Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Werkwijze per sessie

Auteurs : Marije Kuin, Paulien Peters

Gepubliceerd in: Zelfbeeldtraining voor kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt de werkwijze van COMET voor kinderen en adolescenten beschreven. Er wordt toegelicht welke houding van de therapeut gewenst is voor een optimaal behandeleffect en op welke manier de interventie toegepast kan worden. De bijeenkomsten worden per onderdeel beschreven, evenals het indicatiegesprek, de ouderbijeenkomst en het eindgesprek. Per bijeenkomst wordt toegelicht welke onderdelen in het werkboek aan bod komen en hoe daar als therapeut goede leiding aan te geven. Er wordt per onderdeel overzichtelijk en gestructureerd extra informatie gegeven, er worden voorbeeldteksten gegeven om onderdelen uit te leggen, en er worden veelvoorkomende valkuilen met hun oplossing genoemd. Ten slotte worden er suggesties gedaan voor extra oefeningen en zijn er bijlagen te vinden om te kopiëren en mee te geven aan kinderen, adolescenten en hun ouders.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Voor de leesbaarheid hebben we in dit boek voor de hij-vorm gekozen. Overal waar hij staat, kan ook zij of hen gelezen worden.
 
Literatuur
go back to reference Bannink, F., & Geschwind, N. (2019). Positieve CGT. Behandelprotocol in 8 sessies. Boom uitgevers. Bannink, F., & Geschwind, N. (2019). Positieve CGT. Behandelprotocol in 8 sessies. Boom uitgevers.
go back to reference Brewin, C. R. (2006). Understanding cognitive behaviour therapy: A retrieval competition account. Behaviour Research and Therapy, 44(6), 765–784. Brewin, C. R. (2006). Understanding cognitive behaviour therapy: A retrieval competition account. Behaviour Research and Therapy, 44(6), 765–784.
go back to reference Brummelman, E., Thomaes, S., Overbeek, G., Orobio de Castro, B., Van der Hout, M., & Bushman, B. (2014), On feeding those hungry for praise: Person praise backfires in children with low self-esteem. Journal of Experimental Psychology: General, 143(1), 9–14. Brummelman, E., Thomaes, S., Overbeek, G., Orobio de Castro, B., Van der Hout, M., & Bushman, B. (2014), On feeding those hungry for praise: Person praise backfires in children with low self-esteem. Journal of Experimental Psychology: General, 143(1), 9–14.
go back to reference Korrelboom, K., IJdema, T., Karreman, A., & Van der Gaag, M. (2022). The efficacy of transdiagnostic applications of competitive memory training (COMET) on low self-esteem and comorbid depression: A meta-analysis of randomized controlled trials. Cognitive Therapy & Research, 46, 532–543. Korrelboom, K., IJdema, T., Karreman, A., & Van der Gaag, M. (2022). The efficacy of transdiagnostic applications of competitive memory training (COMET) on low self-esteem and comorbid depression: A meta-analysis of randomized controlled trials. Cognitive Therapy & Research, 46, 532–543.
go back to reference Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.
go back to reference Treffers, D. A., Goedhart, A. W., Veerman, J. W., Van den Bregh, B. R. H., Ackaert, L., & De Rycke, L. (2006). Competentiebelevingsschaal voor Adolescenten. Handleiding. Swets Test Publishers. Treffers, D. A., Goedhart, A. W., Veerman, J. W., Van den Bregh, B. R. H., Ackaert, L., & De Rycke, L. (2006). Competentiebelevingsschaal voor Adolescenten. Handleiding. Swets Test Publishers.
go back to reference Viegas, M. (2005). Relax Kids. Uitgeverij Ank-Hermes BV. Viegas, M. (2005). Relax Kids. Uitgeverij Ank-Hermes BV.
Metagegevens
Titel
Werkwijze per sessie
Auteurs
Marije Kuin
Paulien Peters
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2876-5_2