Rofo 2002; 174(2): 177-182
DOI: 10.1055/s-2002-20103
Skelett
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Bildgebende Diagnostik des Handgelenkes:
MRT und Arthrographie/Arthro-CT

Imaging diagnostics of the wrist: MRI and Arthrography/Arthro-CTH.-M. Klein1 , V.  Vrsalovic2 , R.  Balas1 , F.  Neugebauer1
  • 1Radiologische Gemeinschaftspraxis, Betzdorf
  • 2Handchirurgie, Marienhospital Siegen
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 February 2002 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Die Untersuchung der diagnostischen Aussagekraft von Magnetresonanz-Tomographie (MRT), Arthrographie (AG) und Arthro-CT (ACT) bei Erkrankungen des Handgelenkes. Methodik: Insgesamt 346 Untersuchungen des Handgelenkes wurden für einen dreijährigen Beobachtungszeitraum retrospektiv ausgewertet. Es wurden 211 MRT, 151 Arthrographien (AG) und 126 Arthro-CT (ACT) durchgeführt. Alle Diagnosen wurden operativ (n = 78) oder durch den klinischen Verlauf in einer 6-monatigen Nachbeobachtung gesichert. Ergebnisse: Für die Diagnostik von Läsionen des diskoulnaren Komplexes lag die Sensitivität und Spezifität von AG, ACT und MRT über 0,96. Lediglich der positive Vorhersagewert differierte, allerdings nicht statistisch signifikant: Für die MRT lag er bei 0,94, für AG und ACT bei 0,99 resp. 0,98. In der Diagnostik traumatischer Verletzungen, speziell von Skaphoidfrakturen, war die MRT der AG und ACT deutlich überlegen. Ferner war die Möglichkeit der funktionellen Beurteilung in der AG wertvoll zur Diagnostik von ligamentären Defekten (n = 25). Schlussfolgerung: Für Erkrankungen des ulno-karpalen Komplexes ist bei hoher Zuverlässigkeit beider Verfahren die AG/ACT der MRT gering überlegen. In der Diagnostik von traumatischen und vaskulären Veränderungen ist die MRT der AG/ACT vorzuziehen.

Abstract

Purpose: To evaluate the use of magnetic resonance imaging (MRI) compared with arthrography and arthro-CT (AG/ACT) in patients with wrist pain. Methods: MRI and arthrography/arthro-CT (AG/ACT) of the wrist joint were retrospectively evaluated in 346 patients over a three-year period. Imaging findings were correlated to surgical results (n = 78) or clinical course in an at least 6-month follow-up. Results: For tears of the triangular fibrocartilage, arthrography, arthro-CT, and MRI demonstrated a sensitivity and specificity of more than 0.96. Only the positive predictive value was superior for arthrography/arthro-CT (0.99 and 0.98, respectively) compared with MRI (0.94). Arthrography was superior for functional diagnosis of scapho-lunate ligament tears (n = 25). Ulno-lunate and ulno-triquetral ligament defects were demonstrated more exactly by arthrography. Traumatic osseous defects, particularly scaphoid fractures (n = 33) and avascular necrosis (n = 17), were better diagnosed using MRI. Conclusion: For suspected lesions of the triangular fibrocartilage complex, AG/ACT is slightly more reliable than MRI. However, MRI was found to be highly accurate in diagnosing TFC tears, and is superior to AG/ACT in detecting traumatic and vascular lesions of the wrist.

Literatur

  • 1 Bednar J M, Osterman A L. The role of arthroscopy in the treatment of traumatic triangular fibrocartilage injuries.  Hand-Clin. 1994;  10 605-614
  • 2 Berquist T H. Wrist disorders: what should we be looking for with imaging techniques.  J Hand Ther. 1996;  9 108-113
  • 3 Braunstein E M, Louis D S, Green T H, Hankin F M. Fluoroscopic and Arthrographic evaluation of carpal instability.  Am J Roentgenol. 1985;  144 1259-1262
  • 4 Cook P A, Yu J S, Wiand W, Lubbers L, Coleman C R, Cook A J, Kean J R, Cook A J. Madelung deformity in skeletally immature patients: morphologic assessment using radiography, CT, and MRI.  J Comput Assist Tomogr. 1996;  20 505-511
  • 5 Freyschmidt J. Über die Verantwortlichkeit des Radiologen in der Skelettdiagnostik.  Fortschr Röntgenstr. 1999;  170 1-15
  • 6 Gabl M, Lener M, Pechlaner S, Judmaier W. The role of dynamic magnetic resonance imaging in the detection of lesions of the ulnocarpal complex.  J Hand Surg. 1996;  21 311-314
  • 7 Gilula L A, Hardy D C, Totty W G, Reinus W R. Fluoroscopic identification of torn carpal ligaments after injection of contrast material.  Am J Roentgenol. 1987;  149 761-764
  • 8 Gilula L A, Hardy D C, Totty W G. Distal radioulnar joint arthrography.  Am J Roentgenol. 1988;  150 864-866
  • 9 Giunta R, Lower N, Wilhelm K, Keirse R, Rock C, Muller-Gerbl M. Altered patterns of subchondral bone mineralization in Kienbock's disease.  J Hand Surg Br. 1997;  22 16-20
  • 10 Golimbu C N, Firoonzia H, Melone C P, Rafii M, Weinreb J, Leber C. Tears of the triangular fibrocartilage of the wrist: MR imaging.  Radiology. 1989;  173 731-733
  • 11 Greenspan A, Azouz E M, Matthews J, Decarie J C. Synovial hemangioma. Imaging features in eight histologically proven cases, review of the literature, and differential diagnosis.  Skeletal Radiol. 1995;  24 583-590
  • 12 Heron C. Magnetic resonance imaging in joint disease.  Br J Hosp Med. 1994;  51 97-101
  • 13 Johnstone D J, Thorogood S, Smith W H, Scott T D. A comparison of magnetic resonance imaging and arthroscopy in the investigation of chronic wrist pain.  J Hand Surg Br. 1997;  22 714-718
  • 14 Kang H S, Kindynis P, Brahme S K, Resnick D, Haghighi P, Haller J, Sartoris D J. Triangular fibrocartilage and intercarpal ligaments of the wrist.  Radiology. 1991;  181 401-404
  • 15 Kersting-Sommerhoff B, Hof N, Lenz M, Gerhardt P. MRI of peripheral joints with a low field dedicated system: a reliable and cost effective alternative to high field units?.  Eur Radiol. 1996;  6 561-565
  • 16 Kuschner S H, Lane C S. Evaluation of the painful wrist.  Am J Orthop. 1997;  26 95-102
  • 17 Lener M, Judmaier W, Gabl M, Pechlaner S, Dessl A, Hackl M. Diagnostik des ulno-karpalen Komplexes im MR-Movie.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1994;  26 115-119
  • 18 Maloney M D, Sauser D D, Hanson E C, Wood V E, Thiel A E. Adhesive Capsulitis of the wrist: arthrographic diagnosis.  Radiology. 1988;  167 187-190
  • 19 Metz V M, Wunderbaldinger P, Gilula L A. Update on imaging technique of the wrist and hand.  Clin Plast Surg. 1996;  23 369-384
  • 20 Nakamura R, Horii E, Imaeda T, Nakao E, Kato H, Watanabe K. The ulnocarpal stress test in the diagnosis of ulnar sided wrist pain.  J Hand Surg Br. 1997;  22 719-723
  • 21 Palmer A K. Triangular fibrocartilage lesions: A classification.  J Hand Surg. 1989;  14A 594-606
  • 22 Palmer W E, Rosenthal D I, Schoenberg O I, Fischman A J, Simon L S, Rubin R H, Polisson R P. Quantification of inflammation in the wrist with gadolinium enhanced MR imaging and PET with 2-[F-18]-fluoro-2-deoxy-D-glucose.  Radiology. 1995;  196 647-655
  • 23 Polisson R P, Schoenberg O I, Fischman A, Rubin A, Simon L S, Rosenthal D, Palmer W E. Use of magnetic resonance imaging and positron emission tomography in the assessment of synovial volume and glucose metabolism in patients with rheumatoid arthritis.  Arthritis-Rheum. 1995;  38 819-825
  • 24 Potter H G, Asnis-Ernberg L, Weiland A J, Hotchkiss R N, Peterson M G, Mc Cormack R R. The utility of high-resolution magnetic resonance imaging in the evaluation of the triangular fibrocartilage complex of the wrist.  J Bone Joint Surg Am. 1997;  97 1675-1684
  • 25 Scheck R J, Romagnolo A, Hierner R, Pfluger T, Wilhelm K, Hahn K. The carpal ligaments in MR arthrography of the wrist: correlation with standard MRI and wrist arthroscopy.  J Magn Reson Imaging. 1999;  9 468-474
  • 26 Schmitt R, Lanz U. Bildgebende Diagnostik des Handgelenkes. Stuttgart; Hippokrates 1996
  • 27 Schreibman K L, Freeland A, Gilula L A, Yin Y. Imaging of the hand and wrist.  Orthop Clin North Am. 1997;  28 537-582
  • 28 Schutz K, Middendorp J, Meyer V E. Ulnodorsales Impingementsyndrom: Die Meniskusläsion des Handgelenkes.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1996;  28 227-232
  • 29 Schweitzer M E, Brahme S K, Hodler J, Hanker G J, Lynch T P, Flannigan B D, Godzik C A, Resnick D. Chronic wrist pain: Spin-echo and short-tau inversion recovery MR imaging and conventional MR arthrography.  Radiology. 1992;  182 205-211
  • 30 Shin A Y, Weinstein L P, Bishop A T. Kienboeck's disease and gout.  J Hand Surg Br. 1999;  24 363-365
  • 31 Terril R Q. Use of arthroscopy in the evaluation and treatment of chronic wrist pain.  Hand Clin. 1994;  10 593-603
  • 32 Tomaino M M, Rubin D A. The value of the pronated grip view radiograph in assessing dynamic ulnar positive variance.  Am J Orthop. 1999;  28 180-181
  • 33 Totterman S M, Miller R J, McCance S E, Meyers S P. Lesions of the triangular fibrocartilage complex: MR findings with a three-dimensional gradient recalled echo sequence.  Radiology. 1996;  199 227-232
  • 34 Valer A, Ramirez G, Massons J, Lopez C. Pigmented villonodular synovitis of the wrist. Apropos of a case.  Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot. 1997;  83 163-167
  • 35 Zdravkovic V, Sennwald G R, Fischer M, Jacob H A. The palmar wrist ligaments revisited, clinical relevance.  Ann Chir Main Menb Super. 1994;  13 378-382
  • 36 Zlatkin M B, Chao P C, Osterman A L, Schnall M D, Dalinka M K, Kressel H Y. Chronic wrist pain: evaluation with high resolution MR imaging.  Radiology. 1989;  173 723-729

PD Dr. Hans-Martin Klein

Radiologische Gemeinschaftspraxis

Im Höfergarten 1
57518 Betzdorf

    >