Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie 1-2/2017

01-02-2017 | Ingezonden brief

Wie kaatst kan de bal verwachten

Auteur: Kees Korrelboom

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 1-2/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de rubriek Opinie van het vorige nummer van GZ-psychologie (december, 2016) schreven hoofdopleider Sjoerd Colijn (PDO-GGz Leiden/Rotterdam, Utrecht) en voormalig hoofdopleider Liesbeth Eurelings (PDO-GGz Leiden/Rotterdam) dat zij vinden dat ik mij in een eerder interview in GZ-Psychologie oude stijl (‘Ik ben een denkende doener’, augustus, 2016) ongenuanceerd, ongefundeerd en eenzijdig heb uitgelaten over psychotherapie en de psychotherapie-opleiding.
Literatuur
1.
go back to reference Korrelboom, K. (2016). Denkers en doeners in de klinische psychologie; why the twain must meet. Directieve Therapie, 36, 96–112. Korrelboom, K. (2016). Denkers en doeners in de klinische psychologie; why the twain must meet. Directieve Therapie, 36, 96–112.
2.
go back to reference Becker, C.B., e.a. (2004). A survey of psychologists’ attitudes towards and utilization of exposure therapy for PTSD. Behaviour Research and Therapy, 42, 277–292. CrossRefPubMed Becker, C.B., e.a. (2004). A survey of psychologists’ attitudes towards and utilization of exposure therapy for PTSD. Behaviour Research and Therapy, 42, 277–292. CrossRefPubMed
3.
go back to reference Cowdrey, N.D., e.a. (2015). Are we really delivering evidence-based treatments for eating disorders? How eating-disordered patients described their experience of cognitive behavioral therapy. Behaviour Research and Therapy, 75, 72–77. CrossRefPubMed Cowdrey, N.D., e.a. (2015). Are we really delivering evidence-based treatments for eating disorders? How eating-disordered patients described their experience of cognitive behavioral therapy. Behaviour Research and Therapy, 75, 72–77. CrossRefPubMed
4.
go back to reference Wolitzky-Taylor, K., e.a. (2015). Has evidence-based psychosocial treatment for anxiety disorders permeated usual care in community mental health settings? Behaviour Research and Therapy 72, 9–17. CrossRefPubMed Wolitzky-Taylor, K., e.a. (2015). Has evidence-based psychosocial treatment for anxiety disorders permeated usual care in community mental health settings? Behaviour Research and Therapy 72, 9–17. CrossRefPubMed
5.
go back to reference Scholing, A. (2016). Over de psychotherapeut en de buurvrouw. Psychotherapie in relatie tot wetenschap, werkveld en opleiden. Oratie Open Universiteit: Heerlen. Scholing, A. (2016). Over de psychotherapeut en de buurvrouw. Psychotherapie in relatie tot wetenschap, werkveld en opleiden. Oratie Open Universiteit: Heerlen.
6.
go back to reference Heiden, C. van der (2016). Behandeling angststoornissen kan beter. Doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed? Oratie Erasmus Universiteit: Rotterdam. Heiden, C. van der (2016). Behandeling angststoornissen kan beter. Doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed? Oratie Erasmus Universiteit: Rotterdam.
7.
go back to reference Keijsers, G.P.J. (2014). Het grote psychotherapiedebat. Waarom zijn specifieke behandeltechnieken belangrijk voor het resultaat van psychotherapie en waarom de werkrelatie? Gedragstherapie, 47, 148–173. Keijsers, G.P.J. (2014). Het grote psychotherapiedebat. Waarom zijn specifieke behandeltechnieken belangrijk voor het resultaat van psychotherapie en waarom de werkrelatie? Gedragstherapie, 47, 148–173.
8.
go back to reference Korrelboom, C.W. (2004). Heeft de Psychotherapie nog toekomst? Directieve Therapie, 24, 238–251. Korrelboom, C.W. (2004). Heeft de Psychotherapie nog toekomst? Directieve Therapie, 24, 238–251.
9.
go back to reference Korrelboom, C.W., e.a. (2014). Geïntegreerde Cognitieve Gedragstherapie; handboek voor theorie en praktijk. 2e geheel herziene druk. Bussum: Coutinho. Korrelboom, C.W., e.a. (2014). Geïntegreerde Cognitieve Gedragstherapie; handboek voor theorie en praktijk. 2e geheel herziene druk. Bussum: Coutinho.
10.
go back to reference Knaup, C., e.a. (2009). Effect of feedback of treatment outcome in specialist mental health care: meta-analysis. British Journal of Psychiatry, 195, 15–22. CrossRefPubMed Knaup, C., e.a. (2009). Effect of feedback of treatment outcome in specialist mental health care: meta-analysis. British Journal of Psychiatry, 195, 15–22. CrossRefPubMed
11.
go back to reference Howard, K.I., e.a. (1986). The dose-effect relationship in psychotherapy. American Psychologist, 41, 159–164. CrossRefPubMed Howard, K.I., e.a. (1986). The dose-effect relationship in psychotherapy. American Psychologist, 41, 159–164. CrossRefPubMed
12.
go back to reference Arts, W., e.a. (2012). Het afsluiten van eindeloze behandelingen. Gedragstherapie, 45, 405–416. Arts, W., e.a. (2012). Het afsluiten van eindeloze behandelingen. Gedragstherapie, 45, 405–416.
13.
go back to reference Bateman, A.W., e.a. (2000). Effectiveness of psychotherapeutic treatment of personality disorders. British Journal of Psychiatry, 177, 138–143. CrossRefPubMed Bateman, A.W., e.a. (2000). Effectiveness of psychotherapeutic treatment of personality disorders. British Journal of Psychiatry, 177, 138–143. CrossRefPubMed
14.
go back to reference Hellenbrand, I., e.a. 2007. Lange behandelingen ontberen scherpe behandeldoelen: Een exploratief onderzoek naar mogelijkheden voor verkorting van de wachtlijst. Psychopraxis, 9, 84–87. Hellenbrand, I., e.a. 2007. Lange behandelingen ontberen scherpe behandeldoelen: Een exploratief onderzoek naar mogelijkheden voor verkorting van de wachtlijst. Psychopraxis, 9, 84–87.
15.
go back to reference Waller, G. (2009). Evidence-based treatment and therapist drift. Behaviour Research and Therapy, 47, 119–127. CrossRefPubMed Waller, G. (2009). Evidence-based treatment and therapist drift. Behaviour Research and Therapy, 47, 119–127. CrossRefPubMed
16.
go back to reference Graste, J. (2009). De opleiding tot psychotherapeut. In S. Colijn, e.a. (red.) Leerboek psychotherapie (pp. 907–919). Utrecht: De Tijdstroom. Graste, J. (2009). De opleiding tot psychotherapeut. In S. Colijn, e.a. (red.) Leerboek psychotherapie (pp. 907–919). Utrecht: De Tijdstroom.
17.
go back to reference Pols, J. (2009). Leertherapie. In: S. Colijn, e.a. (red.), Leerboek psychotherapie (pp. 931–941). Utrecht: De Tijdstroom. Pols, J. (2009). Leertherapie. In: S. Colijn, e.a. (red.), Leerboek psychotherapie (pp. 931–941). Utrecht: De Tijdstroom.
18.
go back to reference Visser, S. (2006). De onzin van de verplichte gedragstherapeutische leertherapie (van wel 50 zittingen!). Gedragstherapie, 39, 221–227. Visser, S. (2006). De onzin van de verplichte gedragstherapeutische leertherapie (van wel 50 zittingen!). Gedragstherapie, 39, 221–227.
19.
go back to reference Hunsley, J., & Mash, E.J. (2011). Evidence-based assessment. In: D.H. Barlow (ed.), The Oxford handbook of clinical psychology (pp 76–98). Oxford University Press: Oxford. Hunsley, J., & Mash, E.J. (2011). Evidence-based assessment. In: D.H. Barlow (ed.), The Oxford handbook of clinical psychology (pp 76–98). Oxford University Press: Oxford.
20.
go back to reference Verbraak, M. (2007). Misverstand: Persoonlijkheidstests dragen bij tot betere resultaten van psychologische behandelingen. Directieve Therapie, 27, 205–208. CrossRef Verbraak, M. (2007). Misverstand: Persoonlijkheidstests dragen bij tot betere resultaten van psychologische behandelingen. Directieve Therapie, 27, 205–208. CrossRef
21.
go back to reference Colijn, S., e.a. (2003). Wat is integratieve psychotherapie? In: S. Colijn, e.a. (red.), Leerboek integratieve psychotherapie (pp. 9–31). Utrecht: De Tijdstroom. Colijn, S., e.a. (2003). Wat is integratieve psychotherapie? In: S. Colijn, e.a. (red.), Leerboek integratieve psychotherapie (pp. 9–31). Utrecht: De Tijdstroom.
Metagegevens
Titel
Wie kaatst kan de bal verwachten
Auteur
Kees Korrelboom
Publicatiedatum
01-02-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 1-2/2017
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-017-0012-5