Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2021

21-09-2021 | Onderzoeksartikel

Wat leren we van de praktijktests van JGZ-richtlijnen?

Auteurs: R. van Zoonen, Dr. J. A. Deurloo, Dr. C. Lanting

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 5-6/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Inleiding: Het effect van een innovatie, zoals een richtlijn, is afhankelijk van de mate waarin de innovatie wordt gebruikt zoals bedoeld. Factoren die het gebruik van een innovatie beïnvloeden worden ook wel determinanten genoemd. In dit onderzoek worden de resultaten van negen praktijktests van jeugdgezondheidszorg (JGZ)-richtlijnen gecombineerd, om na te gaan welke (clusters van) determinanten de meeste invloed hebben op de invoering van JGZ-richtlijnen.
Methode: De data van praktijktests van JGZ-richtlijnen die de afgelopen vijf jaar door TNO zijn uitgevoerd zijn samengevoegd. Per determinant is bepaald wat de resultaten waren voor de samengevoegde praktijktests.
Resultaten: De determinanten Subjectieve norm, Procedurele helderheid, Kennis en Relevantie cliënt zijn de opvallendste bevorderende factoren. De determinanten Zichtbaarheid uitkomsten, Sociale steun, Congruentie huidige werkwijze en Tijd springen er het meest uit als belemmerende factoren.
Conclusie: Dit onderzoek naar praktijktests geeft inzicht in welke factoren van belang kunnen zijn bij definitieve invoering van JGZ-richtlijnen. Aanbevolen wordt om bij landelijke implementatie van JGZ-richtlijnen rekening te houden met deze bevindingen en oplossingen te zoeken voor belemmerende factoren (zoals sociale steun van leidinggevenden en ketenpartners, en de beschikbare tijd voor JGZ-professionals).
Literatuur
1.
go back to reference Sheldon TA, Cullum N, Dawson D, Lankshear A, Lowson K, Watt I, et al. What’s the evidence that NICE guidance has been implemented? Results from a national evaluation using time series analysis, audit of patients’ notes, and interviews. BMJ. 2004;329(7473):999.CrossRef Sheldon TA, Cullum N, Dawson D, Lankshear A, Lowson K, Watt I, et al. What’s the evidence that NICE guidance has been implemented? Results from a national evaluation using time series analysis, audit of patients’ notes, and interviews. BMJ. 2004;329(7473):999.CrossRef
2.
go back to reference Fleuren MA, Dommelen P van, Dunnink T. A systematic approach to implementing and evaluating clinical guidelines: the results of fifteen years of Preventive Child Health Care guidelines in the Netherlands. Soc Sci Med. 2015;136:35–43.CrossRef Fleuren MA, Dommelen P van, Dunnink T. A systematic approach to implementing and evaluating clinical guidelines: the results of fifteen years of Preventive Child Health Care guidelines in the Netherlands. Soc Sci Med. 2015;136:35–43.CrossRef
3.
go back to reference Wensing M, Grol R, Grimshaw J, redactie. Improving patient care: the implementation of change in health care. Hoboken: Wiley; 2020. Wensing M, Grol R, Grimshaw J, redactie. Improving patient care: the implementation of change in health care. Hoboken: Wiley; 2020.
4.
go back to reference Fleuren MA, Paulussen TG, Dommelen P van, Buuren S van. Towards a measurement instrument for determinants of innovations. Int J Qual Health Care. 2014;26(5):501–10.CrossRef Fleuren MA, Paulussen TG, Dommelen P van, Buuren S van. Towards a measurement instrument for determinants of innovations. Int J Qual Health Care. 2014;26(5):501–10.CrossRef
5.
go back to reference McArthur C, Bai Y, Hewston P, Giangregorio L, Straus S, Papaioannou A. Barriers and facilitators to implementing evidence-based guidelines in long-term care: a qualitative evidence synthesis. Implement Sci. 2021;16(1):1–25.CrossRef McArthur C, Bai Y, Hewston P, Giangregorio L, Straus S, Papaioannou A. Barriers and facilitators to implementing evidence-based guidelines in long-term care: a qualitative evidence synthesis. Implement Sci. 2021;16(1):1–25.CrossRef
6.
go back to reference Francke AL, Smit MC, Veer AJ de, Mistiaen P. Factors influencing the implementation of clinical guidelines for health care professionals: a systematic meta-review. BMC Med Inform Decis Mak. 2008;8(1):1–11.CrossRef Francke AL, Smit MC, Veer AJ de, Mistiaen P. Factors influencing the implementation of clinical guidelines for health care professionals: a systematic meta-review. BMC Med Inform Decis Mak. 2008;8(1):1–11.CrossRef
7.
go back to reference Lanting CI, Fleuren M, Broekhuizen K. Kennisname en gerapporteerd gebruik van de JGZ richtlijnen gepubliceerd vóór 2012. TNO/CH 2013 R10513. Leiden: TNO; 2013. Lanting CI, Fleuren M, Broekhuizen K. Kennisname en gerapporteerd gebruik van de JGZ richtlijnen gepubliceerd vóór 2012. TNO/CH 2013 R10513. Leiden: TNO; 2013.
Metagegevens
Titel
Wat leren we van de praktijktests van JGZ-richtlijnen?
Auteurs
R. van Zoonen
Dr. J. A. Deurloo
Dr. C. Lanting
Publicatiedatum
21-09-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 5-6/2021
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-021-00261-8

Andere artikelen Uitgave 5-6/2021

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2021 Naar de uitgave