Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 6/2006

01-12-2006 | Artikelen

De neurale groepselectietheorie: over het samenspel van aanleg en omgeving tijdens de ontwikkeling van motoriek

Auteurs: prof. dr. Mijna Hadders-Algra, Tineke Dirks

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 6/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Onze kennis over de structurele en functionele ontwikkeling van het menselijke zenuwstelsel is beperkt. Mede daardoor is er een voortdurende discussie over de rol van aanleg en omgeving (Hadders-Algra & Dirks, 2000). Aanvankelijk ging men ervan uit dat ontwikkeling is gebaseerd op een langzame ontvouwing van vastliggende programma's. Alle gezonde kinderen leren op een gegeven moment immers te reiken, grijpen, zitten, lopen en praten, aldus de neuromaturalisten, de vertegenwoordigers van deze ideeën. Maar in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw begonnen andere geluiden te klinken. Onderzoek toonde aan dat er zo'n grote verscheidenheid in de ontwikkelingspatronen van gezonde baby's bestaat dat ontwikkeling niet alleen gebaseerd kan zijn op het ontvouwen van vastgelegde programma's. In analogie van processen binnen de thermodynamica ging men ontwikkeling opvatten als een dynamisch systeem (Thelen, 1995).
Literatuur
go back to reference Blauw-Hospers, C.H. & Hadders-Algra, M. (2005). A systematic review on the effects of early intervention on motor development. Dev Med Child Neurol 47, 421–432. Blauw-Hospers, C.H. & Hadders-Algra, M. (2005). A systematic review on the effects of early intervention on motor development. Dev Med Child Neurol 47, 421–432.
go back to reference Edelman, G.M. (1989). Neural Darwinism. The theory of neuronal group selection. Oxford: Oxford University Press. Edelman, G.M. (1989). Neural Darwinism. The theory of neuronal group selection. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Evans, G.A. (1998). The human genome project. Arch Neurol 55, 1287–1290. Evans, G.A. (1998). The human genome project. Arch Neurol 55, 1287–1290.
go back to reference Hadders-Algra, M. (2000a). The Neuronal Group Selection Theory: an attractive framework to explain variation in normal motor development. Dev Med Child Neurol 42, 566–572. Hadders-Algra, M. (2000a). The Neuronal Group Selection Theory: an attractive framework to explain variation in normal motor development. Dev Med Child Neurol 42, 566–572.
go back to reference Hadders-Algra, M. (2000b).The Neuronal Group Selection Theory: promising principles for understanding and treating developmental motor disorders. Dev Med Child Neurol 42, 707–715. Hadders-Algra, M. (2000b).The Neuronal Group Selection Theory: promising principles for understanding and treating developmental motor disorders. Dev Med Child Neurol 42, 707–715.
go back to reference Hadders-Algra, M. & Dirks, T. (2000). De motorische ontwikkeling van de zuigeling: variëren, selecteren en leren adapteren. Houten: Bohn, Stafleu en Van Loghum. Hadders-Algra, M. & Dirks, T. (2000). De motorische ontwikkeling van de zuigeling: variëren, selecteren en leren adapteren. Houten: Bohn, Stafleu en Van Loghum.
go back to reference Thelen, E. (1995). Motor development. A new synthesis. American Psychologist 50, 79–95. Thelen, E. (1995). Motor development. A new synthesis. American Psychologist 50, 79–95.
Metagegevens
Titel
De neurale groepselectietheorie: over het samenspel van aanleg en omgeving tijdens de ontwikkeling van motoriek
Auteurs
prof. dr. Mijna Hadders-Algra
Tineke Dirks
Publicatiedatum
01-12-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 6/2006
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03079106

Andere artikelen Uitgave 6/2006

Neuropraxis 6/2006 Naar de uitgave

Signalement

Signalement