Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2020

29-06-2020 | Artikelen

‘Ze zijn lekker rustig achter een schermpje’

Een kwalitatieve studie naar het digitaal mediagebruik van kinderen en het eigenbelang van ouders

Auteurs: Drs. Suzanne M. Geurts, Romi de Bok, Dr. Regina J. J. M. van den Eijnden, Dr. Helen G. M. Vossen, Dr. Ina M. Koning

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Deze kwalitatieve studie geeft inzicht in de manier waarop eigenbelang van ouders een rol speelt in het digitaal mediagebruik van kinderen in verschillende leeftijdscategorieën. Er zijn 31 semigestructureerde interviews afgenomen onder vaders/moeders met kinderen van 3 t/m 16 jaar, geworven via een doelgerichte steekproeftrekking. Er is zowel een deductieve als een inductieve inhoudsanalyse verricht. Vormen van eigenbelang die ouders noemen variëren van ‘ongestoord andere taken kunnen doen’, ‘me-time hebben’, ‘ervoor zorgen dat kinderen zich gedragen’, ‘confrontatie vermijden’ en ‘zelf digitale media kunnen gebruiken’ tot ‘samen qualitytime doorbrengen’. Ouders van jongere kinderen stimuleren digitaal mediagebruik vaker actief uit eigenbelang door mediagebruik bij hun kinderen te initiëren of door vaste momenten te kiezen waarop hun kinderen digitale media mogen gebruiken. Ouders van oudere kinderen stimuleren vooral passief uit eigenbelang door niet in te grijpen bij (intensief) digitaal mediagebruik. Interventies gericht op het verminderen van schermtijd van kinderen kunnen gebruikmaken van deze kennis.
Literatuur
go back to reference Boeije, H. R. (2010). Analysis in qualitative research. London: SAGE. Boeije, H. R. (2010). Analysis in qualitative research. London: SAGE.
go back to reference Boeke, H., Dondorp, L., Heitink, M., & Pijpers, R. (2017). Monitor Jeugd en media 2017. Zoetermeer: Kennisnet. Boeke, H., Dondorp, L., Heitink, M., & Pijpers, R. (2017). Monitor Jeugd en media 2017. Zoetermeer: Kennisnet.
go back to reference Carson, V., Clark, M., Berry, T., Holt, N. L., & Latimer-Cheung, A. E. (2014). A qualitative examination of the perceptions of parents on the Canadian Sedentary Behaviour Guidelines for the early years. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11(1), 65.CrossRef Carson, V., Clark, M., Berry, T., Holt, N. L., & Latimer-Cheung, A. E. (2014). A qualitative examination of the perceptions of parents on the Canadian Sedentary Behaviour Guidelines for the early years. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11(1), 65.CrossRef
go back to reference Chassiakos, Y. L. R., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M. A., & Cross, C. (2016). Children and adolescents and digital media. Pediatrics, 138(5), e20162593. https://doi.org/10.1542/peds.2016–2593.CrossRef Chassiakos, Y. L. R., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M. A., & Cross, C. (2016). Children and adolescents and digital media. Pediatrics, 138(5), e20162593. https://​doi.​org/​10.​1542/​peds.​2016–2593.CrossRef
go back to reference Cloïn, M., Van den Broek, A., Van den Dool, R., De Haan, J., De Hart, J., Van Houwelingen, P., Tiessen-Raaphorst, A., Sonck, N., & Spit, J. (2013). Met het oog op de tijd. Een blik op de tijdsbesteding van Nederlanders. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Cloïn, M., Van den Broek, A., Van den Dool, R., De Haan, J., De Hart, J., Van Houwelingen, P., Tiessen-Raaphorst, A., Sonck, N., & Spit, J. (2013). Met het oog op de tijd. Een blik op de tijdsbesteding van Nederlanders. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Götz, M., Bachmann, S., & Hofmann, O. (2007). Just a babysitter. Televizion, 20, 35–39. Götz, M., Bachmann, S., & Hofmann, O. (2007). Just a babysitter. Televizion, 20, 35–39.
go back to reference Livingstone, S., Mascheroni, G., Dreier, M., Chaudron, S., & Lagae, K. (2015). How parents of young children manage digital devices at home: the role of income, education and parental style. London: EU Kids Online, LSE. Livingstone, S., Mascheroni, G., Dreier, M., Chaudron, S., & Lagae, K. (2015). How parents of young children manage digital devices at home: the role of income, education and parental style. London: EU Kids Online, LSE.
go back to reference Nikken, P. (2019). Iene Miene Media: een review van het mediagebruik van kinderen tussen de 0 en 6 jaar in Nederland sinds 2012. Hilversum, Zwolle: Netwerk Mediawijsheid / Hogeschool Windesheim. Nikken, P. (2019). Iene Miene Media: een review van het mediagebruik van kinderen tussen de 0 en 6 jaar in Nederland sinds 2012. Hilversum, Zwolle: Netwerk Mediawijsheid / Hogeschool Windesheim.
go back to reference Richards, T. (2002). Nvivo: using Nvivo in qualitative research [computer software manual]. Bundoora Victoria: QSR International. Richards, T. (2002). Nvivo: using Nvivo in qualitative research [computer software manual]. Bundoora Victoria: QSR International.
go back to reference Supple, A. J., Ghazarian, S. R., Peterson, G. W., & Bush, K. R. (2009). Assessing the cross-cultural validity of a parental autonomy granting measure: comparing adolescents in the United States, China, Mexico, and India. Journal of Cross-Cultural Psychology, 40(5), 816–833. https://doi.org/10.1177/0022022109339390.CrossRef Supple, A. J., Ghazarian, S. R., Peterson, G. W., & Bush, K. R. (2009). Assessing the cross-cultural validity of a parental autonomy granting measure: comparing adolescents in the United States, China, Mexico, and India. Journal of Cross-Cultural Psychology, 40(5), 816–833. https://​doi.​org/​10.​1177/​0022022109339390​.CrossRef
go back to reference Tremblay, M. S., LeBlanc, A. G., Kho, M. E., Saunders, T. J., Larouche, R., Colley, R. C., Goldfield, G., & Gorber, S. C. (2011). Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8(1), 98. https://doi.org/10.1186/1479-5868-8-98.CrossRefPubMed Tremblay, M. S., LeBlanc, A. G., Kho, M. E., Saunders, T. J., Larouche, R., Colley, R. C., Goldfield, G., & Gorber, S. C. (2011). Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8(1), 98. https://​doi.​org/​10.​1186/​1479-5868-8-98.CrossRefPubMed
go back to reference Wennekers, A. M., Van Troost, D. M. M., & Wiegman, P. R. (2016). Mediatijd 2015. Amsterdam: NLO, NOM, SKO, BRO en SCP. Wennekers, A. M., Van Troost, D. M. M., & Wiegman, P. R. (2016). Mediatijd 2015. Amsterdam: NLO, NOM, SKO, BRO en SCP.
Metagegevens
Titel
‘Ze zijn lekker rustig achter een schermpje’
Een kwalitatieve studie naar het digitaal mediagebruik van kinderen en het eigenbelang van ouders
Auteurs
Drs. Suzanne M. Geurts
Romi de Bok
Dr. Regina J. J. M. van den Eijnden
Dr. Helen G. M. Vossen
Dr. Ina M. Koning
Publicatiedatum
29-06-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2020
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-020-00240-w

Andere artikelen Uitgave 3/2020

Kind en adolescent 3/2020 Naar de uitgave