Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

02-03-2017 | Original Article | Uitgave 3/2018

Psychological Research 3/2018

What you see and what you are told: an action-specific effect that is unaffected by explicit feedback

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 3/2018
Auteurs:
Zachary R. King, Nathan L. Tenhundfeld, Jessica K. Witt
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00426-017-0848-8) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

A critical question for theories of spatial vision concerns the nature of the inputs to perception. The action-specific account asserts that information related to action, specifically a perceiver’s ability to perform the intended action, is one of these sources of information. This claim challenges assumptions about the mind in general and perception in particular, and not surprisingly, has been met with much resistance. Alternative explanations include that these effects are due to response bias, rather than genuine differences in perception. Using a paradigm in which ease to block a ball impacts estimated speed of the ball, participants were given explicit feedback about their perceptual judgements to test the response bias alternative. Despite the feedback, the action-specific effect still persisted, thus ruling out a response-bias interpretation. Coupled with other research ruling out additional alternative explanations, the current findings offer an important step towards the claim that a person’s ability to act truly influences spatial perception.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 182 KB)
426_2017_848_MOESM1_ESM.docx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2018

Psychological Research 3/2018 Naar de uitgave