Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2008

01-06-2008 | Frictie

Weg met de Socratische Dialoog

Auteur: Else de Haan

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vroeger leerden de gedragstherapeuten onder ons dat we ons alleen met het gedrag bezig dienden te houden. Wat een patiënt, bij ons in behandeling, dacht of voelde, werd afgedaan als niet-observeerbaar gedrag en behoorde daarom bij de ‘black box’ waarover we niets konden zeggen. Toen kwam de cognitieve revolutie. Uit tal van onderzoeken werd duidelijk dat er een relatie is tussen de manier waarop mensen denken – de inhoud van hun gedachten en de manier waarop ze de wereld interpreteren – en hun klachten. Zo interpreteert iemand met een angststoornis heel veel van wat er gebeurt in zijn omgeving als bedreigend. Een ritje met de metro zal waarschijnlijk wel uitlopen op een aanranding of beroving, een autotochtje zal wel eindigen in een ongeluk, een licht gevoel in het hoofd betekent binnenkort flauwvallen en op een feestje ziet iedereen hoe belachelijk je eruit ziet. Dit is aangetoond voor onder meer angststoornissen, voor de dwangstoornis en voor depressieve stoornissen. Let wel: er is nooit meer dan een samenhang aangetoond. Of ‘verkeerde’ gedachten of ‘verkeerde’ manieren van denken de oorzaak zijn van de problemen is nooit bewezen. Misschien zijn ze wel het gevolg. Maar dit terzijde.
Literatuur
go back to reference Salemink, E., Rijkeboer, M., Hout, M. van den, & Kindt, M. (2008). Angst en vertekening in de informatieverwerking. Ontwikkeling in onderzoek en mogelijke toepassingen. De Psycholoog, 43, 130-135. Salemink, E., Rijkeboer, M., Hout, M. van den, & Kindt, M. (2008). Angst en vertekening in de informatieverwerking. Ontwikkeling in onderzoek en mogelijke toepassingen. De Psycholoog, 43, 130-135.
Metagegevens
Titel
Weg met de Socratische Dialoog
Auteur
Else de Haan
Publicatiedatum
01-06-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2008
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076683

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Kind & Adolescent Praktijk 2/2008 Naar de uitgave

Column curiosa

Een frisse wind

Tussendoor

Waterspraak