ADHS im Vorschulalter
Abstract
ADHS ist eine der häufigsten Störungen im Kindes- und Jugendalter und führt zu Schwierigkeiten im schulischen Kontext. Kinder mit ADHS zeigen beeinträchtige exekutive Funktionen und Selbstregulationsfähigkeiten–dazu gehören vor allem Inhibitionsdefizite und Defizite im Belohnungsaufschub bzw. eine ausgeprägte Warteaversion. Bereits im Vorschulalter sind die meisten der Kinder mit ADHS auffällig dahingehend, dass sie Hyperaktivität, Impulsivität und eine verringerte Aufmerksamkeitsspanne aufweisen. Abgesehen davon, dass im Vorschulalter diese Symptome altersangemessen sein können, ist es relevant bereits frühzeitig Kinder mit ADHS zu identifizieren, um durch gezielte Präventions- und Therapiemaßnahmen diese Kindern dahingehend zu unterstützen, dass schulische Schwierigkeiten gar nicht erst entstehen.
ADHD is one of the most frequent disorders in childhood and adolescence. ADHD leads to academic problems and other difficulties. Children with ADHD are characterized by deficits of executive functions and diminished self-regulation–in particular inhibition and delay of gratification are affected negatively. At-risk children already show symptoms of hyperactivity, impulsivity, and inattentiveness in preschool. Although it might be possible that these symptoms are age appropriate at that point, it is considered to be relevant to identify at-risk children as early as possible in order to implement effective prevention and intervention programs which can help to prevent children with ADHD from developing academic difficulties.
Literatur
2003). Relations between inhibition, executive functioning, and ADHD symptoms: A longitudinal study from age 5 to 8 1/2 years. Child Neuropsychology, 9, 255 – 266.
(2010). Interrelations between executive function and symptoms of hyperactivity/impulsivity and inattention in preschoolers: A two year longitudinal study. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 163 – 171.
(2007). Early concurrent and longitudinal symptoms of ADHD and ODD: Relations to different types of inhibitory control and working memory. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 1033 – 1041.
(2005). Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS): Wie valide sind die Subtypen? Kindheit und Entwicklung, 14, 244 – 254.
(2003). ADHD in the schools: Assessment and intervention strategies (2nd ed.). New York: Guilford.
(2007a). Vorboten hyperkinetischer Störungen: Früherkennung im Kleinkindalter. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 35, 127 – 136.
(2007b). Vorboten hyperkinetischer Störungen: Früherkennung im Säuglingsalter möglich? Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 35, 179 – 188.
(2012). Lehrbuch ADHS. München: ERV.
(2013). Mental contrasting with implementation intentions enhances self-regulation of goal pursuit in schoolchildren at risk for ADHD. Motivation and Emotion, 37, 134 – 145.
(2011). Kognitive Kontrolle und Selbstregulation bei Kindern mit ADHS. Kindheit und Entwicklung, 20, 41 – 48.
(2008). How often are German children and adolescents diagnosed with ADHD? Prevalence based on judgment of health care professionals: Results of the German health and examination survey (KiGGS). European Child and Adolescent Psychiatry, 17, 52 – 58.
(2009). What would Karl Popper say? Are current psychological theories of ADHD falsifiable? Behavioral and Brain Functions, 5, 5 – 15.
(2013). Spezifische und gemeinsame neuropsychologische Basisdefizite bei ADHS- und ODD-Symptomen im Vorschulalter. Kindheit und Entwicklung, 22, 209-216.
(2013). Risikofaktoren und frühe Vorläufersymptome der Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS). Kindheit und Entwicklung, 22, 201-208.
(1999). A two-year longitudinal study of neuropsychological and cognitive performance in relation to behavioral problems and competencies in elementary school children. Journal of Abnormal Child Psychology, 27, 51 – 63
(2011). Neuropsychological basic deficits in preschoolers at risk for ADHD: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 31, 626 – 637.
(2006). Komorbidität der ADHS im Erwachsenenalter: Perspektiven für die Diagnose mit dem Screeningverfahren BAS-E. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 54, 123 – 132.
(2013). „Schwierige Kinder” von Anfang an? Aufmerksamkeitsprobleme als Risikofaktor der Schulfähigkeit. Kindheit und Entwicklung, 22, 217-223.
(2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review, 26, 466 – 485.
(2002). Are planning, working memory, and inhibition associated with individual differences in preschool ADHD symptoms? Developmental Neuropsychology, 21, 255 – 272.
(2003). Do executive deficits and delay aversion make independent contributions to preschool attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms? Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 1335 – 1342.
(2006). Executive functioning deficits in relation to symptoms of ADHD and/ or ODD in preschool children. Infant and Child Development, 15, 503 – 518.
(2008). ADHD symptoms and executive function impairment: Early predictors of later behavioral problems. Developmental Neuropsychology, 33, 160 – 178.
(2005). The diagnostic validity of attention-deficit/ hyperactivity disorder. Clinical Neuroscience Research, 5, 219 – 232.
(2005). Validity of the executive function theory of attention deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Biological Psychiatry, 57, 1336 – 1346.
(2010). Zur Komorbidität von aggressivem Verhalten und ADHS. Kindheit und Entwicklung, 19, 218 – 227.
(2011). Neuropsychologische Korrelate aggressiv-dissozialen Verhaltens. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 59, 11 – 23.
(2013). ADHS im Vorschulalter: Subgruppen, Diagnostik und gezielte Therapieansätze. Kindheit und Entwicklung, 22, 193-200.
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