Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Skipr 3/2020

01-07-2020 | Column

Afstand column

Auteur: Hugo Keuzenkamp

Gepubliceerd in: Skipr | Uitgave 3/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Corona heeft nogal wat overhoop gehaald in de zorg. Mijn moeder, die sinds de jaarwisseling in een verpleeghuis woont, heb ik al een paar maanden niet meer mogen zien. Mijn vrouw, bestuurder van een ander verpleeghuis, zag ik ook nauwelijks, maar dat was doordat het werk haar over de schoenen liep. Daar komt bij dat ik opeens weer twee kinderen thuis had. Mijn professionele corona-avontuur, het realiseren van Zorgcentrum Ahoy (een noodvoorziening voor 670 coronapatiënten), is achter de rug. Ahoy bleek niet nodig en is alweer ontmanteld. De verpleeghuizen doen de deuren weer voorzichtig open, ziekenhuizen hebben de electieve zorg opgepakt. De draad van het gewone leven wordt weer opgepakt. Terug naar normaal. Is de zorg van morgen daarmee straks weer als vanouds? Ik mag hopen van niet. Maar dat is omdat ik ook al voor corona hoopte dat de zorg zou veranderen. Veel mensen gaan naar de dokter zoals we vroeger naar de bank gingen om geld op te nemen, of naar het postkantoor voor onze postzegels. Wanneer was u voor het laatst in een postkantoor? Precies. Het mooie van de coronagolf is dat de modernisering opeens in een stroomversnelling is geraakt: beeldbellen, diagnostiek en monitoring op afstand. En een hoop interventies bleken opeens niet zo nodig. Hoeveel amandeltjes zijn er sinds februari geknipt? Slechts een fractie van wat we gewoon waren. In de cure kan zorg post-corona echt verschillen van vroeger, maar dan zullen we wel het verdienmodel moeten aanpassen. Dat was: zoveel mogelijk patiënten zien, en wel binnen het ziekenhuis. Ja, veel ziekenhuizen - of vooral, de medisch-specialistische bedrijven daarbinnen - kenden zelfs een heuse handschuddokter (echt waar). Die had als taak om een fysiek contactmoment met de patiënt te hebben, zodat de dbc beklonken en gedeclareerd kon worden en het specialistenhonorarium veiliggesteld. …

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Dit product is nog niet beschikbaar met een online abonnement

Metagegevens
Titel
Afstand column
Auteur
Hugo Keuzenkamp
Publicatiedatum
01-07-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Skipr / Uitgave 3/2020
Print ISSN: 1876-8695
Elektronisch ISSN: 2211-8772
DOI
https://doi.org/10.1007/s12654-020-0704-0