Psychiatr Prax 2012; 39(06): 296-298
DOI: 10.1055/s-0032-1304919
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anorektale Fremdkörper – eine rein chirurgische Fragestellung?

Anorectal Foreign Bodies – Only a Surgical Question?
Ulrich Palm
1   Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
Alice Schwarznau
2   Chirurgische Klinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
Martin Lieb
1   Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Ludwig-Maximilians-Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 June 2012 (online)

Zusammenfassung

Anorektale Fremdkörper sind häufige Behandlungsindikationen in Proktologie und Viszeralchirurgie, sie wurden von psychiatrischer Seite jedoch bislang kaum beachtet. Mit der Enttabuisierung sexueller Praktiken seit den 1970er-Jahren wurde gehäuft über das Auftreten von Paraphilien berichtet, die zu teils schwerwiegenden körperlichen Konsequenzen führten. Wir beschreiben den Fall eines 88-jährigen Patienten, bei dem rektal eingeführte Fremdkörper mittels Laparotomie entfernt werden mussten. Die Verdachtsdiagnose einer demenziellen Entwicklung mit Störung der Sexualpräferenz konnte nicht aufrecht erhalten werden, da beim Patienten bereits seit dem 20. Lebensjahr eine Paraphilie vorgelegen haben soll. Ätiologische, diagnostische und therapeutische Implikationen des Falles werden diskutiert.

Abstract

Treatment of anorectal foreign bodies is a frequent surgical and proctologic question. However, psychiatric implications of paraphilias are rarely discussed. Since the liberalisation of sexual behaviour in the 1970 s, the reported number of severe complications due to paraphilias is increasing, and sexuality is performed until higher age. We describe the case of an 88 year old man who had undergone laparotomy for removal of foreign bodies. The initial diagnosis of a dementia with inappropriate sexual behaviour could not be confirmed as the paraphilia existed since his youth. Etiologic, diagnostic and therapeutic implications of the case are discussed.

 
  • Literatur

  • 1 Kafka MP. The DSM diagnostic criteria for paraphilia not otherwise specified. Arch Sex Behav 2010; 39: 373-376
  • 2 Dilling H, Mombour W, Schmidt MH. Internationale Klassifikation psychischer Störungen: ICD-10 Kapitel V (F). Bern: Huber; 2011
  • 3 Berner W, Briken P. Störung der Sexualpräferenz (Paraphilie). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 2007; 50: 33-43
  • 4 Ahlers CJ, Schaefer GA, Mundt IA et al. How unusual are the contents of paraphilias? Paraphilia-associated sexual arousal patterns in a community-based sample of men. J Sex Med 2011; 8: 1362-1370
  • 5 Oliveira WM, Abdo CH. Unconventional sexual behaviors and their associations with physical, mental and sexual health parameters: a study in 18 large Brazilian cities. Rev Bras Psiquiatr 2010; 32: 264-274
  • 6 Briken P, Hill A, Nika E et al. Obszöne Telefonanrufe – Beziehung zu Paraphilien, Paraphilie verwandten Störungen und Stalking. Psychiat Prax 2005; 32: 304-307
  • 7 Briken P. Wie frei ist der Mensch mit einer Paraphilie? Überlegungen im sexualforensischen Kontext. Z Sex-Forsch 2009; 22: 268-276
  • 8 Fromberger P, Müller JL. Willensfreiheit bei Störungen der Sexualpräferenz. Kommentar zu den Überlegungen von Peer Briken. Z Sex-Forsch 2009; 22: 277-280
  • 9 Kamleiter M, Laakmann G. Stalking – Bedeutung für klinische Praxis und Rechtssprechung. Psychiat Prax 2003; 30: 152-158
  • 10 Barone JE, Sohn N, Nealon TF. Perforations and foreign bodies of the rectum: report of 28 cases. Ann Surg 1976; 184: 601-604
  • 11 Denko JD. Klismaphilia: enema as a sexual preference. Report of two cases. Am J Psychother 1973; 27: 232-250
  • 12 Denko JD. Amplification of the erotic enema device. Am J Psychother 1976; 30: 236-255
  • 13 Agnew J. Klismaphilia – a physiological perspective. Am J Psychother 1982; 36: 554-566
  • 14 Stephens PJ, Taff ML. Rectal impaction following enema with concrete mix. Am J Forensic Med Pathol 1987; 8: 179-182
  • 15 Sohn N, Weinstein MA, Gonchar J. Social injuries of the rectum. Am J Surg 1977; 134; 611-612
  • 16 Prahlow JA. Suicide by intrarectal gunshot wound. Am J Forensic Med Pathol 1998; 19: 356-361
  • 17 Agnew J. Hazards associated with anal erotic activity. Arch Sex Behav 1986; 15: 307-314
  • 18 Clarke DL, Buccimazza I, Anderson FA et al. Colorectal foreign bodies. Colorectal Dis 2005; 7: 98-103
  • 19 Kafka MP, Hennen J. A DSM-IV axis I comorbidity study of males (n = 120) with paraphilias and paraphilia related disorders. Sex Abuse 2002; 14: 349-366
  • 20 Hebebrand K, Hebebrand J, Remschmidt H. Medikamente in der Behandlung von Paraphilien und hypersexuellen Störungen. Fortschr Neurol Psychiatr 2002; 70: 462-475
  • 21 Kraus C, Strohm K, Hill A et al. Selektive Serotoninwiederaufnahmehemmer (SSRI) in der Behandlung von Paraphilien. Eine retrospektive Studie. Fortschr Neurol Psychiatr 2007; 75: 351-356
  • 22 Kafka MP. Successful antidepressant treatment of nonparaphilic sexual addictions and paraphilias in men. J Clin Psychiatry 1991; 52: 60-65
  • 23 Perilstein RD, Lipper S, Freidman LJ. Three cases of paraphilias responsive to fluoxetine treatment. J Clin Psychiatry 1991; 52: 169-170
  • 24 Ozkan B, Wilkins K, Muralee S et al. Pharmacotherapy for inappropriate sexual behaviors in dementia: a systematic review of the literature. Am J Alzheimers Dis Other Demen 2008; 23: 344-354
  • 25 Tucker I. Management of inappropriate sexual behaviors in dementia: a literature review. Int Psychogeriatr 2010; 22: 683-692
  • 26 Thibault F, de la Barra F, Gordon H et al. The World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSPB) guidelines for the biological treatment of paraphilias. World J Biol Psychiatry 2010; 11: 604-655
  • 27 Black B, Muralee S, Tampi RR. Inappropriate sexual behaviours in dementia. J Geriatr Psychiatry Neurol 2005; 18: 155-162
  • 28 Guay DR. Inappropriate sexual behaviors in cognitively impaired older individuals. Am J Geriatr Pharmacother 2008; 6: 269-288