Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2016

26-10-2016 | Opmerkelijk

Wij van Wc-eend: dubbelrollen bij behandeleffect-onderzoek in de jeugdzorg

Auteurs: Sander Begeer, Carlo Schuengel

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

‘Acht op tien studies naar effect jeugdtherapieën partijdig’ kopte de Volkskrant deze zomer. Onderzoek naar de effecten van behandelingen in de jeugdzorg wordt vaak uitgevoerd door mensen die betrokken zijn bij de behandeling: behandelaren, onderzoekers binnen klinische instellingen of wetenschappers die de behandeling zelf hebben ontwikkeld. Dit bleek uit een studie door het Trimbos-instituut, gepubliceerd in De Psycholoog (juni 2016). Waar het artikel nog genuanceerd is, maakte de Volkskrant korte metten met effectonderzoek in de jeugdzorg. De Wc-eend-quote werd van stal gehaald. De teneur is: de jeugdzorg keurt haar eigen vlees. …
Literatuur
go back to reference Goldacre, B., Drysdale, H., Powell-Smith, A., Dale, A., Milosevic, I., Slade, E., Hartley, P., Marston, C., Mahtani, K., & Heneghan, C. (2016). The COMPare Trials Project. www.COMPare-trials.org. Goldacre, B., Drysdale, H., Powell-Smith, A., Dale, A., Milosevic, I., Slade, E., Hartley, P., Marston, C., Mahtani, K., & Heneghan, C. (2016). The COMPare Trials Project. www.​COMPare-trials.​org.
go back to reference Munder, T., Gerger, H., Trelle, S., & Barth, J. (2011). Testing the allegiance bias hypothesis: a meta-analysis. Psychotherapy. Research, band 21 (pp. 670–684). Munder, T., Gerger, H., Trelle, S., & Barth, J. (2011). Testing the allegiance bias hypothesis: a meta-analysis. Psychotherapy. Research, band 21 (pp. 670–684).
Metagegevens
Titel
Wij van Wc-eend: dubbelrollen bij behandeleffect-onderzoek in de jeugdzorg
Auteurs
Sander Begeer
Carlo Schuengel
Publicatiedatum
26-10-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2016
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-016-0126-3

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Kind en adolescent 4/2016 Naar de uitgave