Gesundheitswesen 2012; 74(S 01): S15-S24
DOI: 10.1055/s-0032-1312640
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Trends in der subjektiven Gesundheit und des gesundheitlichen Wohlbefindens von Kindern und Jugendlichen in Deutschland: Ergebnisse der Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Studie 2002 bis 2010

Trends in Subjective Health and Well-Being of Children and Adolescents in Germany: Results of the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study 2002 to 2010
V. Ottova
1   Forschungssektion Child Public Health Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
D. Hillebrandt
1   Forschungssektion Child Public Health Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
U. Ravens-Sieberer
1   Forschungssektion Child Public Health Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
und das HBSC-Team Deutschland › Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 July 2012 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund:

Ein gezieltes Monitoring durch die Analyse von Trends liefert wichtige Informationen über den langfristigen Verlauf zentraler Outcomeparameter für die Gesundheit. Für Deutschland liegen derzeit keine verlässliche Trenddaten zur gesundheitlichen Situation junger Menschen vor.

Methode:

Die vorliegenden Auswertungen basieren auf den deutschen Trenddaten der Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Studie. Ausgewertet wurden die Daten einer repräsentativen Stichprobe 11-, 13- und 15-jähriger Schülerinnen und Schüler aus 2002 (N=5 650), 2006 (N=7 274) und 2010 (N=5 005). Einem Vergleich der deutschen Trenddaten mit den internationalen HBSC-Daten aus 2002, 2006 und 2010 für die subjektive Gesundheit, Lebenszufriedenheit und gesundheitliche Beschwerden folgte eine nähere Beschreibung der Trendverläufe für die deutschen Daten mittels einer logistischen Regression.

Ergebnisse:

Insgesamt schätzen die Kinder und Jugendlichen in Deutschland ihre Gesundheit positiv ein. Dies wurde auch durch den Vergleich mit den internationalen Daten noch mal bestätigt. Die Betrachtung des gesamten Zeitraumes (2002 bis 2010) zeigte, dass sich das Gesundheitsniveau für deutsche Schülerinnen und Schüler in dieser Zeit tendenziell verbessert hat. So zeigte sich eine Verbesserung in der selbsteingeschätzten Gesundheit und die Prävalenz multi­pler wiederkehrender Gesundheitbeschwerden nahm ab. Unabhängig vom Erhebungsjahr zeigten die Mädchen und ältere Jugendliche die höchsten Einschränkungen in ihrer Gesundheit.

Schlussfolgerungen:

Trendanalysen leisten einen wichtigen gesundheitspolitischen Beitrag in dem sie die gesundheitliche Lage im Verlauf abbilden und darüber hinaus wichtige Hinweise über die langfristige Auswirkung von Maßnahmen auf der Makroebene (z. B. nationale Gesundheitsmaßnahmen und Interventionen) auf die Kindergesundheit liefern.

Abstract

Background:

The monitoring of health through the analysis of trends provides important information on the long-term development of key outcome parameters for health. Currently, Germany does not have any reliable data on trends in the health situation of young people.

Methods:

The presented results are based on the German trend data from the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study. Data were analysed for a representative sample of 11-, 13- and 15-year-old school children from 2002 (N=5 650), 2006 (N=7 274) and 2010 (N=5 005). First, a comparison between German and international HBSC trend data was conducted for subjective health, life satisfaction and health complaints in 2002, 2006 and 2010. Next, a logistic regression was calculated to further describe the trends for these outcomes in the German data set.

Results:

Overall, children and adolescents in Germany report good health. The comparison with the international data further supports this finding. Detailed analyses of trends showed that the health level generally improved between 2002 and 2010 for German children. In particular, better subjective health and lower rates of multiple recurrent health complaints were reported. Irrespective of the survey year, girls and older adolescents reported the highest level of health impairment.

Conclusions:

Trend analyses contribute towards health politics not only by providing information on the health situation across time, but also by pointing out the long-term effects of measures at the macro level (such as national health programmes, interventions) on children’s health.

*

*  Das HBSC-Team Deutschland setzt sich aktuell aus den folgenden Standorten zusammen: Universität Bielefeld (Leitung: Prof. Dr. Petra Kolip); Technische Universität Dresden (Leitung: Prof. Dr. Wolfgang Melzer); Fachhochschule Frankfurt a.M. (Leitung: Prof. Dr. Andreas Klocke); Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (Leitung: Prof. Dr. Ulrike Ravens-Sieberer).


 
  • Literatur

  • 1 WHO . European strategy for child and adolescent health and development. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2005
  • 2 Erhart M, Wille N, Ravens-Sieberer U. Die Messung der subjektiven Gesundheit: Stand der Forschung und Herausforderungen. In: Richter M, Hurrelmann K. Hrsg Gesundheitliche Ungleicheit. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften; 2006: 321-338
  • 3 Organisation for Economic Co-Operation Development Hrsg Health at a Glance 2009: OECD IndicatorsAufl. Paris: OECD; 2009
  • 4 WHO . Constitution of the Wold Health Organisation. New York: World Health Organisation; 1948
  • 5 Diener E. Subjective well-being. Psychological Bulletin 1984; 95: 542-575
  • 6 Wilkinson RB, Walford WA. The Measurement of Adolescent Psychological Health: One or Two Dimensions?. Journal of Youth and Adolescence 1998; 27: 443-455
  • 7 Ravens-Sieberer U, Torsheim T, Ottova V et al. Life Satisfaction. In: Currie C, Griebler R, Inchley J. et al. Hrsg Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study Protocol: Background, Methodology and Mandatory Items for the 2009/10 Survey. Edinburgh: CAHRU & Vienna: LBIHPR; 2010: 155-160
  • 8 Gobina I, Villerusa A, Pudule I et al. Subjective Health Complaints among Adolescents in Latvia during 1994-2006. RSU Collection of Scientific Papers 2007; 84-89
  • 9 Garralda ME. Somatisation in children. Journal of Child Psychology and Psychiatry 1996; 37: 13-33
  • 10 King A, Wold B, Tudor-Smith C et al. The health of youth. A cross-national survey. WHO regional publications – European series 1996; 69: 1-222
  • 11 Mikkelsson M, Salminen JJ, Kautiainen H. Non-specific musculoskeletal pain in preadolescents. Prevalence and 1-year persistence. Pain 1997; 73: 29-35
  • 12 Knishkowy B, Palti H, Tima C et al. Symptom clusters among young adolescents. Adolescence 1995; 30: 351-362
  • 13 Alfven G. The covariation of common psychosomatic symptoms among children from socio-economically differing residential areas. An epidemiological study. Acta Paediatr 1993; 82: 484-487
  • 14 Piko BF. Satisfaction with life, psychosocial health and materialism among Hungarian youth. J Health Psychol 2006; 11: 827-831
  • 15 Jellesma FC, Rieffe C, Terwogt MM et al. Somatic complaints and health care use in children: Mood, emotion awareness and sense of coherence. Soc Sci Med 2006; 63: 2640-2648
  • 16 Natvig GK, Albrektsen G, Qvarnstrom U. Associations between psychosocial factors and happiness among school adolescents. Int J Nurs Pract 2003; 9: 166-175
  • 17 Cavallo F, Zambon A, Borraccino A et al. Girls growing through adolescence have a higher risk of poor health. Qual Life Res 2006; 15: 1577-1585
  • 18 Goldbeck L, Schmitz TG, Besier T et al. Life satisfaction decreases during adolescence. Qual Life Res 2007; 16: 969-979
  • 19 Richter M, Moor I, van Lenthe FJ. Explaining socioeconomic differences in adolescent self-rated health: the contribution of material, psychosocial and behavioural factors. J Epidemiol Community Health 2011;
  • 20 Lampert T, Kurth B-M. Socioeconomic Status and Health in Children and Adolescents – Results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Dtsch Arztebl International 2007; 104: 2944-2949
  • 21 Williams J, Wake M, Hesketh K et al. Health-Related Quality of Life of Overweight and Obese Children. JAMA: The Journal of the American Medical Association 2005; 293: 70-76
  • 22 Dür W, Griebler R, Flaschberger E et al. Gesundheitliche Beschwerden österreichischer Jugendlicher – Ergebnisse der HBSC-Studie 1994 bis 2006. Wien Med Wochenschr 2011; 1-6
  • 23 Hagquist C. Discrepant trends in mental health complaints among younger and older adolescents in Sweden: an analysis of WHO data 1985-2005. J Adolesc Health 2010; 46: 258-264
  • 24 Hurrelmann K, Albert M. TNS Infratest Sozialforschung . 15. Shell Jugendstudie. Jugend 2006. Eine pragmatische Generation unter Druck. Frankfurt a.M.: 2006
  • 25 Kraus L, Pabst A, Piontek D. Europäische Schülerstudie zu Alkohol und anderen Drogen 2011 (ESPAD): Befragung von Schülerinnen und Schülern der 9. und 10. Klasse in Bayern, Berlin, Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern und Thüringen. München: IFT Institut für Therapieforschung; 2011
  • 26 Ottova V, Hillebrandt D, Kolip P et al. Die HBSC-Studie in Deutschland – Studiendesign und Methodik. Das Gesundheitswesen. 2012 74 (Suppl 1) S8-S14
  • 27 Kromeyer-Hauschild K, Wabitsch M, Kunze D et al. Perzentile für den Body-mass-Index für das Kindes- und Jugendalter unter Heranziehung verschiedener deutscher Stichproben. Monatsschrift Kinderheilkunde 2001; 149: 807-818
  • 28 Currie C, Molcho M, Boyce W et al. Researching health inequalities in adolescents: the development of the Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) family affluence scale. Soc Sci Med 2008; 66: 1429-1436
  • 29 Richter M. The role of social inequality for adolescent health. Gesundheitswesen 2005; 67: 709-718
  • 30 Currie C, Roberts C, Morgan A et al. Hrsg Young people’s health in context: Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2001/2002 survey. Copenhagen WHO: Regional Office for Europe; 2004
  • 31 Currie C, Nic Gabhainn S, Godeau E et al. Inequalities in young people’s health. HBSC international report from the 2005/2006 survey. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2008
  • 32 Currie C, Zanotti C, Morgan A et al. Social determinants of health and well-being among young people. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2009/2010 survey. (Health Policy for Children and Adolescents, No. 6). Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2012
  • 33 Roberts C, Freeman J, Samdal O et al. The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: methodological developments and current tensions. Int J Public Health 2009; 54 (Suppl. 02) 140-150
  • 34 Ellert U, Neuhauser H, Roth-Isigkeit A. Schmerzen bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland: Prävalenz und Inanspruchnahme medizinischer Leistungen - Ergebnisse des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz 2007; 50: 711-717
  • 35 Ravens-Sieberer U, Torsheim T, Hetland J et al. Subjective health, symptom load and quality of life of children and adolescents in Europe. Int J Public Health 2009; 54 (Suppl. 02) 151-159
  • 36 Hurrelmann K, Klocke A, Melzer W et al. WHO-Jugendgesundheitssurvey – Konzept und ausgewählte Ergebnisse für die Bundesrepublik Deutschland. Erziehungswissenschaft 2003; 27: 79-108
  • 37 Ravens-Sieberer U, Ellert U, Erhart M. Gesundheitsbezogene Lebensqualität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland: Eine Normstichprobe für Deutschland aus dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KIGGS). Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz 2007; 50: 810-818
  • 38 Robert Koch-Institut . Lebensphasenspezifische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland: Bericht für den Sachverständigenrat zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen, Ergebnisse des Nationalen Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Berlin: Robert Koch-Inst.; 2008
  • 39 Kurth B-M, Ellert U. Gefühltes oder tatsächliches Übergewicht: Worunter leiden Jugendliche mehr?. Deutsches Ärzteblatt 2008; 105: 406-412
  • 40 Ravens-Sieberer U, Kurth BM. The mental health module (BELLA study) within the German Health Interview and Examination Survey of Children and Adolescents (KiGGS): study design and methods. Eur Child Adolesc Psychiatry 2008; 17 (Suppl. 01) 10-21