Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

38 Neurologie

Auteurs : E.A.J. Peeters, O.F. Brouwer

Gepubliceerd in: Compendium kindergeneeskunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een kind heeft een ontwikkelingsachterstand wanneer het een ten opzichte van leeftijdgenoten achterblijvende ontwikkeling vertoont op een moment dat het eindniveau nog niet duidelijk is. Bij een achterstand in alle velden van de ontwikkeling spreekt men van een globale (psychomotorische) retardatie. Er kan ook sprake zijn van een geïsoleerde achterstand van bepaalde aspecten van de ontwikkeling (grove motoriek, fijne motoriek, cognitie, spraak/taal en sociale vaardigheden). Men dient retardatie te onderscheiden van regressie, waarbij er sprake is van verlies van eerder verworven functies.
Metagegevens
Titel
38 Neurologie
Auteurs
E.A.J. Peeters
O.F. Brouwer
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9004-5_38