Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2017

01-06-2017

Zo vergroot je ouderbetrokkenheid in het speciaal onderwijs

Alleen al betrokkenheid op de agenda zetten helpt

Auteurs: Lisa Flinkevleugel, MSc, Drs. Rena Eenshuistra

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Juist in het speciaal onderwijs kunnen kinderen sterk profiteren van betrokken ouders. Alleen al door het onderwerp op de agenda te zetten en er met elkaar over te praten, blijkt de betrokkenheid van ouders toe te nemen. Niet alleen kinderen, maar ook ouders waarderen dat.
Voetnoten
1
Sinds 2006 hebben alle pedologische instituten en PI-scholen van Nederland zich verenigd in het PI-7 consortium. Jaarlijks kent het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) het PI-7 consortium een Kernstafsubsidie toe, die ingezet moet worden voor gezamenlijke onderzoeksprojecten ten behoeve van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben in het onderwijs.
 
2
Diffusie is het effect dat controlegroepen toch iets van de experimentele groep meekrijgen (bijv. doordat er onderling gesproken wordt over de – in dit geval – experimentele hulpmiddelen of dat een leerkracht in zowel een experimentele groep als controlegroep werkt. De experimentele groepen en controlegroepen kunnen hierdoor minder verschillen dan aanvankelijk gedacht.
 
Literatuur
go back to reference Bakker, J., Denessen, E., Dennissen, M., & Oolbekkink-Marchand, H. (2013). Leraren en ouderbetrokkenheid: Een reviewstudie naar de effectiviteit van ouderbetrokkenheid en de rol die leraren daarbij kunnen vervullen. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen. Bakker, J., Denessen, E., Dennissen, M., & Oolbekkink-Marchand, H. (2013). Leraren en ouderbetrokkenheid: Een reviewstudie naar de effectiviteit van ouderbetrokkenheid en de rol die leraren daarbij kunnen vervullen. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.
go back to reference Desforges, C., & Abouchaar, A. (2003). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievements and adjustment: A literature review. Londen: Department for Education and Skills. Desforges, C., & Abouchaar, A. (2003). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievements and adjustment: A literature review. Londen: Department for Education and Skills.
go back to reference Eck, E. van, & Glaudé, M. (2011). De doorbraakmethode in het onderwijs. Leren van jezelf, leren van elkaar, leren van anderen. Een reflectie. Rapport 864. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Eck, E. van, & Glaudé, M. (2011). De doorbraakmethode in het onderwijs. Leren van jezelf, leren van elkaar, leren van anderen. Een reflectie. Rapport 864. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
go back to reference Herweijer, L., Vogels, R., & Andriessen, I. (2013). Samen scholen: Ouders en scholen over samenwerking in basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Den Haag: SCP. Herweijer, L., Vogels, R., & Andriessen, I. (2013). Samen scholen: Ouders en scholen over samenwerking in basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Den Haag: SCP.
go back to reference Ministerie van OCW. (2009). Ouderbetrokkenheid. Referentie: PO/B&S/94429. Den Haag. Ministerie van OCW. (2009). Ouderbetrokkenheid. Referentie: PO/B&S/94429. Den Haag.
go back to reference Smit, F., Fluiter, R., & Driessen, G. (2006). Literatuurstudie ouderbetrokkenheid in internationaal perspectief. Nijmegen: ITS Radboud Universiteit Nijmegen. Smit, F., Fluiter, R., & Driessen, G. (2006). Literatuurstudie ouderbetrokkenheid in internationaal perspectief. Nijmegen: ITS Radboud Universiteit Nijmegen.
go back to reference KPC-groep (2011). Vragenlijst Ouders-school voor medewerkers. Den Bosch: KPC-groep. KPC-groep (2011). Vragenlijst Ouders-school voor medewerkers. Den Bosch: KPC-groep.
go back to reference KPC-groep (2011). Vragenlijst Ouders-School voor ouders. Den Bosch: KPC-groep. KPC-groep (2011). Vragenlijst Ouders-School voor ouders. Den Bosch: KPC-groep.
Metagegevens
Titel
Zo vergroot je ouderbetrokkenheid in het speciaal onderwijs
Alleen al betrokkenheid op de agenda zetten helpt
Auteurs
Lisa Flinkevleugel, MSc
Drs. Rena Eenshuistra
Publicatiedatum
01-06-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2017
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-017-0016-8

Andere artikelen Uitgave 2/2017

Kind & Adolescent Praktijk 2/2017 Naar de uitgave

Australische interventie blijkt in dagelijkse praktijk ook op lange termijn effectief

Met vrienden angst en depressie op de basisschool te lijf

OriginalPaper

Gezien en gelezen