Skip to main content
Top

2008 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Zien wat je doet: van diagnose naar praktisch handelen

Auteurs : Erna Teunissen, Netty Kramer

Gepubliceerd in: Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In dit hoofdstuk beschrijven we de methode van

video-interactiebegeleiding

(VIB) die wordt ingezet bij de begeleiding van mensen met een verstandelijke handicap en een autismespectrumstoornis (ASS). VIB neemt de laatste jaren in de diagnose en de begeleiding van deze mensen een steeds grotere plaats in. VIB kan een belangrijke rol spelen bij:

het analyseren van de mogelijkheden en problemen in de communicatie (basiscommunicatie);

het goed in beeld krijgen van de stoornis (microdiagnostiek);

het verhelderen van dit beeld aan de mensen in de omgeving van het kind of de jongere met ASS (psycho-educatie);

het opstellen van haalbare doelen in de begeleiding en het bieden van ondersteuning bij de uitvoering hiervan.

Metagegevens
Titel
Zien wat je doet: van diagnose naar praktisch handelen
Auteurs
Erna Teunissen
Netty Kramer
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6421-3_6