Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Wat is adolescentie?

Auteur : Prof. dr. Wim Meeus

Gepubliceerd in: Vallen en opstaan in de adolescentie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Adolescenten zijn ondernemend en gaan daarbij risico’s niet uit de weg. Dat is een van de redenen dat de adolescentie in de media en door ouders, maar ook door wetenschappers vaak wordt beschreven als een moeilijke periode, een leeftijdsfase van rebellie, chaos en conflict. Daarnaast bestaat het beeld dat de adolescentie de vormende periode in het leven is. De leeftijdsfase waarin jonge mensen uitvinden wie ze zijn en stabiel gedrag, voorkeuren en duidelijke ideeën over de maatschappij ontwikkelen. Voor beide visies op de adolescentie bestaat empirisch bewijs. De vraag is welke visie het overtuigendst is. Om dat te bepalen moeten we naar de ontwikkeling van adolescenten kijken, en dat doen we in dit boek. De adolescentie is tegenwoordig een lange ontwikkelingsfase; ze loopt van 12 tot 23 jaar en kent 4 subfasen: de vroege adolescentie (12–14 jaar), de middenadolescentie, (15–17 jaar), de late adolescentie (18–20 jaar) en de postadolescentie (21–23 jaar).
Literatuur
2.
go back to reference Casey, B. J., Jones, R., & Somerville, L. (2011). Braking and accelerating of the adolescent brain. Journal of Research on Adolescence, 21, 21–33. Casey, B. J., Jones, R., & Somerville, L. (2011). Braking and accelerating of the adolescent brain. Journal of Research on Adolescence, 21, 21–33.
3.
go back to reference CBS (1975). 75 jaar statistiek van Nederland. ’s-Gravenhage: Staatsuitgeverij. CBS (1975). 75 jaar statistiek van Nederland. ’s-Gravenhage: Staatsuitgeverij.
4.
go back to reference Crone, E. (2008). Het puberende brein. Amsterdam: Bert Bakker. Crone, E. (2008). Het puberende brein. Amsterdam: Bert Bakker.
5.
go back to reference Davis, K. (1940). The sociology of parent-youth conflict. American Sociological Review, 5, 523–535. Davis, K. (1940). The sociology of parent-youth conflict. American Sociological Review, 5, 523–535.
6.
go back to reference De Graaf, H., Kruijer, H., Van Acker, J., & Meijer, S. (2012). Seks onder je 25e: Seksuele gezondheid van jongeren in Nederland anno 2012. Delft: Eburon. De Graaf, H., Kruijer, H., Van Acker, J., & Meijer, S. (2012). Seks onder je 25e: Seksuele gezondheid van jongeren in Nederland anno 2012. Delft: Eburon.
7.
go back to reference Duncan, G., Engel, M., Claessens, A., & Dowsett, C. (2014). Replication and robustness in developmental research. Developmental Psychology, 50, 2417–2426. Duncan, G., Engel, M., Claessens, A., & Dowsett, C. (2014). Replication and robustness in developmental research. Developmental Psychology, 50, 2417–2426.
8.
go back to reference Erikson, E. (1968). Identity: youth and crisis. New York: W.W. Norton. Erikson, E. (1968). Identity: youth and crisis. New York: W.W. Norton.
9.
go back to reference Eurostat (2015). Being young in Europe today. Luxemburg: Publications Office of the European Union. Eurostat (2015). Being young in Europe today. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
10.
go back to reference Finer, L. (2007). Trends in premarital sex in the United States, 1954–2003. Public Health Reports, 122, 73–78. Finer, L. (2007). Trends in premarital sex in the United States, 1954–2003. Public Health Reports, 122, 73–78.
11.
go back to reference Hall, G. S. (1904). Adolescence: Its psychology and its relation to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Hall, G. S. (1904). Adolescence: Its psychology and its relation to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
12.
go back to reference Hazeu, W. (2018). Lucebert – Biografie. Amsterdam: De Bezige Bij. Hazeu, W. (2018). Lucebert – Biografie. Amsterdam: De Bezige Bij.
13.
go back to reference Hollenstein, T., & Lougheed, J. (2013). Beyond storm and stress. American Psychologist, 68, 444–454. Hollenstein, T., & Lougheed, J. (2013). Beyond storm and stress. American Psychologist, 68, 444–454.
14.
go back to reference Hovell, M, Sipan, C., Blumberg, E., Atkins, C., Hofstetter, C., & Kreitner, S. (1994). Family influences on Latino and Anglo adolescents’ sexual behavior. Journal of Marriage and the Family, 56, 973–986. Hovell, M, Sipan, C., Blumberg, E., Atkins, C., Hofstetter, C., & Kreitner, S. (1994). Family influences on Latino and Anglo adolescents’ sexual behavior. Journal of Marriage and the Family, 56, 973–986.
15.
go back to reference Kistemaker, H. (2008). Wiking. Een nederlandse SS-er aan het Oostfront. Hilversum: Just Publishers. Kistemaker, H. (2008). Wiking. Een nederlandse SS-er aan het Oostfront. Hilversum: Just Publishers.
16.
go back to reference Lee, F., Heimer, H., Giedd, J., Lein, E., Šestan, N., Weinberger, D., & Casey, B. J. (2014). Adolescent mental health: Opportunity and obligation. Science, 346, 547–549. Lee, F., Heimer, H., Giedd, J., Lein, E., Šestan, N., Weinberger, D., & Casey, B. J. (2014). Adolescent mental health: Opportunity and obligation. Science, 346, 547–549.
17.
go back to reference Maciejewski, D., Van Lier, P., Branje, S., Meeus, W., & Koot, H. (2015). A 5-year longitudinal study on mood variability across adolescence using daily diaries. Child Development, 86, 1908–1921. Maciejewski, D., Van Lier, P., Branje, S., Meeus, W., & Koot, H. (2015). A 5-year longitudinal study on mood variability across adolescence using daily diaries. Child Development, 86, 1908–1921.
18.
go back to reference Meeus, W. (1992). Kiezen, legitimeren en adolescente identiteit. Over jongeren, levensloop en het zelf. Groningen: Wolters-Noordhoff. Meeus, W. (1992). Kiezen, legitimeren en adolescente identiteit. Over jongeren, levensloop en het zelf. Groningen: Wolters-Noordhoff.
19.
go back to reference Meeus, W. (2015). Why do young people become Jihadists? A theoretical account on radical identity development. European Journal of Developmental Psychology, 12, 275–281. Meeus, W. (2015). Why do young people become Jihadists? A theoretical account on radical identity development. European Journal of Developmental Psychology, 12, 275–281.
20.
go back to reference Meeus, W., Branje, S., & Overbeek, G. (2004). Parents and partners in crime: A six-year longitudinal study on changes in supportive relationships and delinquency in adolescence and young adulthood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 1288–1298. Meeus, W., Branje, S., & Overbeek, G. (2004). Parents and partners in crime: A six-year longitudinal study on changes in supportive relationships and delinquency in adolescence and young adulthood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 1288–1298.
22.
go back to reference Open Science Collaboration (2015). Estimating the reproducibility of psychological science. Science, 349 (6251), aac4716. Open Science Collaboration (2015). Estimating the reproducibility of psychological science. Science, 349 (6251), aac4716.
23.
go back to reference Parsons, T. (1942). Age and sex in the social structure of the United States. American Sociological Review, 7, 604–616. Parsons, T. (1942). Age and sex in the social structure of the United States. American Sociological Review, 7, 604–616.
24.
go back to reference Rispens, J., Hermanns, J., & Meeus, W. (red.) (1996). Opvoeden in Nederland. Assen: Van Gorcum. Rispens, J., Hermanns, J., & Meeus, W. (red.) (1996). Opvoeden in Nederland. Assen: Van Gorcum.
25.
go back to reference US Census Bureau (2010). American Community Survey. Washington: US Census Bureau. US Census Bureau (2010). American Community Survey. Washington: US Census Bureau.
26.
go back to reference Van der Graaff, J., Branje, S., Wied, M. de, Hawk, S., Van Lier, P., & Meeus, W. (2014). Perspective taking and empathic concern in adolescence: gender differences in developmental changes. Developmental Psychology, 50, 881–888. Van der Graaff, J., Branje, S., Wied, M. de, Hawk, S., Van Lier, P., & Meeus, W. (2014). Perspective taking and empathic concern in adolescence: gender differences in developmental changes. Developmental Psychology, 50, 881–888.
27.
go back to reference Van der Graaff, J., Branje, S., De Wied, M., & Meeus, W. (2012). The moderating role of empathy in the association between parental support and adolescent aggressive and delinquent behavior. Aggressive Behavior, 38, 368–377. Van der Graaff, J., Branje, S., De Wied, M., & Meeus, W. (2012). The moderating role of empathy in the association between parental support and adolescent aggressive and delinquent behavior. Aggressive Behavior, 38, 368–377.
28.
go back to reference The Who (1965). My generation. Op My Generation (LP). New York: Brunswick. The Who (1965). My generation. Op My Generation (LP). New York: Brunswick.
29.
go back to reference Youzafsai, M., & McCormick, P. (2015). I am Malala: How a girl stood up for education and changed the world. London: Hachette Children’s Group. Youzafsai, M., & McCormick, P. (2015). I am Malala: How a girl stood up for education and changed the world. London: Hachette Children’s Group.
Metagegevens
Titel
Wat is adolescentie?
Auteur
Prof. dr. Wim Meeus
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2362-3_1