Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2002

01-12-2002 | Artikel

Behandeling van een gegeneraliseerde angststoornis bij een ‘moeilijk’ meisje van 9 jaar

Auteur: Pamela Clifford

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit artikel wordt de behandeling van Kim, een meisje met een gegeneraliseerde angststoornis, besproken. Bijzonder aan deze behandeling is dat het gaat om een meisje van negen jaar, met wie in eerste instantie vrijwel geen contact te krijgen is. Zij is extreem teruggetrokken, gespannen en huilt alleen maar in de behandelkamer. Om contact te maken en een behandeling te kunnen starten besluit de therapeut aan te sluiten bij de belangstelling en creativiteit van Kim, onder meer in de vorm van werken met tekeningen en de computer. Zo ontstaan tijdens de sessies met het meisje de verschillende opdrachten, hetgeen resulteert in een werkboek dat ook na de behandeling als 'naslagwerk' zijn nut bewijst. In de behandeling nemen, naast 'het veranderen van angstige cognities' en 'het uitvoeren van gedragsexperimenten', 'piekercontrole-oefeningen' een belangrijke plaats in, evenals het gebruik van positieve zelf-verbalisatie en het leren formuleren van 'goede aflopen', om cognitieve 'gewoonte-omkering' tot stand te brengen. Een groot aantal van deze oefeningen is geïnspireerd op technieken uit de cognitief gedragstherapeutische behandeling van de gegeneraliseerde angststoornis bij volwassenen.
Literatuur
go back to reference Arntz, A. & Eigersma, H (1999). Cognitieve therapie bij GAS. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red.) Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten/ Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Arntz, A. & Eigersma, H (1999). Cognitieve therapie bij GAS. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red.) Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten/ Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Bögels, S.M. & van Oppen, P (1999). Specifieke aspecten van cognitieve therapie. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red.), Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Bögels, S.M. & van Oppen, P (1999). Specifieke aspecten van cognitieve therapie. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red.), Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Braet, C. & Scholing, A. P (1999). Cognitieve therapie bij kinderen en jeugdigen. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red.), Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Braet, C. & Scholing, A. P (1999). Cognitieve therapie bij kinderen en jeugdigen. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red.), Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Greenberger, D. & Padesky, C.A (1999). Je gevoel de baas. Leren je negatieve denkpatronen te veranderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Greenberger, D. & Padesky, C.A (1999). Je gevoel de baas. Leren je negatieve denkpatronen te veranderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Haan, E. de (1997). Dwangstoornis bij kinderen en volwassenen. Academisch proefschrift, Erasmus Universiteit Rotterdam, Nijmegen: Bureau Beta Boeken. Haan, E. de (1997). Dwangstoornis bij kinderen en volwassenen. Academisch proefschrift, Erasmus Universiteit Rotterdam, Nijmegen: Bureau Beta Boeken.
go back to reference Haan, E. de (1998). De jongen die bang was om AIDS te krijgen. In: D. A. Treffers (red.) Emotionele stoornissen en somatoforme stoornissen bij kinderen en adolescenten: de stand van zaken. Boerhaave-commissie voor Postacademisch onderwijs in de Geneeskunde, Rijksuniversiteit Leiden. Haan, E. de (1998). De jongen die bang was om AIDS te krijgen. In: D. A. Treffers (red.) Emotionele stoornissen en somatoforme stoornissen bij kinderen en adolescenten: de stand van zaken. Boerhaave-commissie voor Postacademisch onderwijs in de Geneeskunde, Rijksuniversiteit Leiden.
go back to reference Kindt, M & Arntz, A. Cognitieve verwerking en psychopathologie: theorie en onderzoek. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red.), Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Kindt, M & Arntz, A. Cognitieve verwerking en psychopathologie: theorie en onderzoek. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red.), Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Padesky, C. A. (1994). Schema change processes in cognitive therapy. Clinical Psychology & Psychotherapy, 1, Z67-Z78. Padesky, C. A. (1994). Schema change processes in cognitive therapy. Clinical Psychology & Psychotherapy, 1, Z67-Z78.
go back to reference Stark, D., Sander, lB., Vancy, M.C, Bronik, M.D. & Hoke, JA (zooo). In: P. C. KendalI (ed.) Child and adolescent therapy Cognitive behavioral Procedure. New Vork: Guilford Press. Stark, D., Sander, lB., Vancy, M.C, Bronik, M.D. & Hoke, JA (zooo). In: P. C. KendalI (ed.) Child and adolescent therapy Cognitive behavioral Procedure. New Vork: Guilford Press.
go back to reference Van Boeijen, c., Visser. S., & van Balkom. A. (ZOOl). In: Van Balkom. A.J.L.M., van Oppen. P. & van Dyck, R. Behandelingsstrategieën bij angststoornissen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Van Boeijen, c., Visser. S., & van Balkom. A. (ZOOl). In: Van Balkom. A.J.L.M., van Oppen. P. & van Dyck, R. Behandelingsstrategieën bij angststoornissen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Wells, A. (ZOOl). Cognitive therapy of anxiety disorders. Chisester: Wiley. Wells, A. (ZOOl). Cognitive therapy of anxiety disorders. Chisester: Wiley.
Metagegevens
Titel
Behandeling van een gegeneraliseerde angststoornis bij een ‘moeilijk’ meisje van 9 jaar
Auteur
Pamela Clifford
Publicatiedatum
01-12-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2002
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059458

Andere artikelen Uitgave 2/2002

Kind & Adolescent Praktijk 2/2002 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide