01-06-2018 | Onderzoek
Wat is lastig bij de beoordeling van moeilijk objectiveerbare klachten?
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 6/2018
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
In dit onderzoek wordt onderzocht wat verzekeringsartsen nu precies lastig vinden bij de beoordeling van moeilijk objectiveerbare klachten. In vijf focusgroepen van UWV verzekeringsartsen (n=52) werd bediscussieerd wat de deelnemers lastig vinden aan het beoordelen van moeilijk objectiveerbare klachten. Verzekeringsartsen geven aan dat bij de meerderheid van de WIA-beoordelingen cliënten meer belemmeringen ervaren dan vanuit objectieve ziektebevindingen verklaard kan worden. Er is een veelheid aan zaken die de beoordeling van deze moeilijk objectiveerbare klachten lastig maakt. De belangrijkste zijn de onduidelijke regelgeving, moeizame communicatie en de vraag hoe om te gaan met inadequate therapie en begeleiding en complicaties door interdoktervariatie. De oplossing moet niet alleen gezocht worden in duidelijke regels en richtlijnen over dit onderwerp. Ook de verzekeringsarts zélf kan door goede gesprekstechniek en een oordeelsvrije gespreksmethodiek de communicatie verbeteren.