Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2015

01-09-2015

Zorgen voor getraumatiseerde kinderen

Een training voor opvoeders van kinderen met complex trauma

Auteurs: Drs. Leony Coppens, Drs. Carina van Kregten

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

‘Zorgen voor getraumatiseerde kinderen’ is een training voor opvoeders van vroegkinderlijke, chronisch getraumatiseerde kinderen. De training is belangrijk voor de opvoeders, omdat zij meer kennis verwerven over de effecten van complex trauma op het functioneren van het kind. Deze kennis kan vervolgens ook de kinderen helpen: bij hun herstel en bij het verkleinen van de kans op een (herhaalde) uithuisplaatsing.
Literatuur
go back to reference Alink, L., IJzendoorn R. van e.a. (2012). Kindermishandeling in Nederland Anno 2010. De Tweede Nationale Prevalentiestustudie Mishandeling van Kinderen en Jeugdigen (NPM-2010). Leiden: Casimir Publishers Alink, L., IJzendoorn R. van e.a. (2012). Kindermishandeling in Nederland Anno 2010. De Tweede Nationale Prevalentiestustudie Mishandeling van Kinderen en Jeugdigen (NPM-2010). Leiden: Casimir Publishers
go back to reference Baat, M. de & Bartelink, C. (2012). Wat werkt in de pleegzorg? Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Baat, M. de & Bartelink, C. (2012). Wat werkt in de pleegzorg? Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Cook, A., Blaustein, M., Spinazzola, J. & Kolk, B. van der (2003). Complex Trauma in Children and Adolescents. White paper from the National Child Traumatic Stress Network Complex Trauma Taskforce. Cook, A., Blaustein, M., Spinazzola, J. & Kolk, B. van der (2003). Complex Trauma in Children and Adolescents. White paper from the National Child Traumatic Stress Network Complex Trauma Taskforce.
go back to reference Coppens, L. & Kregten, C. van (2012). Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders. Handboek voor trainers. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Coppens, L. & Kregten, C. van (2012). Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders. Handboek voor trainers. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Dovran, A., Winje, D., Arefjord, K. & Haugland, S.M. (2012). Traumatic Events and Posttraumatic Reactions among Children and Adolescents in Outof- Home Placement: A 25 Year Systematic Literature Review. Journal of Child and Adolescent Trauma. Vol 5, 1, 16-32.CrossRef Dovran, A., Winje, D., Arefjord, K. & Haugland, S.M. (2012). Traumatic Events and Posttraumatic Reactions among Children and Adolescents in Outof- Home Placement: A 25 Year Systematic Literature Review. Journal of Child and Adolescent Trauma. Vol 5, 1, 16-32.CrossRef
go back to reference Factsheet Pleegzorg 2012 (2013). Pleegzorg Nederland. Factsheet Pleegzorg 2012 (2013). Pleegzorg Nederland.
go back to reference Gezondheidsraad. Behandeling van de gevolgen van kindermishandeling. Den Haag: Gezondheidsraad, 2011; publicatienr. 2011/1-1. Gezondheidsraad. Behandeling van de gevolgen van kindermishandeling. Den Haag: Gezondheidsraad, 2011; publicatienr. 2011/1-1.
go back to reference Grietens, H., Oijen S. van & Huizen M. Ter (2012). Stressvolle levensgebeurtenissen en traumasymptomen bij pleegkinderen: Een verkennend onderzoek in Noord-Nederland. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 1, 16-27. Grietens, H., Oijen S. van & Huizen M. Ter (2012). Stressvolle levensgebeurtenissen en traumasymptomen bij pleegkinderen: Een verkennend onderzoek in Noord-Nederland. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 1, 16-27.
go back to reference McCall, R.B., IJzendoorn, M.H. van, Juffer, F., Groark, C.J. & Groza, V.K. (2011). Children without permanent parents, research, practice and policy. Monographs of the society for research in child development, serial No. 301, 76, 4. McCall, R.B., IJzendoorn, M.H. van, Juffer, F., Groark, C.J. & Groza, V.K. (2011). Children without permanent parents, research, practice and policy. Monographs of the society for research in child development, serial No. 301, 76, 4.
go back to reference Newton, R.R., Litrownik, A.J. & Landsverk, J.A. (2000). Children and Youth in Foster Care: Disentangling the Relationship between Problem Behaviors and Number of Placements. Child Abuse and Neglect, 24, 1363-1374.CrossRefPubMed Newton, R.R., Litrownik, A.J. & Landsverk, J.A. (2000). Children and Youth in Foster Care: Disentangling the Relationship between Problem Behaviors and Number of Placements. Child Abuse and Neglect, 24, 1363-1374.CrossRefPubMed
go back to reference Perry, B.D. (2009). Examining Child Maltreatment Through a Neurodevelopmental Lens: Clinical Applications of the Neurosequential Model of Therapeutics. Journal of Loss and Trauma, 14, 240-255.CrossRef Perry, B.D. (2009). Examining Child Maltreatment Through a Neurodevelopmental Lens: Clinical Applications of the Neurosequential Model of Therapeutics. Journal of Loss and Trauma, 14, 240-255.CrossRef
go back to reference Siegel, D. (2012). The Developing Mind: How Relationshios and the Brain Interact to Shape Who We Are (second edition), New York: The Guilford Press. Siegel, D. (2012). The Developing Mind: How Relationshios and the Brain Interact to Shape Who We Are (second edition), New York: The Guilford Press.
go back to reference Slade, J. (2012). Safer Caring: A New Approach. The Fostering Network. Slade, J. (2012). Safer Caring: A New Approach. The Fostering Network.
go back to reference Strijker, J. (2009). Kennisboek pleegzorg. Utrecht: Stili Novi. Strijker, J. (2009). Kennisboek pleegzorg. Utrecht: Stili Novi.
go back to reference Struik. A. (2010). Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson. Struik. A. (2010). Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson.
Metagegevens
Titel
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Een training voor opvoeders van kinderen met complex trauma
Auteurs
Drs. Leony Coppens
Drs. Carina van Kregten
Publicatiedatum
01-09-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-015-0027-2

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Kind & Adolescent Praktijk 3/2015 Naar de uitgave

Werk in uitvoering

Denken, doen, durven