01-03-2010
Water en olie, dat mengt niet vanzelf
Onderzoek naar theoriegebruik bij Nederlandse leefstijlcampagnes
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 3/2010
Log in om toegang te krijgenAbstract
Gezondheidsproblemen, zoals overgewicht, komen veelvuldig voor in de Nederlandse samenleving. Om dit tegen te gaan subsidieert de overheid campagnes waarin de (ongezonde) leefstijl centraal staat. In hoeverre deze leefstijlcampagnes effect sorteren in de samenleving wordt in grote mate bepaald door de keuzes die gemaakt zijn tijdens de ontwikkeling hiervan. In dit onderzoek, in opdracht van ZonMw, is gekeken in hoeverre deze keuzes gebaseerd worden op wetenschappelijke theorieën. Uit de resultaten blijkt dat theorieën vooral toegepast worden in de opzetfase van een campagne, en met name tijdens de aanvraag voor subsidie. Theorieën die gericht zijn op het individu en de interactie tussen individuen worden hoofdzakelijk (h)erkend en toegepast. Naarmate de campagne vordert en dichter op de uitvoering komt te zitten neemt de aandacht voor theorieën af en worden ze vooral nog impliciet gebruikt. Hoewel campagnemedewerkers aangeven voordeel te ervaren bij het gebruik van theorieën, worden vooral veel nadelen genoemd. Theorieën worden vaak als complex en weinig compatibel ervaren. Keuzes tijdens de ontwikkeling van een campagne worden in belangrijke mate gemaakt op basis van eerdere ervaringen, evaluatieonderzoek en het pretesten van materialen. Mogelijke winst met betrekking tot adequater theoriegebruik valt te behalen door wetenschap en praktijk meer met elkaar te verbinden, zodat de explicitering van keuzes ook in de uitvoerings- en implementatiefase wordt gestimuleerd. Dit betekent ondermeer dat de wetenschap zich actiever moet engageren met de praktijk.