Gepubliceerd in:
2008 | OriginalPaper | Hoofdstuk
8 Kwaliteit van zorg
Samenvatting
De afgelopen jaren is de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van zorg verschoven van de overheid naar het veld. Dit is in gang gezet door de Kwaliteitswet zorginstellingen. Hierin wordt beschreven wat verantwoorde zorg is en dat deze wordt bereikt door bewust beleid en een kwaliteitssysteem. Een zorginstelling legt hierover verantwoording af in een kwaliteitsjaarverslag. Er zijn verschillende methoden om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Dit zijn een klachtenregeling, melden van (bijna-)fouten, intervisie, kwaliteitsmodellen, patiëntenenquêtes, indicatoren en richtlijnen en protocollen. Het ontwikkelen van richtlijnen gebeurt door het beantwoorden van uitgangsvragen die zijn opgesteld aan de hand van een knelpuntenanalyse. Op basis van literatuuronderzoek en het raadplegen van experts worden aanbevelingen geformuleerd. Kwalitatief goede richtlijnen worden gelegitimeerd door Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN).