Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2014 | Original Paper | Uitgave 7/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2014

Young Friendship in HFASD and Typical Development: Friend Versus Non-friend Comparisons

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 7/2014
Auteurs:
Nirit Bauminger-Zviely, Galit Agam-Ben-Artzi

Abstract

This study conducted comparative assessment of friendship in preschoolers with high-functioning autism spectrum disorder (HFASD, n = 29) versus preschoolers with typical development (n = 30), focusing on interactions with friends versus acquaintances. Groups were matched on SES, verbal/nonverbal MA, IQ, and CA. Multidimensional assessments included: mothers’ and teachers’ reports about friends’ and friendship characteristics and observed individual and dyadic behaviors throughout interactions with friends versus non-friends during construction, drawing, and free-play situations. Findings revealed group differences in peer interaction favoring the typical development group, thus supporting the neuropsychological profile of HFASD. However, both groups’ interactions with friends surpassed interactions with acquaintances on several key socio-communicative and intersubjective capabilities, thus suggesting that friendship may contribute to enhancement and practice of social interaction in HFASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2014 Naar de uitgave