Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Neuropraxis 3/2020

14-04-2020

Woorden vooraf

Auteur: Janneke Koerts

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 3/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Het is algemeen bekend dat beweging goed is voor onze gezondheid. Bewegen heeft niet alleen een positieve invloed op de lichamelijke gezondheid, maar ook op het cognitief functioneren. Ten aanzien van dementie wordt er onder andere onderzoek gedaan naar de effecten van bewegingsprogramma’s op het uitvoeren van (instrumentele) activiteiten in het dagelijks leven en op het cognitief functioneren. Maar ook aan de andere kant van het leeftijdsspectrum is het van belang om te onderzoeken wat de effecten van beweging zijn. Deze vraag stond centraal in het artikel van Anne de Bruijn, waarbij zij specifiek keek naar de relaties tussen motoriek, fysieke fitheid, executief functioneren en schoolprestaties bij kinderen op de basisschool. Zij laat zien dat meer bewegingsonderwijs positief kan zijn voor de prestaties op school. Hierbij moet echter wel worden opgemerkt dat de effecten lijken te verschillen voor verschillende schoolse vaardigheden en dat daarnaast de intensiteit van beweging hoog genoeg moet zijn om effecten te bereiken. …
Metagegevens
Titel
Woorden vooraf
Auteur
Janneke Koerts
Publicatiedatum
14-04-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 3/2020
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-020-00255-2