Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 10/2003

01-10-2003 | Onderzoek

Een medisch callcenter in de praktijk

Onderzoek naar effect en ervaring

Auteurs: dr. ER Spelten, JW Gubbels

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 10/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Spelten ER, Gubbels JW. Een medisch callcenter in de praktijk. Onderzoek naar effect en ervaring. Huisarts Wet 2003;46(10):543-6.
Achtergrond Huisartsen ervaren een hoge werkdruk en er dreigt een tekort aan huisartsen. Dit noopt ook zorgverzekeraars tot actie. Daarom heeft Achmea een medisch callcenter (MC) ontwikkeld.
Interventie Het doel van het inzetten van een MC is vermindering van werkdruk. De praktijkassistente krijgt minder telefoontjes binnen en het aantal consulten neemt af doordat er zelfzorgadviezen worden gegeven.
Effecten Dit artikel beschrijft de pilotfase van de inzet van dit MC, overdag, in 15 huisartsenpraktijken. De evaluatie was gericht op werkdrukveranderingen en op de acceptatie van het MC. Werkdrukveranderingen werden gemeten door contactregistraties. Huisartsen, hun assistentes, patiënten en de op het MC werkzame triageassistentes werd gevraagd naar hun ervaringen en tevredenheid met het MC. Uit de contactregistraties blijkt dat inzet van het MC het aantal contacten met de praktijk vermindert. Zowel de huisartsen als de assistentes merkten deze reductie niet op. De betrokkenen nemen ten opzichte van het MC een afwachtende houding aan.
Leerpunten Belangrijke verbeteringen betreffen de deskundigheid van de triageassistentes, het triagesysteem en de regeling van de wettelijke aansprakelijkheid rond het MC.
Literatuur
go back to reference Raad voor de Volksgezondheid. Taakherschikking in de gezondheidszorg. Zoetermeer, 2002. Raad voor de Volksgezondheid. Taakherschikking in de gezondheidszorg. Zoetermeer, 2002.
go back to reference Spelten E, Carlier A, Gubbels J. De Huisartsenlijn in de praktijk. Utrecht: Prismant, 2002. Spelten E, Carlier A, Gubbels J. De Huisartsenlijn in de praktijk. Utrecht: Prismant, 2002.
go back to reference Van der Ree CM, Mokkink HGA, Post D, Gubbels JW. Het terugbestelgedrag van de huisarts. Een toetsend beschrijvend onderzoek. Huisarts Wet 1992;35:9-12. Van der Ree CM, Mokkink HGA, Post D, Gubbels JW. Het terugbestelgedrag van de huisarts. Een toetsend beschrijvend onderzoek. Huisarts Wet 1992;35:9-12.
go back to reference O'Connel JM, Stanley JL, Malakar LC. Satisfaction and Patient Outcomes of a telephone bases nurse triage service. Managed Care 2001;10:10. O'Connel JM, Stanley JL, Malakar LC. Satisfaction and Patient Outcomes of a telephone bases nurse triage service. Managed Care 2001;10:10.
go back to reference Grogan S, Connor M, Norman P, Willits D, Porter I. Validation of a questionnaire measuring patientsatisfaction with general practioner services. Qual Health Care 2000;9:210-5.CrossRefPubMed Grogan S, Connor M, Norman P, Willits D, Porter I. Validation of a questionnaire measuring patientsatisfaction with general practioner services. Qual Health Care 2000;9:210-5.CrossRefPubMed
go back to reference O'Cathlain A, Munro JF, Nicholl JP, Knowles E. How helpful is NHS direct? Postal survey of callers. BMJ 2000;320:1035.CrossRef O'Cathlain A, Munro JF, Nicholl JP, Knowles E. How helpful is NHS direct? Postal survey of callers. BMJ 2000;320:1035.CrossRef
go back to reference Lee, TJ, Guzy J, Johnson D, Woo H, Baraff LJ. Caller satisfaction with after-hours telephone advice: nurse advice service versus on-call pediatricians. Paediatrics 2002;110:865-1.CrossRef Lee, TJ, Guzy J, Johnson D, Woo H, Baraff LJ. Caller satisfaction with after-hours telephone advice: nurse advice service versus on-call pediatricians. Paediatrics 2002;110:865-1.CrossRef
Metagegevens
Titel
Een medisch callcenter in de praktijk
Onderzoek naar effect en ervaring
Auteurs
dr. ER Spelten
JW Gubbels
Publicatiedatum
01-10-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 10/2003
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083300

Andere artikelen Uitgave 10/2003

Huisarts en wetenschap 10/2003 Naar de uitgave

Proefschriften

Moeheid en cognities