Skip to main content
Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4 Klassieke conditionering: het leren van betekenissen

Auteurs : Dirk Hermans, Paul Eelen, Hans Orlemans

Gepubliceerd in: Inleiding tot de gedragstherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een van de centrale kenmerken van de gedragstherapie is steeds geweest (en zal het hopelijk ook blijven) dat de inzichten en de gehanteerde denkschema’s gebaseerd zijn op empirisch (zelfs bij voorkeur experimenteel) geverifieerde modellen uit de algemene psychologie. Hoewel de gedragstherapie ondertussen haar inspiratie put uit diverse disciplines uit de algemene psychologie – denken we aan de sociale psychologie, de cognitieve psychologie en de biologische psychologie – blijft er van oudsher een unieke band met de leertheorieën. Met name de studie van de klassieke en de operante conditionering zijn hier van belang. Ze vormen het onderwerp van dit en het volgende hoofdstuk.
Metagegevens
Titel
4 Klassieke conditionering: het leren van betekenissen
Auteurs
Dirk Hermans
Paul Eelen
Hans Orlemans
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6408-4_4