Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

04-11-2019 | Testen Getest

WISC-V-NL

Auteur: Jeannette T. M. Rosbach

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 1/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sinds 2017 is de Nederlandse uitgave van de Wechsler Intelligence Scale for Children – vijfde editie (WISC-V-NL) verkrijgbaar. De WISC-V-NL is geschikt voor afname bij kinderen van 6 tot en met 16 jaar met als doel een betrouwbare indicatie van de algehele intelligentie te krijgen. De WISC-V-NL heeft het Cattell-Horn-Carroll-model (CHC-model) als theoretisch uitgangspunt en sluit daarmee aan bij de meest recente wetenschappelijke visies over intelligentie. De test wordt individueel afgenomen met pen en papier of digitaal met behulp van iPads. Afname van de totale testbatterij neemt ongeveer twee uur in beslag. De test omvat 14 subtests, waarvan er zeven gebruikt worden voor het bepalen van de Totaal IQ (TIQ) score. Deze zeven kernsubtests worden, samen met de overige subtests, ook gebruikt voor het bepalen van de primaire en aanvullende indexscores. Deze indexscores kunnen worden gebruikt voor het bepalen van een cognitief profiel, waarmee men inzicht krijgt in zowel normatieve als relatieve cognitieve sterktes en zwaktes bij een kind. Niet alleen theoretisch en inhoudelijk is de WISC-V-NL behoorlijk veranderd ten opzichte van zijn voorloper, de WISC-III-NL, ook het gebruikersgemak is vergroot. De afnameprocedures zijn aangepast, waardoor voor zowel testleider als kind de afname prettiger verloopt. Bovendien worden er allerlei handvatten gegeven voor het interpreteren van de onderzoeksgegevens in de vorm van een digitaal scoringsprogramma (Q-Global) en uitgebreide statistische analyses. Dit heeft wel als risico dat men zich bij de interpretatie te veel gaat laten leiden door cijfers, terwijl ook de testontwikkelaars benadrukken dat het klinisch oordeel boven alles staat.
Literatuur
1.
go back to reference Hendriks MPH, Ruiter S, Schittekatte M, Bos A. WISC-V-NL technische handleiding. Nederlandse bewerking. Amsterdam: Pearson; 2018. Hendriks MPH, Ruiter S, Schittekatte M, Bos A. WISC-V-NL technische handleiding. Nederlandse bewerking. Amsterdam: Pearson; 2018.
2.
go back to reference Hendriks MPH, Heijden PT van der, Dijk M van, Ruiter S, Vlugt H van der. De Wechsler intelligentietest voor kinderen 5e editie: WISC‑V. Neuropraxis. 2019;23(3):63–71.CrossRef Hendriks MPH, Heijden PT van der, Dijk M van, Ruiter S, Vlugt H van der. De Wechsler intelligentietest voor kinderen 5e editie: WISC‑V. Neuropraxis. 2019;23(3):63–71.CrossRef
3.
go back to reference Daniel MH, Wahlstrom D, Zhang O. Equivalence of Q‑interactive and paper administrations of cognitive tasks: WISC‑V. Q‑interactive technical report. band 8. Bloomington: Pearson; 2014. Daniel MH, Wahlstrom D, Zhang O. Equivalence of Q‑interactive and paper administrations of cognitive tasks: WISC‑V. Q‑interactive technical report. band 8. Bloomington: Pearson; 2014.
4.
go back to reference Ruiter SAJ, Hurks PPM, Timmerman ME. IQ-score is dringend aan modernisering toe. Naar een nieuwe interpretatie en classificatie van de geschatte intelligentie. Kind Adolesc Prakt. 2017;16(1):16–23.CrossRef Ruiter SAJ, Hurks PPM, Timmerman ME. IQ-score is dringend aan modernisering toe. Naar een nieuwe interpretatie en classificatie van de geschatte intelligentie. Kind Adolesc Prakt. 2017;16(1):16–23.CrossRef
Metagegevens
Titel
WISC-V-NL
Auteur
Jeannette T. M. Rosbach
Publicatiedatum
04-11-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 1/2020
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-019-00241-3