Skip to main content
Top

2008 | hbo | Boek

De organisatie als hulpmiddel

Auteurs: Klaas Schermer, Peter Quint

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Hét basisboek organisatiekunde voor opleidingen zorg & welzijn op mbo– (niveau 4) en hbo–niveau! - leerboek én naslagwerk - royaal trefwoordenregister - themagecentreerde websites - competentiegerichte praktijkopdrachten, oefeningen en checklists Er is meer geschreven over leiding geven dan over leiding ontvangen, meer over medewerkers benutten dan over organisaties benutten. En dat terwijl leidinggevenden zwaar in de minderheid zijn! Overigens niets over managementboeken ten nadele gezegd, want ze laten leidinggevenden zien hoe zij de medewerkers kunnen helpen in het uitoefenen van hun functie.Medewerkers hebben echter zelf ook de taak een organisatie optimaal te laten werken om zo gezamenlijk doelen te bereiken. De organisatie als hulpmiddel geeft hierbij deskundige ondersteuning. Auteurs Klaas Schermer en Peter Quint benadrukken hoe belangrijk het is dat medewerkers zien hoe de organisatie functioneert en dat zij weten wat bijdraagt aan een goed en stimulerend werkklimaat en wat belemmerend werkt. Met die inzichten kunnen medewerkers competentiegericht gebruik maken van de mogelijkheden die de organisatie hen biedt. Met andere woorden: de organisatie wordt hun hulpmiddel!Het boek heeft, naast een royaal trefwoordenregister, een apart overzicht van relevante, themagecentreerde websites. Aan elk hoofdstuk zijn competentiegerichte praktijkopdrachten, oefeningen en lijstjes met begrippen, verbanden en checklists toegevoegd. Daarmee kunnen studenten hun eigen ontwikkeling sturen op weg naar een competente medewerker van een organisatie.In deze 4e druk zijn teksten herzien en is het hoofdstuk over beleid vernieuwd.

Inhoudsopgave

Voorwerk
1. Organisaties en instellingen
Klaas Schermer, Peter Quint
2. Soorten organisaties en instellingen
Klaas Schermer, Peter Quint
3. De instelling als sociaal systeem
Klaas Schermer, Peter Quint
4. De doelen van instellingen
Klaas Schermer, Peter Quint
5. Organisatiestructuren
Klaas Schermer, Peter Quint
6. Teamfunctioneren
Klaas Schermer, Peter Quint
7. De cultuur van de organisatie
Klaas Schermer, Peter Quint
8. Personeel
Klaas Schermer, Peter Quint
9. Jouw plaats in de hiërarchie
Klaas Schermer, Peter Quint
10. Je rechtspositie
Klaas Schermer, Peter Quint
11. Management
Klaas Schermer, Peter Quint
12. Beleid en kwaliteit
Klaas Schermer, Peter Quint
13. Organisatietheorieën
Klaas Schermer, Peter Quint
14. Oefeningen
Klaas Schermer, Peter Quint
Nawerk
Meer informatie
Titel
De organisatie als hulpmiddel
Auteurs
Klaas Schermer
Peter Quint
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-6299-8
Print ISBN
978-90-313-5256-2
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6299-8