Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

64 Plankenkoorts/examenvrees

Auteur : M.E. Maijer

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Examenvrees of plankenkoorts wordt om-schreven als een duidelijke en aanhoudende angst, die overdreven of onredelijk is en wordt uitgelokt door situaties waarin de persoon voelt dat hij wordt geëvalueerd. Deze angststoornis wordt in de DSM-IV geclassificeerd als specifieke fobie van het situationele type.1 Voor dit hoofdstuk beperken we ons tot de plankenkoorts die optreedt in situaties waarvoor de huisarts regelmatig wordt geconsulteerd: examenvrees bij scholieren, podiumvrees bij musici en angst voor het afleggen van een rijexamen.
Literatuur
1.
go back to reference Frances A, Pincus HA, First MB. Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR. Nieuwegein: Swets & Zeitlinger, 2001. Frances A, Pincus HA, First MB. Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR. Nieuwegein: Swets & Zeitlinger, 2001.
2.
go back to reference Clark DB, Agras WS. The assessment and treatment of performance anxiety in musicians. Am J Psychiatry 1991;148:598-605.CrossRefPubMed Clark DB, Agras WS. The assessment and treatment of performance anxiety in musicians. Am J Psychiatry 1991;148:598-605.CrossRefPubMed
3.
go back to reference Hassink-Franke L, Terluin B, Van Heest F, Hekman J, Van Marwijk H, Van Avendonk M. NHG-Standaard Angst (Tweede herziening). Huisarts Wet 2012;55:235.CrossRef Hassink-Franke L, Terluin B, Van Heest F, Hekman J, Van Marwijk H, Van Avendonk M. NHG-Standaard Angst (Tweede herziening). Huisarts Wet 2012;55:235.CrossRef
4.
go back to reference Kenny D. Music performance: origins, phenomenology, assessment and treatment. Australian centre for applied research in music performance. Sydney: University of Sydney, Australian Centre for applied research in music performance, 2006. Kenny D. Music performance: origins, phenomenology, assessment and treatment. Australian centre for applied research in music performance. Sydney: University of Sydney, Australian Centre for applied research in music performance, 2006.
5.
go back to reference Bernstein DA, Clarke-Stewart A, Roy E. Psychology. Boston: Houghton Miffin Company, 1997. Bernstein DA, Clarke-Stewart A, Roy E. Psychology. Boston: Houghton Miffin Company, 1997.
6.
go back to reference James I, Savage I. Beneficial effect of nadolol on axiety-induced disturbances of performance in musicians: a comparison with diazepam and placebo. Am Heart Journal 1984;108:1150-5.CrossRef James I, Savage I. Beneficial effect of nadolol on axiety-induced disturbances of performance in musicians: a comparison with diazepam and placebo. Am Heart Journal 1984;108:1150-5.CrossRef
7.
go back to reference Neftel KA, Adler RH, Käppeli L. Stage fright in musicians: a model illustrating the effect of beta blockers. Psychosom Med 1982;44;461-9CrossRefPubMed Neftel KA, Adler RH, Käppeli L. Stage fright in musicians: a model illustrating the effect of beta blockers. Psychosom Med 1982;44;461-9CrossRefPubMed
8.
go back to reference James I, Pearson RM, Griffith DNW. Effect of oxprenolol on stage-fright in musicians. Lancet 1977;310:952-4.CrossRef James I, Pearson RM, Griffith DNW. Effect of oxprenolol on stage-fright in musicians. Lancet 1977;310:952-4.CrossRef
9.
go back to reference James I, Pearson RM, Griffith DNW. Reducing the somatic manifestations of anxiety by beta-blockade – a study of stage fright. J Psychosom Res 1978;22:327-37.CrossRefPubMed James I, Pearson RM, Griffith DNW. Reducing the somatic manifestations of anxiety by beta-blockade – a study of stage fright. J Psychosom Res 1978;22:327-37.CrossRefPubMed
10.
go back to reference Suzman MM. Propranolol in the treatment of anxiety. Postgrad Med J 1976;52:168-74.PubMed Suzman MM. Propranolol in the treatment of anxiety. Postgrad Med J 1976;52:168-74.PubMed
11.
go back to reference Wachelka D, Katz RC. Reducing test anxiety and improving academic selfesteem in high school and college students with learning disabilities. J Behav Ther Exp Psych 1999;30:191-8.CrossRef Wachelka D, Katz RC. Reducing test anxiety and improving academic selfesteem in high school and college students with learning disabilities. J Behav Ther Exp Psych 1999;30:191-8.CrossRef
12.
go back to reference Offerhaus L. Betà-blokkers tussen tremor en vibratio. Ned Tijdschr Geneeskd 1986;130:765-6.PubMed Offerhaus L. Betà-blokkers tussen tremor en vibratio. Ned Tijdschr Geneeskd 1986;130:765-6.PubMed
13.
go back to reference Van der Velde V. Multidisciplinaire richtlijn Angststoornissen 2005. Utrecht: Trimbos-instituut, 2005. Van der Velde V. Multidisciplinaire richtlijn Angststoornissen 2005. Utrecht: Trimbos-instituut, 2005.
14.
go back to reference Davidson JR. Pharmacotherapy of social anxiety disorder: what does the evidence tell us? J Clin Psychiatry 2006;67 Suppl 12:20-6.PubMed Davidson JR. Pharmacotherapy of social anxiety disorder: what does the evidence tell us? J Clin Psychiatry 2006;67 Suppl 12:20-6.PubMed
15.
go back to reference Schuurmans A. Farmacotherapeutische casuïstiek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2002. Schuurmans A. Farmacotherapeutische casuïstiek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2002.
Metagegevens
Titel
64 Plankenkoorts/examenvrees
Auteur
M.E. Maijer
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1386-0_64