Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2012 | Uitgave 3/2012

Kind en adolescent 3/2012

Zwak ontwikkelde neurocognitieve functies belemmeren sociale leerprocessen bij gedragsstoornissen

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 3/2012
Auteur:
Prof. dr. Walter Matthys
Belangrijke opmerkingen
Dit overzichtsartikel is een bewerking van de afscheidsrede uitgesproken door prof. dr. W. Matthys op 13 december 2011 naar aanleiding van zijn emeritaat als bijzonder hoogleraar in de studie naar psychologische en biologische determinanten van agressief gedrag bij kinderen.

SAMENVATTING

Neurobiologisch onderzoek van gedragsstoornissen laat zien dat de koppeling tussen gedrag en positieve dan wel negatieve gevolgen minder goed wordt gemaakt. Hierdoor wordt het aanleren van adequaat sociaal gedrag en het afleren van inadequaat sociaal gedrag belemmerd. Ook verloopt de probleemoplossing niet optimaal door stoornissen in de aandacht, de inhibitie, de cognitieve flexibiliteit en de besluitvorming. Als gevolg hiervan leren kinderen en adolescenten met gedragsstoornissen minder gebruik te maken van de cognitieve aan- en bijsturing van hun gedrag, wanneer zij zich aan een steeds wisselende omgeving moeten aanpassen. Deze zwak ontwikkelde neurocognitieve functies werden echter op groepsniveau onderzocht en kunnen individueel verschillen. Het is dan ook nodig om in hetklinisch onderzoek de neurocognitieve functies betrokken bij de sociale leerprocessen te meten of te beoordelen. Psychologische behandelmethoden zoals de oudertraining in opvoedingsvaardigheden en de cognitieve gedragstherapie kunnen dan meer individueel afgestemd worden op zwak en sterk ontwikkelde functies en aan effectiviteit winnen.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2012

Kind en adolescent 3/2012Naar de uitgave

OriginalPaper

Opmerkelijk

Abstract

Summaries

BibliographicalNote

Boeken