Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 2/2011

01-02-2011 | ONDERZOEK

Werkbeleving en werktevredenheid van bedrijfsartsen: grote verschillen tussen artsen en werksituaties

Auteurs: H.N. Plomp, J. Broeren, R. Buitenhuis, Prof. Dr. A.N.H. Weel

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 2/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

SAMENVATTING

Sinds 2005 zijn bedrijven niet meer verplicht zich aan te sluiten bij een arbodienst. Dit heeft geleid tot omzetdaling, personele krimp, toenemende concurrentie, en verdere rationalisering van processen op de markt van arbodienstverlening. Aan de andere kant is er een sterke toename van het aantal bedrijfsartsen dat zich als zelfstandige heeft gevestigd. Hun aantal wordt geschat op 350; dit is 15% van alle bedrijfsartsen. In dit onderzoek worden werkbeleving, werktevredenheid en loopbaanwensen van bedrijfsartsen vergeleken voor de verschillende werksituaties waarin zij werkzaam zijn (arbodienst, groot bedrijf, zelfstandig). Gegevens zijn verzameld door middel van een enquête onder de leden van de NVAB (n=796; respons 45%).
Zelfstandige bedrijfsartsen rapporteren de hoogste werktevredenheid (8,5); zij scoren ook het hoogst op vrijwel alle werkaspecten. Bedrijfsartsen werkzaam bij arbodiensten geven een tegenovergesteld beeld te zien: zij beoordelen hun werk het minst positief (6,7) en scoren op vrijwel alle onderscheiden werkaspecten het laagst en het hoogst op de werkbelastingitems; een meerderheid wenst een loopbaan buiten de arbodienst of een loopbaan met meer afwisseling erbinnen. Bedrijfsartsen in dienst van grote bedrijven nemen een tussenpositie in.
Zelfstandige bedrijfsartsen lijken een succesvolle aanvulling op en alternatief voor bestaande vormen van arbodienstverlening. Hun succes contrasteert sterk met de geringe aantrekkingskracht van arbodiensten en matige werktevredenheid van artsen die er werkzaam zijn. Binnen arbodiensten is bezinning op de voorwaarden voor een meer positieve werkbeleving van professionals dringend gewenst. Verder is met het oog op de kwaliteit van de dienstverlening en de aantrekkingskracht van het beroep van bedrijfsarts, duidelijkheid over de wijze waarop de professionele integriteit in een commerciële omgeving kan worden gewaarborgd van het grootste belang.
Literatuur
1.
go back to reference MarketConcern. Monitor Arbodienstverlening. Bunnik: MarketConcern, 2004. MarketConcern. Monitor Arbodienstverlening. Bunnik: MarketConcern, 2004.
2.
go back to reference Hingstman L, Velden FLJ van der, Schepman S. Mobiliteit van bedrijfsartsen. Utrecht: NIVEL, 2010. Hingstman L, Velden FLJ van der, Schepman S. Mobiliteit van bedrijfsartsen. Utrecht: NIVEL, 2010.
3.
go back to reference Bovier PA, Perneger TV. Predictors of work satisfaction among physicians. Eur J Public Health 2003; 13(4): 299–305.PubMedCrossRef Bovier PA, Perneger TV. Predictors of work satisfaction among physicians. Eur J Public Health 2003; 13(4): 299–305.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Landon BE, Reschovsky JD, Pham HH, Blumenthal D. Leaving medicine: the consequences of physician dissatisfaction. Med Care 2006; 44(3): 234–242.PubMedCrossRef Landon BE, Reschovsky JD, Pham HH, Blumenthal D. Leaving medicine: the consequences of physician dissatisfaction. Med Care 2006; 44(3): 234–242.PubMedCrossRef
5.
go back to reference Wallace JE, Lemaire JB, Ghali WA. Physician wellness: a missing quality indicator. Lancet 2009; 374(9702): 1714–1721.PubMedCrossRef Wallace JE, Lemaire JB, Ghali WA. Physician wellness: a missing quality indicator. Lancet 2009; 374(9702): 1714–1721.PubMedCrossRef
6.
go back to reference Schmit Jongbloed LJ, Borleffs JC, Lohuizen MT van, Cohen-Schotanus J. Arbeidssatisfactie van artsen gedurende hun loopbaan, een cohortstudie. Ned Tijdschr Geneeskd 2010; 154(22): A1691. Schmit Jongbloed LJ, Borleffs JC, Lohuizen MT van, Cohen-Schotanus J. Arbeidssatisfactie van artsen gedurende hun loopbaan, een cohortstudie. Ned Tijdschr Geneeskd 2010; 154(22): A1691.
7.
go back to reference Stommen NCJ, Attekum A van, Kant IJ. De bedrijfsarts als zelfstandig ondernemer: lust of last? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2007; 15(4): 149–155.CrossRef Stommen NCJ, Attekum A van, Kant IJ. De bedrijfsarts als zelfstandig ondernemer: lust of last? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2007; 15(4): 149–155.CrossRef
8.
go back to reference Bakker AB, Demerouti E. The Job Demands-Resources model: State of the art. J Managerial Psychol 2010; 22(3): 309–328.CrossRef Bakker AB, Demerouti E. The Job Demands-Resources model: State of the art. J Managerial Psychol 2010; 22(3): 309–328.CrossRef
9.
go back to reference Rooijen APN van, Bulters AJ, Bakker AB. Kicks en katers. Med Contact 2002; 36. Rooijen APN van, Bulters AJ, Bakker AB. Kicks en katers. Med Contact 2002; 36.
10.
go back to reference Scheurer D, Mc Kean S, Miller J, Wetterneck T. U.S. physicians satisfaction: a systematic review. J Hosp Med 2009; 4(9): 560–568.PubMedCrossRef Scheurer D, Mc Kean S, Miller J, Wetterneck T. U.S. physicians satisfaction: a systematic review. J Hosp Med 2009; 4(9): 560–568.PubMedCrossRef
11.
12.
go back to reference Janus K, Amelung VE, Baker LC, et al. Job satisfaction and motivation among physicians in academic medical centers: insights from a cross-national study. J Health Polit Policy Law 2008; 33(6): 1133–1167.PubMedCrossRef Janus K, Amelung VE, Baker LC, et al. Job satisfaction and motivation among physicians in academic medical centers: insights from a cross-national study. J Health Polit Policy Law 2008; 33(6): 1133–1167.PubMedCrossRef
13.
go back to reference Landon BE, Reschovsky J, Blumenthal D. Changes in career satisfaction among primary care and specialist physicians, 1997-2001. JAMA 2003; 289(4): 442-449.PubMedCrossRef Landon BE, Reschovsky J, Blumenthal D. Changes in career satisfaction among primary care and specialist physicians, 1997-2001. JAMA 2003; 289(4): 442-449.PubMedCrossRef
14.
go back to reference Murray A, Montgomery JE, Chang H, et al. Doctor discontent. A comparison of physician satisfaction in different delivery system settings, 1986 and 1997. J Gen Intern Med 2001; 16(7): 452–459.PubMedCrossRef Murray A, Montgomery JE, Chang H, et al. Doctor discontent. A comparison of physician satisfaction in different delivery system settings, 1986 and 1997. J Gen Intern Med 2001; 16(7): 452–459.PubMedCrossRef
15.
go back to reference Chew M, Williams A. Australian general practitioners: desperately seeking satisfaction. Med J Aust 2001; 175(2): 85–86.PubMed Chew M, Williams A. Australian general practitioners: desperately seeking satisfaction. Med J Aust 2001; 175(2): 85–86.PubMed
16.
go back to reference Edwards N, Kornacki MJ, Silversin J. Unhappy doctors: What are the causes and what can be done? BMJ 2002; 324(7341): 835–838.PubMedCrossRef Edwards N, Kornacki MJ, Silversin J. Unhappy doctors: What are the causes and what can be done? BMJ 2002; 324(7341): 835–838.PubMedCrossRef
17.
go back to reference Kalleberg Arne L. Work values and job rewards: A theory of job satisfaction. Am Sociol Rev 1977; 42(1): 124–143.CrossRef Kalleberg Arne L. Work values and job rewards: A theory of job satisfaction. Am Sociol Rev 1977; 42(1): 124–143.CrossRef
Metagegevens
Titel
Werkbeleving en werktevredenheid van bedrijfsartsen: grote verschillen tussen artsen en werksituaties
Auteurs
H.N. Plomp
J. Broeren
R. Buitenhuis
Prof. Dr. A.N.H. Weel
Publicatiedatum
01-02-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 2/2011
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-011-0028-5

Andere artikelen Uitgave 2/2011

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 2/2011 Naar de uitgave

VERENIGINGSNIEUWS

Secretariaatsbureau NVAB