Gepubliceerd in:
01-02-2012 | Redactioneel
Zorg voor jeugd met beleid
Auteur:
Paul Kocken
Gepubliceerd in:
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen
|
Uitgave 5/2012
Log in om toegang te krijgen
Extract
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) komt bij de uitoefening van haar preventietaken steeds vaker collega’s tegen van de Jeugdzorg, Jeugdwelzijnszorg, Jeugd Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) en zorg voor jeugd met een licht verstandelijke beperking (LVB). Al deze partners in de zorg voor jeugd maken zich op voor een grote metamorfose, de zogenaamde transitie en transformatie van de Jeugdzorg. Het gaat niet om een kosmetische verandering. De structuur van de zorg gaat in het geheel op de schop. Er komt een stelselherziening aan waarbij de gemeente verantwoordelijk wordt voor tal van jeugddomeinen. De Jeugdgezondheidszorg en Jeugdwelzijnszorg zijn van oudsher al een taak van gemeenten. Ook voor onderwijsvoorzieningen hebben gemeenten aandacht. Daar komen de Jeugdzorg, Jeugd-GGZ en Jeugd-LVB bij. De door provincies en stadsregio’s aangestuurde Bureaus Jeugdzorg gaan verdwijnen. Dit betekent dat het stelsel van indicatiestelling verandert. Zowel de verplichte Jeugdbescherming als vrijwillige Jeugdzorg, Jeugd-GGZ en Jeugd-LVB komen in één bestuurlijk kader, waarover de gemeenten, soms op bovengemeentelijk niveau, het beleid bepalen. Behalve de bestuurlijke en organisatorische transitie staat de overheid een zorginhoudelijke transformatie voor die tot kwaliteitsverbetering in de zorg voor jeugd moet leiden. …