Gepubliceerd in:
01-12-2013 | Redactioneel
Workflow en communiceren met een HIS
Auteur:
Jeroen van der Lugt
Gepubliceerd in:
SynthesHis
|
Uitgave 4/2013
Log in om toegang te krijgen
Extract
De complexiteit van de huisartsenzorg groeit. Meer werkenden in de praktijk en dus meer overleg. De zorgvraag en het zorgaanbod nemen in hoog tempo toe. Daarvoor zijn allerlei redenen: substitutie vanuit de tweede lijn, meer ouderen, aanstaande hervormingen in de GGZ. De praktijk van alledag wordt dus gecompliceerder. Hoe kunnen de HISsen de ingewikkelder werkprocessen op een goede manier blijven ondersteunen? Deze vragen staan centraal in twee uitvoerige artikelen in dit nummer. Allereerst vindt u een verslag van de HIS DemoDag, die ging over het thema workflow. De HISsen zijn geanalyseerd op hun mogelijkheden de zorgprocessen te faciliteren. Er zijn zeker verbeterpunten uit deze studiedag naar voren gekomen (zie pagina 4 e.v.). Verderop in dit nummer staat een opvallend interview met Geert van Rooij. Hij was spreker op het NedHIS & EZD 2013 Congres. Zijn voordracht riep al direct veel reacties op. Hij heeft het huisartsendossier opengesteld voor alle medewerkers van zijn Centrum Huisartsen Schiedam in een voormalige achterstandswijk. Dus inclusief de fysiotherapeut en de apotheker. De kwaliteit van de zorg is toegenomen. Niet alleen door het gedeelde medisch dossier, maar ook door zijn aanpak: de handen uit de mouwen en het ijzer smeden als het heet is. De kosten blijven binnen de perken, want zijn centrum werkt circa 10 procent goedkoper dan gemiddeld. …