Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2011

01-09-2011

BETEKENISGEVENDE GEDRAGSTHERAPIE; EEN NIEUW MODEL VAN PROBLEEMSAMENHANG

Auteur: Marijke Wispelwey

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit artikel wordt een model voor probleemsamenhang gepresenteerd dat inzicht biedt in de interactie van persoonsfactoren en omgevingsfactoren, de leergeschiedenis van de aangemelde cliënt. Hierdoor worden de klachten een logisch gevolg van die leergeschiedenis. Het maken van een probleemsamenhang als start van de behandeling heeft veel voordelen, zowel voor de therapeut-cliëntrelatie als voor de inhoud van de behandeling en de generalisatie van het geleerde in de therapie naar de praktijk.
Literatuur
go back to reference Adolescenten temperament lijst. (1984). Amsterdam: Harcourt Assessment B.B. Adolescenten temperament lijst. (1984). Amsterdam: Harcourt Assessment B.B.
go back to reference Bannink, F. (2006). Oplossingsgerichte vragen. Amsterdam: Harcourt, Book Publishers. Bannink, F. (2006). Oplossingsgerichte vragen. Amsterdam: Harcourt, Book Publishers.
go back to reference Braet, C. (2006). Een ingewikkeld eetprobleem bij een 12-jarige jongen. Gedragstherapie, 39, 187–192. Braet, C. (2006). Een ingewikkeld eetprobleem bij een 12-jarige jongen. Gedragstherapie, 39, 187–192.
go back to reference Bijstra, J., & Doornenbal, J. (2008). Relaties met leeftijdsgenoten. In P.J.M. Prins & C. Braet (Red.), Handboek klinische ontwikkelingspsychologie. Hoofdstuk 7. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bijstra, J., & Doornenbal, J. (2008). Relaties met leeftijdsgenoten. In P.J.M. Prins & C. Braet (Red.), Handboek klinische ontwikkelingspsychologie. Hoofdstuk 7. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Brinkman, W. (1978). Het gedragstherapeutisch proces. In Handboek voor gedragstherapie (hoofdstukken A.1 tot en met A.14). Deventer: Van Loghum Slaterus. Brinkman, W. (1978). Het gedragstherapeutisch proces. In Handboek voor gedragstherapie (hoofdstukken A.1 tot en met A.14). Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference De Raedt, R., & Schacht, R. (2003). Een empirisch model voor probleemidentificatie binnen het gedragstherapeutisch proces. Gedragstherapie, 36, 197–222. De Raedt, R., & Schacht, R. (2003). Een empirisch model voor probleemidentificatie binnen het gedragstherapeutisch proces. Gedragstherapie, 36, 197–222.
go back to reference Elgersma, H. (2006). De holistische theorie als handig hulpmiddel. Gedragstherapie, 39, 193–196. Elgersma, H. (2006). De holistische theorie als handig hulpmiddel. Gedragstherapie, 39, 193–196.
go back to reference Farrington, D.P. (1995). The challenge of teenage antisocial behaviour. In M. Rutter (Red.), Psychosocial disturbances in young people: challenges for prevention (pp.83–130). Cambridge: University Press. Farrington, D.P. (1995). The challenge of teenage antisocial behaviour. In M. Rutter (Red.), Psychosocial disturbances in young people: challenges for prevention (pp.83–130). Cambridge: University Press.
go back to reference Hermans, D., Eelen, P., & Orlemans, J.W.G. (2007). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Hermans, D., Eelen, P., & Orlemans, J.W.G. (2007). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Korrelboom, C.W., & Kernkamp, J.H.B. (1993). Gedragstherapie. Muiderberg: Dick Coutinho. Korrelboom, C.W., & Kernkamp, J.H.B. (1993). Gedragstherapie. Muiderberg: Dick Coutinho.
go back to reference Korrelboom, K., & Broeke, E. ten. (2004). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Uitgeverij Coutinho. Korrelboom, K., & Broeke, E. ten. (2004). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
go back to reference Lazarus, R.S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill Book Company. Lazarus, R.S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill Book Company.
go back to reference Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer. Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer.
go back to reference Orlemans, J.W.G., Eelen, P., & Hermans, D. (2001). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Orlemans, J.W.G., Eelen, P., & Hermans, D. (2001). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Orlemans, J.W.G., Eelen, P., & Hermans, D. (1995). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Orlemans, J.W.G., Eelen, P., & Hermans, D. (1995). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Orlemans, J.W.G. (1987). Modellen voor probleemkeuze en functieanalyse. In J.W.G. Orlemans, P. Eelen, & W.P. Haaijman, Handboek voor Gedragstherapie (pp. A.17-1/A.17-27). Deventer: van Loghum Slaterus. Orlemans, J.W.G. (1987). Modellen voor probleemkeuze en functieanalyse. In J.W.G. Orlemans, P. Eelen, & W.P. Haaijman, Handboek voor Gedragstherapie (pp. A.17-1/A.17-27). Deventer: van Loghum Slaterus.
go back to reference Rombouts, W., & Scholing, A., (2003). Ernstige angststoornissen: een model voor probleemanalyse. Dth jaargang 23(2), 187–210. www.dth.bsl.nl. Rombouts, W., & Scholing, A., (2003). Ernstige angststoornissen: een model voor probleemanalyse. Dth jaargang 23(2), 187–210. www.​dth.​bsl.​nl.
go back to reference Schaap, C. (2006). Het waarom en hoe van de holistische theorie. Gedragstherapie, 39, 197–202. Schaap, C. (2006). Het waarom en hoe van de holistische theorie. Gedragstherapie, 39, 197–202.
go back to reference Prins, P.J.M., & Bosch, J.D. (1998). Methoden en technieken van gedragstherapie van kinderen en jeugdigen. Hoofdstuk 2. Het gedragstherapeutisch proces door Prins, P.J.M., Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P.J.M., & Bosch, J.D. (1998). Methoden en technieken van gedragstherapie van kinderen en jeugdigen. Hoofdstuk 2. Het gedragstherapeutisch proces door Prins, P.J.M., Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Schacht, R., De Readt, R., & Rijnders, P. (2009). Evidencebased stepped care in de gedragstherapeutische praktijk. Gedragstherapie, 42(3). Schacht, R., De Readt, R., & Rijnders, P. (2009). Evidencebased stepped care in de gedragstherapeutische praktijk. Gedragstherapie, 42(3).
go back to reference Veerman, J.W., Straathof, M.A.E., Treffers, Ph.D.A., Bergh, B.R.H. van den, & Brink, L.T. ten. (1997). Competentiebelevingsschaal voor kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger B.V. Veerman, J.W., Straathof, M.A.E., Treffers, Ph.D.A., Bergh, B.R.H. van den, & Brink, L.T. ten. (1997). Competentiebelevingsschaal voor kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger B.V.
go back to reference Young, J.E. (1999). Cognitieve therapie voor persoonlijkheidsstoornissen. Een schemagerichte benadering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Young, J.E. (1999). Cognitieve therapie voor persoonlijkheidsstoornissen. Een schemagerichte benadering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
BETEKENISGEVENDE GEDRAGSTHERAPIE; EEN NIEUW MODEL VAN PROBLEEMSAMENHANG
Auteur
Marijke Wispelwey
Publicatiedatum
01-09-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0030-1

Andere artikelen Uitgave 3/2011

Kind & Adolescent Praktijk 3/2011 Naar de uitgave

Psychobellettrie

WREEDHEID TEGEN DIEREN

ALS JE ’T MIJ VRAGT

NINA, INMIDELS 23 JAR

EditorialNotes

TUSSENDOOR