies en anderzijds de opluchting omdat het misbruik nu voorgoed voorbij is!
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Leertaak 5 Vreemde communicatie

Samenvatting
Chantal slaapt op een tweepersoonskamer, samen met Debbie. Debbie vertelt over haar verleden, de lichamelijke mishandeling door haar moeder en wat dat met haar doet. Ze vertelt over de pijn die ze voelt, de geestelijke pijn die iemand anders haar heeft aangedaan en waar niets aan gedaan kan worden. Debbie automutileert, omdat ze het gevoel heeft de pijn eruit te kunnen snijden. Chantal heeft het gevoel veel te herkennen in het verhaal van Debbie, ook zij voelt die geestelijke pijn, niemand begrijpt haar en niemand geeft haar aandacht.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Leertaak 6 Sierlijk , begeerlijk , mooi en vol zelfvertrouwen!

Samenvatting
Heb vanavond moeten eten, bah! Mamma zat erbij aan tafel, dus ik moest wel, straks de kilo’s er maar weer af lopen. Voel me dik en lelijk, je kunt zien dat ik hiervan ben aangekomen. Vanmiddag ruzie gehad met mamma, ze vindt me weer te dun, ziet ze die vetrollen op mijn buik dan niet? Moet toch maar dikkere kleren aantrekken, dan let ze er niet zo op! Mijn zusje zag vanmorgen dat ik die pillen in mijn tas deed, ik hoop dat ze haar mond houdt.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Leertaak 7 De groep als therapeutisch middel

Samenvatting
Chantal wordt door haar moeder naar de eetgroep gebracht. Ze heeft een ‘contract’ getekend. Het blijkt geen gemakkelijke periode. Ze heeft inmiddels een paar leuke contacten met groepsgenoten, van hen ondervindt ze steun. Aan de andere kant zijn er groepsgenoten waarvoor ze het liefst wegloopt. Ze kan niet tegen ze op en voelt zich erg klein als zij in de buurt zijn.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Leertaak 8 Herhaalde opnames, hulpverleninj voor Chantal

Samenvatting
Chantal wordt opgenomen op een open afdeling van ‘De Berkenhof’, een afdeling speciaal voor jongeren. Het bevalt Chantal goed op ‘De Berkenhof’. Ze eet minimale porties, maar braakt niet meer. Iedere week komt ze een klein beetje aan. Er wordt samen met haar moeder en zusje gewerkt aan een terugkeerprogramma naar huis en er worden ook gezinsgesprekken gevoerd.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Leertaak 9 Handelen opbasis van professie of persoon?

Samenvatting
Het eerste wat ze vervolgens voelt is de pijn in haar polsen en de dorst die ze heeft. Als ze haar ogen opendoet dringt het langzaam tot haar door dat ze in het ziekenhuis is. Ze bekijkt het verband om haar pijnlijke polsen. Vervolgens ziet ze het infuus! Ze constateert met een schrik dat ze zich niet alles meer herinnert van wat er gebeurd is nadat ze thuis in haar polsen heeft gesneden.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Evaluatie van de casus

Evaluatie van de casus

Samenvatting
Als je aan alle leertaken hebt gewerkt is het goed om terug te kijken. Pak de aantekeningen die je hebt gemaakt bij de oriëntatie erbij.
C. Baptist, B. Hoitzing, J. Woudstra

Nawerk

Meer informatie