Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2009

01-06-2009 | Artikelen

ADHD-symptomen bij peuters en kleuters II

Een overzicht van meetinstrumenten

Auteur: Jaap Oosterlaan

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) symptomen komen veel voor bij peuters en kleuters. Bij een deel van die kinderen zijn de symptomen dermate ernstig dat de diagnose ADHD wordt gesteld. ADHD op jonge leeftijd vormt een risico voor toekomstig functioneren, vandaar het belang van betrouwbare meetinstrumenten om de ernst van ADHD-symptomen bij peuters en kleuters vast te stellen.
Voor dit doel zijn diverse gestandaardiseerde vragenlijsten beschikbaar. Door de normgerichte interpretatie maken vragenlijsten het mogelijk de gedragsbeoordelingen van ouders en leerkracht te vergelijken met wat gangbaar is voor een kind van vergelijkbare sekse en leeftijd. Deze informatie is van belang om een fundamenteel criterium voor de diagnose ADHD te onderbouwen, namelijk of de ADHD-symptomen zo ernstig zijn dat deze afwijken van wat gangbaar is voor een kind van dezelfde leeftijd en hetzelfde ontwikkelingsniveau.
Literatuur
go back to reference Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2000). Manual for ASEBA Preschool Forms & Profiles. Burlington, Vermont: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families. Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2000). Manual for ASEBA Preschool Forms & Profiles. Burlington, Vermont: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
go back to reference Bor, W., Sanders, M.R., & Markie-Dadds, C. (2002). The effects of the Triple P-Positive Parenting Program on preschool children with cooccurring disruptive behavior and attentional/hyperactive difficulties. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 571–587. Bor, W., Sanders, M.R., & Markie-Dadds, C. (2002). The effects of the Triple P-Positive Parenting Program on preschool children with cooccurring disruptive behavior and attentional/hyperactive difficulties. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 571–587.
go back to reference Campbell, S.B., Shaw, D.S., & Gilliom, M. (2000). Early externalizing behavior problems: Toddlers and preschoolers at risk for later maladjustment. Development and Psychopathology, 12, 467–488. Campbell, S.B., Shaw, D.S., & Gilliom, M. (2000). Early externalizing behavior problems: Toddlers and preschoolers at risk for later maladjustment. Development and Psychopathology, 12, 467–488.
go back to reference Evers, A., Vliet-Mulder, J.C. van, & Groot, C.J. (2001). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Deel 1: Testbeschrijvingen/Deel 2: Testresearch. Assen: Van Gorcum. Evers, A., Vliet-Mulder, J.C. van, & Groot, C.J. (2001). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Deel 1: Testbeschrijvingen/Deel 2: Testresearch. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Goedhart, A., Treffers, F. & Van Widenfelt, B. (2003). Vragen naar psychische problemen bij kinderen en adolescenten. De Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 58, 1018–1035. Goedhart, A., Treffers, F. & Van Widenfelt, B. (2003). Vragen naar psychische problemen bij kinderen en adolescenten. De Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 58, 1018–1035.
go back to reference Hendriksen, J., Steyaert, J., Kroes, M., & Vles, J. (2002). Vragenlijst Voorlopers ADHD (VVA). Handleiding. Leiden: Pits. Hendriksen, J., Steyaert, J., Kroes, M., & Vles, J. (2002). Vragenlijst Voorlopers ADHD (VVA). Handleiding. Leiden: Pits.
go back to reference Jones, K., Daley, D., Hutchings, J., Bywater, T., & Eames, C. (2007). Efficacy of the Incredible Years Basic parent training programme as an early intervention for children with conduct problems and ADHD. Child Care Health and Development, 33, 749–756. Jones, K., Daley, D., Hutchings, J., Bywater, T., & Eames, C. (2007). Efficacy of the Incredible Years Basic parent training programme as an early intervention for children with conduct problems and ADHD. Child Care Health and Development, 33, 749–756.
go back to reference Landelijke Stuurgroep Multidisciplinaire Richtlijnontwikkeling in de GGZ (2005). Multidisciplinaire richtlijn ADHD: richtlijn voor de diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jeugdigen 2005. Utrecht: Trimbos-instituut. Landelijke Stuurgroep Multidisciplinaire Richtlijnontwikkeling in de GGZ (2005). Multidisciplinaire richtlijn ADHD: richtlijn voor de diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jeugdigen 2005. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Oosterlaan, J. & Smidts, D.P. (2005). Roken en andere pre- en perinatale risicofactoren voor antisociaal gedrag bij kleuters. Tijdschrift voor Criminologie, 2, 159–166. Oosterlaan, J. & Smidts, D.P. (2005). Roken en andere pre- en perinatale risicofactoren voor antisociaal gedrag bij kleuters. Tijdschrift voor Criminologie, 2, 159–166.
go back to reference Oosterlaan, J., Baeyens, D., Scheres, A., Antrop, I., Roeyers, H., Sergeant, J.A. (2008). Handleiding bij de Vragenlijst voor gedragsproblemen bij kinderen van 6 tot en met 16 jaar ( VvGK6–16). Amsterdam, The Netherlands: Harcourt Test Publishers. Oosterlaan, J., Baeyens, D., Scheres, A., Antrop, I., Roeyers, H., Sergeant, J.A. (2008). Handleiding bij de Vragenlijst voor gedragsproblemen bij kinderen van 6 tot en met 16 jaar ( VvGK6–16). Amsterdam, The Netherlands: Harcourt Test Publishers.
go back to reference Oosterlaan, J. (2009). ADHD-symptomen bij peuters en kleuters. De predictieve waarde van vroege symptomen van ADHD voor later functioneren. Kind en Adolescent Praktijk 8(1), 32–37. Oosterlaan, J. (2009). ADHD-symptomen bij peuters en kleuters. De predictieve waarde van vroege symptomen van ADHD voor later functioneren. Kind en Adolescent Praktijk 8(1), 32–37.
go back to reference Scholte, E.M., & Ploeg, J.D. van der (2005). ADHD vragenlijst (AVL). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Scholte, E.M., & Ploeg, J.D. van der (2005). ADHD vragenlijst (AVL). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Smidts, D.P., & Oosterlaan, J. (2008). Handleiding bij Gedragsvragenlijst voor Kleuters (GvK). Amsterdam, The Netherlands: Harcourt Test Publishers. Smidts, D.P., & Oosterlaan, J. (2008). Handleiding bij Gedragsvragenlijst voor Kleuters (GvK). Amsterdam, The Netherlands: Harcourt Test Publishers.
go back to reference Smidts, D.P., & Oosterlaan, J. (2007). How common are symptoms of ADHD in typically developing preschoolers? A study on prevalence rates and prenatal / demographic risk factors. Cortex, 6, 710–717. Smidts, D.P., & Oosterlaan, J. (2007). How common are symptoms of ADHD in typically developing preschoolers? A study on prevalence rates and prenatal / demographic risk factors. Cortex, 6, 710–717.
go back to reference Sonuga-Barke, E.J.S., Daley, D., Thompson, M., Laver-Bradbury, C., & Weeks, A. (2001). Parent-based therapies for preschool attentiondeficit/ hyperactivity disorder: A randomized, controlled trial with a community sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 402–408. Sonuga-Barke, E.J.S., Daley, D., Thompson, M., Laver-Bradbury, C., & Weeks, A. (2001). Parent-based therapies for preschool attentiondeficit/ hyperactivity disorder: A randomized, controlled trial with a community sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 402–408.
go back to reference Taylor, E., Dopfner, M., Sergeant, J., Asherson, P., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Coghill, D., Danckaerts, M., Rothenberger, A., Sonuga-Barke, E., Steinhausen, H.C., & Zuddas A. (2004). European clinical guidelines for hyperkinetic disorder – first upgrade. European Child & Adolescent Psychiatry, 13, I7–I30. Taylor, E., Dopfner, M., Sergeant, J., Asherson, P., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Coghill, D., Danckaerts, M., Rothenberger, A., Sonuga-Barke, E., Steinhausen, H.C., & Zuddas A. (2004). European clinical guidelines for hyperkinetic disorder – first upgrade. European Child & Adolescent Psychiatry, 13, I7–I30.
Metagegevens
Titel
ADHD-symptomen bij peuters en kleuters II
Een overzicht van meetinstrumenten
Auteur
Jaap Oosterlaan
Publicatiedatum
01-06-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2009
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088040

Andere artikelen Uitgave 2/2009

Kind & Adolescent Praktijk 2/2009 Naar de uitgave

Gezien en Gelezen

Opvoedingsspel

Als je ’t mij vraagt

Marthe

Tussendoor

Kuikentjes