Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

05-12-2016 | Original Article | Uitgave 5/2017

Child Psychiatry & Human Development 5/2017

What’s the Worry with Social Anxiety? Comparing Cognitive Processes in Children with Generalized Anxiety Disorder and Social Anxiety Disorder

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2017
Auteurs:
Cate S. Hearn, Caroline L. Donovan, Susan H. Spence, Sonja March, Monique C. Holmes

Abstract

Social anxiety disorder (SAD) in children is often comorbid with generalized anxiety disorder (GAD). We investigated whether worry, intolerance of uncertainty, beliefs about worry, negative problem orientation and cognitive avoidance, that are typically associated with GAD, are present in children with SAD. Participants included 60 children (8–12 years), matched on age and gender. Groups included children: with primary GAD and without SAD (GAD); with primary SAD and without GAD (SAD); and without an anxiety disorder (NAD). GAD and SAD groups scored significantly higher than the NAD group on worry, intolerance of uncertainty, negative beliefs about worry and negative problem orientation, however, they did not score differently from each other. Only the GAD group scored significantly higher than the NAD group on cognitive avoidance. These findings further understanding of the structure of SAD and suggest that the high comorbidity between SAD and GAD may be due to similar underlying processes within the disorders.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2017

Child Psychiatry & Human Development 5/2017 Naar de uitgave