Skip to main content
main-content
Top

Over dit boek

Het heeft lang geduurd voordat er systematisch wetenschappelijke gegevens werden verzameld binnen de gesloten wereld van het wielrennen en dat deze gegevens werden gepubliceerd. Het is pas van het laatste decennium dat er meer wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd en gepubliceerd. Met name vanuit landen als Italië en Spanje is er veel kennis opgedaan over de lichamelijke belasting en de daaropvolgende lichamelijke aanpassingen bij elite wielrenners.

Deze kennis is nog relatief onbekend bij wielrenners en hun begeleiders. In Wielrennen en wetenschap is er getracht een up-to-date stand van zaken te geven van deze informatie en eveneens een vertaalslag te maken van deze kennis naar de praktijk.

Het boek bevat een theoriegedeelte waarin de inspanningsfysiologie achter de wielrenprestatie wordt besproken. Daarna komen trainingsmethoden en voeding aan bod. In hoofdstuk 4 wordt specifiek ingegaan op een aantal wielerdisciplines zoals baanwielrennen, mountainbiken en veldrijden. Daarnaast komt een aantal categorie aan bod zoals jeugd en jongeren, vrouwen en masters. Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk over biomechanica en materiaal.

Wielrennen en wetenschap is zowel bedoeld voor wielrenners, wielrentrainers als voor verzorgers, medici en paramedici die in de (sport)gezondheidszorg werkzaam zijn.

Inhoudsopgave

Voorwerk

1 Fysiologie

Samenvatting
Wat bepaalt het prestatievermogen in de wielersport? Het lijkt een simpele vraag, maar deze vraag is zeker niet gemakkelijk te beantwoorden. De wielersport kent een groot aantal disciplines, variërend in wedstrijdduur van zo’n 10 seconden tot 21 dagen. Er zijn verschillende disciplines te onderscheiden: baan, weg, mountainbike, veldrijden en fietscross. Al deze disciplines kennen vaak weer subdisciplines zoals tijdritten, criteriums, klassiekers en meerdaagse wedstrijden. Voor elk van deze onderdelen bepalen specifieke factoren de uiteindelijke prestatie.
Tim Takken

2 Training

Samenvatting
Het is spijtig voor renners die denken dat zij zich met pillen, trilplaten en elektrostimulatieapparatuur gedegen kunnen voorbereiden op het wielerseizoen, maar wie in de zomer goed wil presteren, moet in de winterperiode fietsen. Niemand kan er omheen om regelmatig op de fiets te trainen om de conditie op te bouwen en in vorm te komen. In dit hoofdstuk gaan we in op trainingsprincipes, seizoensplanning, trainingszones en overtraining. Daarnaast komen ook onderwerpen als hoogtetraining, krachttraining en aanpassing aan warme omstandigheden aan bod.
Tim Takken

3 Voeding voor fietsers

Samenvatting
In dit hoofdstuk gaan we na wat de rol is van vet, eiwitten en koolhydraten voor het prestatieniveau en welke voedingsstrategieën voor, tijdens en na het fietsen gevolgd moeten worden. Hoe kan een renner de hoeveelheid glycogeen in de spieren extra laten toenemen, en welk effect heeft creatine? Over de mogelijke bijwerkingen van creatine bestaat nog veel onduidelijkheid, maar in diverse studies bij sporters die het langdurig gebruiken zijn (nog) geen nadelige gevolgen geconstateerd.
Tim Takken

4 Disciplines en categorieën

Samenvatting
Wielrennen bestaat uit verschillende disciplines en wordt op verschillende niveaus uitgeoefend door zowel mannen als vrouwen. In dit hoofdstuk zal specifiek worden ingegaan op een aantal disciplines binnen het wielrennen: baanwielrennen, wegwielrennen, mountainbiken en veldrijden. Daarnaast zullen de volgende doelgroepen de revue passeren: vrouwen, jeugd en jongeren, masters, en aangepaste sporters. Verder zullen we stilstaan bij de lichamelijke belasting van etappewedstrijden waarbij de Tour de France als voorbeeld zal dienen.
Tim Takken

5 Biomechanica en materiaal

Samenvatting
In dit hoofdstuk gaan we na wat de grootste weerstand is waarmee de renner te kampen heeft. We kijken naar de begrippen luchtweerstand en rolweerstand, geven een definitie van arbeid en vermogen, en nemen de fiets onder de loep.
Tim Takken
Meer informatie