Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Neuropraxis 6/2015

19-11-2015 | Woorden vooraf

Woorden vooraf

Auteur: Vincent Koppelmans

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 6/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Met de komst van de vijfde editie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) worden de dimensionale aspecten van psychiatrische stoornissen meegenomen in de classificatie [ 1]. In vergelijking met categorische diagnostiek, zou de dimensionale diagnostiek het psychodiagnostisch proces kunnen helpen, bijvoorbeeld doordat het omgevingsfactoren in acht kan nemen en rekening kan houden met de geleidelijke overgang van het normale naar het pathologische [ 2]. Zsuzsika Sjoerds en Hanneke den Ouden gaan een stap verder en stellen dat classificatie, maar ook behandeling, idealiter gebaseerd zou moeten zijn op computationele modellen, die informatie integreren vanuit verschillende bronnen, bijvoorbeeld gedrag en fysiologie. In hun artikel beschrijven zij hoe een dergelijk model tot stand kan komen en hoe zo’n model bij kan dragen aan het diagnostisch proces en uiteindelijk de behandeling van neuropsychiatrische stoornissen. …

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Neuropraxis

Neuropraxis is het eerste Nederlandstalige tijdschrift dat ingaat op achtergronden én toepassingen van actuele neurowetenschappelijke informatie. Er is aandacht voor onderzoek, diagnostiek en behandelingsmethoden.

Literatuur
1.
go back to reference Rodrígues-Testal JF, Senín-Calderón C, Perona-Garcelán S. From DSM-IV-TR to DSM-5: analysis of some changes. Int J Clin Health Psychol. 2014;14:221–31. CrossRef Rodrígues-Testal JF, Senín-Calderón C, Perona-Garcelán S. From DSM-IV-TR to DSM-5: analysis of some changes. Int J Clin Health Psychol. 2014;14:221–31. CrossRef
2.
go back to reference Jong JTVM de. DSM-5 en cultuur. Tijdschr Psychiatr. 2012;54(9):807–18. PubMed Jong JTVM de. DSM-5 en cultuur. Tijdschr Psychiatr. 2012;54(9):807–18. PubMed
3.
go back to reference Haber SN. The place of dopamine in the cortico-basal ganglia circuit. Neuroscience. 2014;282C:248–57. (PubMed PMID: 25445194). CrossRef Haber SN. The place of dopamine in the cortico-basal ganglia circuit. Neuroscience. 2014;282C:248–57. (PubMed PMID: 25445194). CrossRef
4.
go back to reference Thompson JL, Urban N, Slifstein M, Xu X, Kegeles LS, Girgis RR, et al. Striatal dopamine release in schizophrenia comorbid with substance dependence. Mol Psychiatry. 2013;18(8):909–15. (PubMed PMID: 22869037. Pubmed Central PMCID: 4128915). PubMedCentralCrossRefPubMed Thompson JL, Urban N, Slifstein M, Xu X, Kegeles LS, Girgis RR, et al. Striatal dopamine release in schizophrenia comorbid with substance dependence. Mol Psychiatry. 2013;18(8):909–15. (PubMed PMID: 22869037. Pubmed Central PMCID: 4128915). PubMedCentralCrossRefPubMed
5.
go back to reference Mosteller F. The Tennessee study of class size in the early school grades. The Futur of children/Center for the Future of Children, the David and Lucile Packard Foundation. 1995 Summer-Fall;5(2): 113–27. PubMed PMID: 8528684. Mosteller F. The Tennessee study of class size in the early school grades. The Futur of children/Center for the Future of Children, the David and Lucile Packard Foundation. 1995 Summer-Fall;5(2): 113–27. PubMed PMID: 8528684.
6.
go back to reference Adolphus K, Lawton CL, Dye L. The effects of breakfast on behavior and academic performance in children and adolescents. Frontiers in human neuroscience. 2013;7:425. PubMed PMID: 23964220. Pubmed Central PMCID: 3737458. Adolphus K, Lawton CL, Dye L. The effects of breakfast on behavior and academic performance in children and adolescents. Frontiers in human neuroscience. 2013;7:425. PubMed PMID: 23964220. Pubmed Central PMCID: 3737458.
Metagegevens
Titel
Woorden vooraf
Auteur
Vincent Koppelmans
Publicatiedatum
19-11-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 6/2015
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-015-0103-2