Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2011

01-09-2011

SLAPENDE HONDEN? WAKKER MAKEN!

EEN STABILISATIEMETHODE VOOR VROEGKINDERLIJK CHRONISCH GETRAUMATISEERDE KINDEREN

Auteur: Arianne Struik

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vroegkinderlijk chronisch getraumatiseerde kinderen zijn niet ‘eenvoudig’ via EMDR of CGT te behandelen en kunnen of willen dikwijls niet over hun traumatische ervaringen praten. Vaak wordt geadviseerd het verleden te laten rusten en ‘geen slapende honden wakker te maken’. Door die slapende honden kunnen deze kinderen jarenlang onnodig met ernstige klachten blijven rondlopen. Wanneer deze kinderen eenmaal gemotiveerd zijn voor behandeling, is voorafgaand aan traumaverwerking vaak een stabilisatiefase nodig. Dit artikel beschrijft die stabilisatiefase. Deze is verdeeld in zes testen: veiligheid, dagelijks leven, hechting, emotieregulatie, zelfbeeld en notendop.
Literatuur
go back to reference AACAP (2005). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with reactive attachment disorder of infancy and early childhood. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44, 11. AACAP (2005). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with reactive attachment disorder of infancy and early childhood. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44, 11.
go back to reference Bateman, A.W., & Fonagy, P. (2004). Psychotherapy for borderline personality disorder: Mentalization based treatment. New York: Oxford University Press. Bateman, A.W., & Fonagy, P. (2004). Psychotherapy for borderline personality disorder: Mentalization based treatment. New York: Oxford University Press.
go back to reference Crittenden, P.M. (1997). Truth, error, omission, distortion, and deception: The application of attachment theory to the assessment and treatment of psychological disorder. In: S.C.M. Dollinger, & L. F. DiLalla (Eds). (1997). Assessment and intervention issues across the life span. (pp. 35–76). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Crittenden, P.M. (1997). Truth, error, omission, distortion, and deception: The application of attachment theory to the assessment and treatment of psychological disorder. In: S.C.M. Dollinger, & L. F. DiLalla (Eds). (1997). Assessment and intervention issues across the life span. (pp. 35–76). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
go back to reference Deiter, P., Nicholls, S., & Pearlman, L. (2000). Self-injury and selfcapacities: assisting an individual in crisis. Journal of Clinical Psychology, 56(9), 1173–1191.PubMedCrossRef Deiter, P., Nicholls, S., & Pearlman, L. (2000). Self-injury and selfcapacities: assisting an individual in crisis. Journal of Clinical Psychology, 56(9), 1173–1191.PubMedCrossRef
go back to reference Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E.L., & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. New York: Other Press. Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E.L., & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. New York: Other Press.
go back to reference Hall, D.K. (1999). ‘Complex’ posttraumatic stress disorder/disorders of extreme stress (CP/DES) in sexually abused children: An exploratory study. Journal of Child Sexual Abuse, 8(4), 51–71.CrossRef Hall, D.K. (1999). ‘Complex’ posttraumatic stress disorder/disorders of extreme stress (CP/DES) in sexually abused children: An exploratory study. Journal of Child Sexual Abuse, 8(4), 51–71.CrossRef
go back to reference Hart, O. van der, Nijenhuis, E., & Steele, K. (2006). The haunted self. New York: Norton. Hart, O. van der, Nijenhuis, E., & Steele, K. (2006). The haunted self. New York: Norton.
go back to reference Herman, J.L. (1992). Trauma en recovery. New York: Basic Books. Herman, J.L. (1992). Trauma en recovery. New York: Basic Books.
go back to reference Kolk, B.A. van der. (2003). The neurobiology of childhood trauma and abuse. Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 12, 293–317.CrossRef Kolk, B.A. van der. (2003). The neurobiology of childhood trauma and abuse. Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 12, 293–317.CrossRef
go back to reference Kolk, B. van der, & Courtois, C.A. (2005). Editorial comments: Complex developmental trauma. Journal of Traumatic Stress, 18, 385–388.PubMedCrossRef Kolk, B. van der, & Courtois, C.A. (2005). Editorial comments: Complex developmental trauma. Journal of Traumatic Stress, 18, 385–388.PubMedCrossRef
go back to reference Kolk, B. van der (2005). Developmental trauma disorder. Toward a rational diagnosis for children with complex trauma histories. Psychiatric Annals, 35(5), 401–408. Kolk, B. van der (2005). Developmental trauma disorder. Toward a rational diagnosis for children with complex trauma histories. Psychiatric Annals, 35(5), 401–408.
go back to reference Kolk, B. van der, Pynoos, R., Cicchettie, D., Cloitre, M., D’Andrea, W., Ford, J., Lieberman, A., Putman, F., Saxe, G., Spinazzola, J., Stolbach, B., & Teicher, M. (2009). Proposal to include a developmental trauma disorder diagnosis for children and adolescents in DSM-V. Unpublished. http://www.traumacenter.org/about/Conference2011.php. Kolk, B. van der, Pynoos, R., Cicchettie, D., Cloitre, M., D’Andrea, W., Ford, J., Lieberman, A., Putman, F., Saxe, G., Spinazzola, J., Stolbach, B., & Teicher, M. (2009). Proposal to include a developmental trauma disorder diagnosis for children and adolescents in DSM-V. Unpublished. http://​www.​traumacenter.​org/​about/​Conference2011.​php.
go back to reference Nicolai, N. (2008). Overdracht en tegenoverdracht bij vroegkinderlijke traumatisering. Tijdschrift voor Psychotherapie, 34, 06.CrossRef Nicolai, N. (2008). Overdracht en tegenoverdracht bij vroegkinderlijke traumatisering. Tijdschrift voor Psychotherapie, 34, 06.CrossRef
go back to reference Perry, B., & Szalavitz, M. (2007). De jongen die opgroeide als hond en andere verhalen uit het dagboek van een kinderpsychiater. New York: Basic Books, Perseus Books Group. Perry, B., & Szalavitz, M. (2007). De jongen die opgroeide als hond en andere verhalen uit het dagboek van een kinderpsychiater. New York: Basic Books, Perseus Books Group.
go back to reference Schooten, A. van (2007). Module Gezinsveiligheidsplan. (Intern beleidstuk Herlaarhof) Schooten, A. van (2007). Module Gezinsveiligheidsplan. (Intern beleidstuk Herlaarhof)
go back to reference Silberg, J. (2010). Workshop d.d. 8-04-2010 op het congres van de European Society for Trauma and Dissociation (ESTD) in Belfast. Silberg, J. (2010). Workshop d.d. 8-04-2010 op het congres van de European Society for Trauma and Dissociation (ESTD) in Belfast.
go back to reference Spierings, J. (2008). Stabilisatie, een gestructureerd programma voor taxatie en interventie. In E. ten Broeke, A. de Jongh & H. Oppenheim (Red.). Praktijkboek EMDR. Amsterdam: Pearson Assessment and Information). Spierings, J. (2008). Stabilisatie, een gestructureerd programma voor taxatie en interventie. In E. ten Broeke, A. de Jongh & H. Oppenheim (Red.). Praktijkboek EMDR. Amsterdam: Pearson Assessment and Information).
go back to reference Struik, A.L. (2009). Klinische fasebehandeling van vroegkinderlijke traumatisering bij kinderen en ouders. Kind en Adolescent Praktijk, 8(1), 10–19.CrossRef Struik, A.L. (2009). Klinische fasebehandeling van vroegkinderlijke traumatisering bij kinderen en ouders. Kind en Adolescent Praktijk, 8(1), 10–19.CrossRef
go back to reference Struik, A.L. (2010). Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Struik, A.L. (2010). Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Turnell, A., & Edwards, S. (1999). Signs of Safety: a solution and safety oriented approach to child protection casework. New York: Norton. Turnell, A., & Edwards, S. (1999). Signs of Safety: a solution and safety oriented approach to child protection casework. New York: Norton.
go back to reference Wieland, S. (2007). Working with the child’s external world. International Society for the Study of Trauma and Dissociation News, 25(4), 6–7. Wieland, S. (2007). Working with the child’s external world. International Society for the Study of Trauma and Dissociation News, 25(4), 6–7.
Metagegevens
Titel
SLAPENDE HONDEN? WAKKER MAKEN!
EEN STABILISATIEMETHODE VOOR VROEGKINDERLIJK CHRONISCH GETRAUMATISEERDE KINDEREN
Auteur
Arianne Struik
Publicatiedatum
01-09-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0027-9

Andere artikelen Uitgave 3/2011

Kind & Adolescent Praktijk 3/2011 Naar de uitgave

EditorialNotes

TUSSENDOOR

TEN GELEIDE

KOSTEN EN BATEN