Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Zorg bij gezondheidsproblemen door psychische en psychiatrische problematiek

Auteur : S. Ulijn, M SEN

Gepubliceerd in: Leerboek kinderverpleegkunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Zoals in eerdere hoofdstukken al is belicht, lijden alle kinderen die ziek zijn in meer of mindere mate onder psychische problematiek. In dit hoofdstuk gaat het om kinderen bij wie het psychische lijden de hoofdzaak is. Daarnaast worden er handvatten gegeven voor de omgang met kinderen met een psychische stoornis.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association. (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Amsterdam: Boom. American Psychiatric Association. (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Amsterdam: Boom.
go back to reference Belsky, J. & IJzendoorn, M. H. van (2015). What works for whom? Genetic moderation of intervention efficacy. Development and Psychopathology, 27, 1–6.CrossRefPubMed Belsky, J. & IJzendoorn, M. H. van (2015). What works for whom? Genetic moderation of intervention efficacy. Development and Psychopathology, 27, 1–6.CrossRefPubMed
go back to reference Belsky, J., & Pluess, M. (2013). Beyond Risk, Resilience and Dysregulation. Phenotypic Plasticity and Human Development. Development and Psychopathology, 25, 1243–1261.CrossRefPubMed Belsky, J., & Pluess, M. (2013). Beyond Risk, Resilience and Dysregulation. Phenotypic Plasticity and Human Development. Development and Psychopathology, 25, 1243–1261.CrossRefPubMed
go back to reference Belsky, J., Pluess, M., & Widaman, K. F. (2013). Confirmatory and competitive evaluation of alternative gene-environment interaction hypotheses. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 1135–1143.CrossRefPubMed Belsky, J., Pluess, M., & Widaman, K. F. (2013). Confirmatory and competitive evaluation of alternative gene-environment interaction hypotheses. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 1135–1143.CrossRefPubMed
go back to reference Belsky, J., Ruttle, P. L., Boyce, W. T., Armstrong, J. M., & Essex, M. J. (2015). Early Adversity, Elevated Stress Physiology, Accelerated Sexual Maturation and Poor Health in Female. Developmental Psychology, 51, 816–822.CrossRefPubMedPubMedCentral Belsky, J., Ruttle, P. L., Boyce, W. T., Armstrong, J. M., & Essex, M. J. (2015). Early Adversity, Elevated Stress Physiology, Accelerated Sexual Maturation and Poor Health in Female. Developmental Psychology, 51, 816–822.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Delfos, M. F. (2017). Luister je wel naar míj? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Amsterdam: SWP. Delfos, M. F. (2017). Luister je wel naar míj? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Amsterdam: SWP.
go back to reference Georgiades, K., Lewinshohn, P. M., Monroe, S. M., & Seely, J. R. (2006). Major Depressive Disorder in Adolescence. The role of subthreshold symptoms. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 45, 936–944.CrossRef Georgiades, K., Lewinshohn, P. M., Monroe, S. M., & Seely, J. R. (2006). Major Depressive Disorder in Adolescence. The role of subthreshold symptoms. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 45, 936–944.CrossRef
go back to reference Jellesma, F. C., Rieffe, C., Terwogt, M. M., & Westenberg, P. M. (2008). Do parents reinforce somatic complaints in their children? Health Psychology, 27(2), 280–285.CrossRefPubMed Jellesma, F. C., Rieffe, C., Terwogt, M. M., & Westenberg, P. M. (2008). Do parents reinforce somatic complaints in their children? Health Psychology, 27(2), 280–285.CrossRefPubMed
go back to reference Kedesdy, J., & Budd, K. (1998). Childhood Feeding Disorders. Biobehavioral Assessment and Intervention. Baltimore: Paul H. Brookes. Kedesdy, J., & Budd, K. (1998). Childhood Feeding Disorders. Biobehavioral Assessment and Intervention. Baltimore: Paul H. Brookes.
go back to reference Kock-van Beerendonk, I. de, Ridder, K. den, in ’t Veld-Rentier, I. N.& Westmaas, A. (Red.). (2017). Leerboek specialistische kinderverpleegkunde. Gedragsproblemen en handicaps. Maarssen: Bohn Stafleu van Loghum. Kock-van Beerendonk, I. de, Ridder, K. den, in ’t Veld-Rentier, I. N.& Westmaas, A. (Red.). (2017). Leerboek specialistische kinderverpleegkunde. Gedragsproblemen en handicaps. Maarssen: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Koster, G. A. S. van Groos (2005). Werken met de DSM-IV-TR. Hulpvragen bij psychiatrische diagnostiek.. Pearson Assessment and Information: Amsterdam. Koster, G. A. S. van Groos (2005). Werken met de DSM-IV-TR. Hulpvragen bij psychiatrische diagnostiek.. Pearson Assessment and Information: Amsterdam.
go back to reference Landsheer, J.A., Prins, P.J.M., & Nijhoff-Huyse, M.W.D. (1991). Het gedragstherapeutische proces bij kinderen en jeugdigen. In H. Orlemans, P. Eelen & H. Haaijman (Red.), Handboek Gedragstherapie, C13.2 (pp. 1–104). Utrecht: Bohn Stafleu van Loghum. Landsheer, J.A., Prins, P.J.M., & Nijhoff-Huyse, M.W.D. (1991). Het gedragstherapeutische proces bij kinderen en jeugdigen. In H. Orlemans, P. Eelen & H. Haaijman (Red.), Handboek Gedragstherapie, C13.2 (pp. 1–104). Utrecht: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Nevid, J. S., Rathus, S. A., & Greene, B. (2016). Psychiatrie, een inleiding (8e druk). Amsterdam: Pearson Benelux. Nevid, J. S., Rathus, S. A., & Greene, B. (2016). Psychiatrie, een inleiding (8e druk). Amsterdam: Pearson Benelux.
go back to reference Prins, P., & Braet, C. (Red.). (2008). Handboek klinische ontwikkelingspsychologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P., & Braet, C. (Red.). (2008). Handboek klinische ontwikkelingspsychologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prins, P.J.M., Bosch, J.D. & Braet, C. (Red.). (2011). Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P.J.M., Bosch, J.D. & Braet, C. (Red.). (2011). Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Stikkelbroek, Y. (2012). Depressie bij kinderen. Utrecht: Lannoo Campus. Stikkelbroek, Y. (2012). Depressie bij kinderen. Utrecht: Lannoo Campus.
Metagegevens
Titel
Zorg bij gezondheidsproblemen door psychische en psychiatrische problematiek
Auteur
S. Ulijn, M SEN
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1913-8_10