Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 3/2009

01-06-2009 | Artikelen

Zoektocht van een psychotherapeut in opleiding

Auteur: Marieke van Riessen

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoe belangrijk is specifieke aandacht in de opleiding tot psychotherapeut voor de persoon van de psychotherapeut, dat wil zeggen: voor de ontwikkeling en bewustwording van een eigen persoonlijke stijl en overtuiging? Deze vraag wordt belicht vanuit verschillende invalshoeken, in eerste instantie vanuit mijn eigen leerervaringen als psychotherapeut in opleiding. Vervolgens wordt hij ook onderbouwd vanuit huidige ontwikkelingen en een theoretische visie op leren. Op grond van zowel persoonlijke als theoretische overwegingen kom ik tot de conclusie dat aandacht voor de persoon van de psychotherapeut het leerproces van de opleideling kan verdiepen, de professionele identiteit van de opgeleide psychotherapeut kan verstevigen en, misschien wel het belangrijkste, de invloed van werkende universele factoren in therapie kan versterken.
Literatuur
go back to reference Buitenhuis, M.L. (2006). Herregistratie en kerncompetenties. Nieuwsbrief NVP, december, 33-39. Buitenhuis, M.L. (2006). Herregistratie en kerncompetenties. Nieuwsbrief NVP, december, 33-39.
go back to reference Colijn, S., Bögels, S., Snijders, H., & Thunnissen, M. (in voorbereiding). Leerboek Psychotherapie. Utrecht: De Tijdstroom. Colijn, S., Bögels, S., Snijders, H., & Thunnissen, M. (in voorbereiding). Leerboek Psychotherapie. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Dekker, M. & Vreman, S. (2005). Psychotherapie in de praktijk: een evaluatie van integratieve opleidingen (Interne publicatie) Amsterdam; Universiteit van Amsterdam. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (Inventarisatie-p . 6). Utrecht: De Tijdstroom. Dekker, M. & Vreman, S. (2005). Psychotherapie in de praktijk: een evaluatie van integratieve opleidingen (Interne publicatie) Amsterdam; Universiteit van Amsterdam. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (Inventarisatie-p . 6). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Dumont, F. (1991). Expertise in psychotherapy: inherent liabilities of becoming experienced. Psychotherapy, 28, 422-428. Dumont, F. (1991). Expertise in psychotherapy: inherent liabilities of becoming experienced. Psychotherapy, 28, 422-428.
go back to reference Duncan, B.L., Miller, S.D. & Sparks, J.A. (2004). The heroic client; A revolutionary way to improve effectiveness through client-directed, outcome-informed therapy. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers. Duncan, B.L., Miller, S.D. & Sparks, J.A. (2004). The heroic client; A revolutionary way to improve effectiveness through client-directed, outcome-informed therapy. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
go back to reference Hanna, S. M. & Brown, J.H. (2006). The practice of family therapy. Key elements across model. PacificGrove, CA: Brooks / Cole. Hanna, S. M. & Brown, J.H. (2006). The practice of family therapy. Key elements across model. PacificGrove, CA: Brooks / Cole.
go back to reference Hattie, J.A., Sharpley, C.E. ,& Rogers, H.J. (1984). Comparative effectiveness of professional and paraprofessional helpers. Psychological Bulletin, 95, 534-541. Hattie, J.A., Sharpley, C.E. ,& Rogers, H.J. (1984). Comparative effectiveness of professional and paraprofessional helpers. Psychological Bulletin, 95, 534-541.
go back to reference Kalmthout, M. van (1998). Metatheorieën. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (I 1.2, pp. 1-23). Utrecht: De Tijdstroom. Kalmthout, M. van (1998). Metatheorieën. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (I 1.2, pp. 1-23). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Karter, J. (2002). On training to be a therapist. The long and winding road to qualification. Buckingham / Philadelphia: Open University Press. Karter, J. (2002). On training to be a therapist. The long and winding road to qualification. Buckingham / Philadelphia: Open University Press.
go back to reference Korthagen, F. & Vasalos, A. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. VELON-Tijdschrift, 28, 17-23. Korthagen, F. & Vasalos, A. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. VELON-Tijdschrift, 28, 17-23.
go back to reference Korthagen, F. (2008). Authenticiteit en betrokkenheid als basis voor goed onderwijs. Leraar wie ben je, 1, 25-34. Korthagen, F. (2008). Authenticiteit en betrokkenheid als basis voor goed onderwijs. Leraar wie ben je, 1, 25-34.
go back to reference Kottler, J.A. (1993). On being a therapist. (revised ed.) San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers. Kottler, J.A. (1993). On being a therapist. (revised ed.) San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
go back to reference Lawick, J. van (2007). De therapeutische relatie, het instrument van de psychotherapeut. Congres NVP. Amsterdam, 15 december 2006. Tijdschrift voor Psychotherapie, 33, 468-472. Lawick, J. van (2007). De therapeutische relatie, het instrument van de psychotherapeut. Congres NVP. Amsterdam, 15 december 2006. Tijdschrift voor Psychotherapie, 33, 468-472.
go back to reference Leijssen, M. (1995). Gids voor gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom. Leijssen, M. (1995). Gids voor gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Leijssen, M. (1998). De therapeut. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (I 2.1, pp. 1-37). Utrecht: De Tijdstroom. Leijssen, M. (1998). De therapeut. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (I 2.1, pp. 1-37). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Lietaer, G., Vanaerschot, G., Snijders, J.A. & Takens, R.J. (red.) (2008). Handboek gesprekstherapie, de persoonsgerichte experientiële benadering. Utrecht: De Tijdstroom. Lietaer, G., Vanaerschot, G., Snijders, J.A. & Takens, R.J. (red.) (2008). Handboek gesprekstherapie, de persoonsgerichte experientiële benadering. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Mulder, J.A. & Pals, N. (1998). Competentiegericht opleiden en ontwikkelen. In J.W.M. Kessels, C.A. Smit & A.N. Papas-Talens (red.), Opleiders in organisaties, Capita Selecta (pp. 27-43). Deventer: Kluwer Bedrijfsinformatie. Mulder, J.A. & Pals, N. (1998). Competentiegericht opleiden en ontwikkelen. In J.W.M. Kessels, C.A. Smit & A.N. Papas-Talens (red.), Opleiders in organisaties, Capita Selecta (pp. 27-43). Deventer: Kluwer Bedrijfsinformatie.
go back to reference Norcross, J.C. (1998). Voorwoord. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (woord-pag 1). Utrecht: De Tijdstroom. Norcross, J.C. (1998). Voorwoord. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (woord-pag 1). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Norcross, J.C. (Ed.). (2003). Psychotherapy relationships that work: Therapist contributions and responsiveness to patient needs. New York: Oxford University Press. Norcross, J.C. (Ed.). (2003). Psychotherapy relationships that work: Therapist contributions and responsiveness to patient needs. New York: Oxford University Press.
go back to reference Palmen, C. (2000). Echt contact is niet de bedoeling. Lezingen en beschouwingen. Amsterdam: Prometheus. Palmen, C. (2000). Echt contact is niet de bedoeling. Lezingen en beschouwingen. Amsterdam: Prometheus.
go back to reference Pols, J. (1998). Naar een integratief opleidingsmodel. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (Red.), Handboek integratieve psychotherapie (VIII 2.1, pp. 1-32). Utrecht: De Tijdstroom. Pols, J. (1998). Naar een integratief opleidingsmodel. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (Red.), Handboek integratieve psychotherapie (VIII 2.1, pp. 1-32). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Rober, P. (2008). De persoon van de therapeut. In A. Savenije, M.J. van Lawick & E.T.M. Reijmers (red.), Handboek Systeemtherapie (pp. 275-281). Utrecht: De Tijdstroom. Rober, P. (2008). De persoon van de therapeut. In A. Savenije, M.J. van Lawick & E.T.M. Reijmers (red.), Handboek Systeemtherapie (pp. 275-281). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Rogers, C.R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin. Rogers, C.R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin.
go back to reference Sanden, J. van der (2001). Opleiden uit constructivistisch perspectief. Human Resource Development. Alphen aan de Rijn: Samson. Sanden, J. van der (2001). Opleiden uit constructivistisch perspectief. Human Resource Development. Alphen aan de Rijn: Samson.
go back to reference Stinckens, N., Ulburghs, A. & Claes, L. (2009). De werkalliantie als sleutelelement in het therapiegebeuren. Meting met behulp van de WAV-12, de Nederlandstalige verkorte versie van de Working Alliance Inventory. Tijdschrift Klinische Psychologie, 39, 44-60. Stinckens, N., Ulburghs, A. & Claes, L. (2009). De werkalliantie als sleutelelement in het therapiegebeuren. Meting met behulp van de WAV-12, de Nederlandstalige verkorte versie van de Working Alliance Inventory. Tijdschrift Klinische Psychologie, 39, 44-60.
go back to reference Trijsburg, R.W., Lietaer, G., Dekeyser M. & Colijn, S. (1998). Psychotherapie-integratie in Nederland en Vlaanderen: bevindingen uit een enquête-onderzoek. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (I 1.1, pp. 1-26). Utrecht: De Tijdstroom. Trijsburg, R.W., Lietaer, G., Dekeyser M. & Colijn, S. (1998). Psychotherapie-integratie in Nederland en Vlaanderen: bevindingen uit een enquête-onderzoek. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (I 1.1, pp. 1-26). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Trijsburg, R.W., Colijn, S., Collumbien, E.C.A. & Lietaer, G. (2005). Psychotherapie-integratie anno 2005: inventarisatie en perspectief. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (Inventarisatie-pag. 10). Utrecht: De Tijdstroom. Trijsburg, R.W., Colijn, S., Collumbien, E.C.A. & Lietaer, G. (2005). Psychotherapie-integratie anno 2005: inventarisatie en perspectief. In R.W. Trijsburg, S. Colijn, E.C.A. Collumbien & G. Lietaer (red.), Handboek integratieve psychotherapie (Inventarisatie-pag. 10). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Yalom, I.D. (1989). Scherprechter van de liefde. Tien verhalen uit een psychotherapeutische praktijk. Amsterdam: Contact. Yalom, I.D. (1989). Scherprechter van de liefde. Tien verhalen uit een psychotherapeutische praktijk. Amsterdam: Contact.
Metagegevens
Titel
Zoektocht van een psychotherapeut in opleiding
Auteur
Marieke van Riessen
Publicatiedatum
01-06-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03080491

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Tijdschrift voor Psychotherapie 3/2009 Naar de uitgave

Bijeenkomsten

Bijeenkomsten