Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2011

01-09-2011

HET PROJECT LVG+

DE ONTWIKKELING VAN EEN ONDERWIJSVOORZIENING VOOR LEERLINGEN MET EEN VERSTANDELIJKE BEPERKING EN ERNSTIGE GEDRAGSPROBLEMEN

Auteurs: Marian Kielema, Jan Bijstra, Bieneke Nienhuis, Piet Bulthuis

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Binnen de huidige speciaal onderwijssystematiek komen leerlingen met een lichte verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen in aanmerking voor zowel cluster 3 als 4. Beide clusters zijn echter onvoldoende toegesneden op deze specifieke problematiek. Daarom hebben de Regionale Expertisecentra Noordoost Nederland cluster 3 (REC 3) en Noord Nederland cluster 4 (RENN4) besloten een gezamenlijk onderwijszorgaanbod te realiseren. In 2006 startte het project LVG+: op vier cluster 3-onderwijslocaties werden zogenoemde LVG+-groepen gevormd, groepen leerlingen met een lichte verstandelijke beperking en gedragsproblemen. In dit artikel worden ervaringen met dit LVG+-project beschreven.
Voetnoten
1
MEE is een organisatie die ondersteuning, advies en informatie biedt aan mensen met een beperking.
 
Literatuur
go back to reference Doornenbal, J., Jonker, J., & Bijstra, J. (2006). Richting en houvast, Visie goed cluster 4 onderwijs. Groningen: Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland Cluster 4. Doornenbal, J., Jonker, J., & Bijstra, J. (2006). Richting en houvast, Visie goed cluster 4 onderwijs. Groningen: Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland Cluster 4.
go back to reference Kielema, M.H. (2009). Veilig geland, Eindrapport Project LVG+ 2006–2009. Groningen: Regionaal Expertisecentrum Noordoost Nederland cluster 3 en Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland Cluster 4. Kielema, M.H. (2009). Veilig geland, Eindrapport Project LVG+ 2006–2009. Groningen: Regionaal Expertisecentrum Noordoost Nederland cluster 3 en Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland Cluster 4.
go back to reference Kingma Boltjes-Das, P. (2008a). LVG+ groepen in REC3 Noordoost Nederland, Een onderzoek met als doel een inventarisatie te maken van de populatie van de huidige LVG+ pilotgroepen. (Bachelor thesis.) Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Kingma Boltjes-Das, P. (2008a). LVG+ groepen in REC3 Noordoost Nederland, Een onderzoek met als doel een inventarisatie te maken van de populatie van de huidige LVG+ pilotgroepen. (Bachelor thesis.) Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.
go back to reference Kingma Boltjes-Das, P. (2008b). LVG+ groepen in REC3 Noordoost Nederland, Een onderzoek met als doel de begeleiding van de huidige LVG+ pilotgroepen in kaart te brengen en aanbevelingen te doen voor optimalisering van de werkwijze. (Master thesis.) Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Kingma Boltjes-Das, P. (2008b). LVG+ groepen in REC3 Noordoost Nederland, Een onderzoek met als doel de begeleiding van de huidige LVG+ pilotgroepen in kaart te brengen en aanbevelingen te doen voor optimalisering van de werkwijze. (Master thesis.) Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.
go back to reference Korfage, H. (2007). Houd ze binnen door ze naar buiten te helpen, Randvoorwaarden voor het werken met LVG+- leerlingen. Groningen: Regionaal Expertisecentrum Cluster 3 Noordoost Nederland en Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland Cluster 4. Korfage, H. (2007). Houd ze binnen door ze naar buiten te helpen, Randvoorwaarden voor het werken met LVG+- leerlingen. Groningen: Regionaal Expertisecentrum Cluster 3 Noordoost Nederland en Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland Cluster 4.
go back to reference Korfage, H. (2008). Ze mogen zichzelf zijn binnen de kaders, Eindrapportage Project LVG+ 2006–2008. Groningen: Regionaal Expertisecentrum Cluster 3 Noordoost Nederland en Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland Cluster 4. Korfage, H. (2008). Ze mogen zichzelf zijn binnen de kaders, Eindrapportage Project LVG+ 2006–2008. Groningen: Regionaal Expertisecentrum Cluster 3 Noordoost Nederland en Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland Cluster 4.
go back to reference Minnaert, A.E.M.G. (2005). Maakt het verschil? Over onderwijskundige en orthopedagogische zorg voor leerlingen in het onderwijs. Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Orthopedagogiek en Klinische Onderwijskunde aan de Faculteit der Psychologische, Pedagogische en Sociologische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit van Groningen. Minnaert, A.E.M.G. (2005). Maakt het verschil? Over onderwijskundige en orthopedagogische zorg voor leerlingen in het onderwijs. Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Orthopedagogiek en Klinische Onderwijskunde aan de Faculteit der Psychologische, Pedagogische en Sociologische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit van Groningen.
Metagegevens
Titel
HET PROJECT LVG+
DE ONTWIKKELING VAN EEN ONDERWIJSVOORZIENING VOOR LEERLINGEN MET EEN VERSTANDELIJKE BEPERKING EN ERNSTIGE GEDRAGSPROBLEMEN
Auteurs
Marian Kielema
Jan Bijstra
Bieneke Nienhuis
Piet Bulthuis
Publicatiedatum
01-09-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0033-y

Andere artikelen Uitgave 3/2011

Kind & Adolescent Praktijk 3/2011 Naar de uitgave

EditorialNotes

TUSSENDOOR

GEZIEN EN GELEZEN

GEZIEN EN GELEZEN