Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 6/2016

01-08-2016 | Wetenschappelijke artikelen

Wat bevordert de deelname van niet-volksgezondheidssectoren aan intersectorale beleidsnetwerken?

Een analyse van 34 Gezonde Slagkracht-projecten

Auteurs: Janneke Harting, Dorothee Peters, Karien Stronks

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 6/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Achtergrond:

De aanpak van gezondheidsproblemen vraagt vaak om integraal gezondheidsbeleid. Dergelijk beleid komt tot stand via beleidsnetwerken waaraan ook andere sectoren dan de gezondheidssector deelnemen. Het ZonMw-programma Gezonde Slagkracht bood 34 gemeentelijke projecten ondersteuning bij integraal gezondheidsbeleid. Wij onderzochten welke factoren van invloed waren op de deelname daaraan van niet-gezondheidssectoren.

Methode:

In twee dwarsdoorsnede-onderzoeken (2012 en 2013) vroegen we projectleiders via een vragenlijst met welke organisaties, en in welk beleidsfase, zij contact hadden. Deze beleidsnetwerken analyseerden we met beschrijvende statistiek, waarbij we keken naar de invloed van gezondheidsthema, integraliteit van beleidsvoornemens, en beleidssector van de projectleider.

Resultaten:

Gemiddeld bestond een beleidsnetwerk uit 20 actoren die samen vijf niet-volksgezondheidssectoren vertegenwoordigden. Welzijn, sport, onderwijs en veiligheid namen veel vaker deel dan WMO, werk en inkomen, ruimtelijke ordening, en volkshuisvesting. Niet-volksgezondheidssectoren namen vaker deel aan beleidsuitvoering dan aan beleidsontwikkeling en besluitvorming. Er namen meer niet-volksgezondheidssectoren deel bij een meer omvattend gezondheidsthema, een integraler geformuleerd beleidsvoornemen, en een projectleider van buiten de volksgezondheid. Het aandeel van niet-gezondheidssectoren bleef door de tijd heen vrijwel gelijk.

Conclusies:

Wanneer een gezondheidsprobleem integraal gezondheidsbeleid rechtvaardigt, lijkt de deelname van niet-volksgezondheidssectoren te stimuleren door hen vroegtijdig te betrekken en te vertrekken vanuit een brede definitie van het probleem en de aanpak daarvan.
Literatuur
2.
go back to reference Swinburn B, Egger G, Raza F. Dissecting obesogenic environments: the development and application of a framework for identifying and prioritizing environmental interventions for obesity. Prev Med 1999;29:563–70.CrossRefPubMed Swinburn B, Egger G, Raza F. Dissecting obesogenic environments: the development and application of a framework for identifying and prioritizing environmental interventions for obesity. Prev Med 1999;29:563–70.CrossRefPubMed
3.
go back to reference Michie S, Stralen MM van, West R. The behaviour change wheel: A new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implement Sci 2011;6:1–12.CrossRef Michie S, Stralen MM van, West R. The behaviour change wheel: A new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implement Sci 2011;6:1–12.CrossRef
4.
go back to reference Krieger N. Theories for social epidemiology in the 21st century: an ecosocial perspective. Int J Epidemiol 2001;30:668–77.CrossRef Krieger N. Theories for social epidemiology in the 21st century: an ecosocial perspective. Int J Epidemiol 2001;30:668–77.CrossRef
5.
go back to reference Harting J, Assema P van. Communitybenadering in de gezondheidsbevordering. In: Brug J, Van Assema P, Lechner L, editors. Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering Een planmatige aanpak. Assen: Van Gorcum, 2012. Harting J, Assema P van. Communitybenadering in de gezondheidsbevordering. In: Brug J, Van Assema P, Lechner L, editors. Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering Een planmatige aanpak. Assen: Van Gorcum, 2012.
6.
go back to reference Rhodes RAW. Policy network analysis. In: Goodin RE, Moran M, Rein M, editors. The Oxford handbook of public policy. Oxford: Oxford University Press, 2009. Rhodes RAW. Policy network analysis. In: Goodin RE, Moran M, Rein M, editors. The Oxford handbook of public policy. Oxford: Oxford University Press, 2009.
7.
go back to reference Provan KGM, H.B. A preliminary theory of interorganizational network effectiveness: A comparative study of four community menatl health systems. Adm Sci Q 1995;40:1–33.CrossRef Provan KGM, H.B. A preliminary theory of interorganizational network effectiveness: A comparative study of four community menatl health systems. Adm Sci Q 1995;40:1–33.CrossRef
8.
go back to reference Hoeijmakers M, Leeuw E de, Kenis P, Vries NK de. Local health policy development processes in the Netherlands: an expanded toolbox for health promotion. Health Promot Int 2007;22:112–21.CrossRefPubMed Hoeijmakers M, Leeuw E de, Kenis P, Vries NK de. Local health policy development processes in the Netherlands: an expanded toolbox for health promotion. Health Promot Int 2007;22:112–21.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Aarts MJ, Jeurissen MP, Oers HA van, Schuit AJ, Goor IA van de. Multi-sector policy action to create activity-friendly environments for children: a multiple-case study. Health Policy 2011;101:11–9.CrossRefPubMed Aarts MJ, Jeurissen MP, Oers HA van, Schuit AJ, Goor IA van de. Multi-sector policy action to create activity-friendly environments for children: a multiple-case study. Health Policy 2011;101:11–9.CrossRefPubMed
10.
go back to reference Storm I, Verweij A, Lucht F van der. Integraal gezondheidsbeleid op lokaal niveau. Wat weten we en hoe nu verder? RIVM briefrapport 270161004. Bilthoven: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2011 Storm I, Verweij A, Lucht F van der. Integraal gezondheidsbeleid op lokaal niveau. Wat weten we en hoe nu verder? RIVM briefrapport 270161004. Bilthoven: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2011
11.
go back to reference Steenbakkers M. Lokaal integraal gezondheidsbeleid: realistische utidaging of utopie? Een onderzoek binnen gemeenten naar mogelijkheden tot intersectorale samenwerking. Maastricht: Maastricht University, 2012. Steenbakkers M. Lokaal integraal gezondheidsbeleid: realistische utidaging of utopie? Een onderzoek binnen gemeenten naar mogelijkheden tot intersectorale samenwerking. Maastricht: Maastricht University, 2012.
12.
go back to reference Storm I, Savelkool M, Busch MCM, Maas J, Schuit AJ. Intersectoraal samenwerken in de aanpak van gezondheidsachterstanden. Een onderzoek onder zestien gemeenten in Nederland. RIVM Rapport 270161002/2010. Bilthoven: Rijkinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2010. Storm I, Savelkool M, Busch MCM, Maas J, Schuit AJ. Intersectoraal samenwerken in de aanpak van gezondheidsachterstanden. Een onderzoek onder zestien gemeenten in Nederland. RIVM Rapport 270161002/2010. Bilthoven: Rijkinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2010.
13.
go back to reference Storm I, Aarts MJ, Harting J, Schuit AJ. Opportunities to reduce health inequalities by ’Health in All Policies’ in the Netherlands: an explorative study on the national level. Health Policy 2011;103:130–40.CrossRefPubMed Storm I, Aarts MJ, Harting J, Schuit AJ. Opportunities to reduce health inequalities by ’Health in All Policies’ in the Netherlands: an explorative study on the national level. Health Policy 2011;103:130–40.CrossRefPubMed
14.
go back to reference Hendriks A-M, Jansen MWJ, Gubbels JS et al. Local government officials’ views on intersectoral collaboration within their organization - A qualitative exploration. Health Policy Tech 2015;4:47–57.CrossRef Hendriks A-M, Jansen MWJ, Gubbels JS et al. Local government officials’ views on intersectoral collaboration within their organization - A qualitative exploration. Health Policy Tech 2015;4:47–57.CrossRef
15.
go back to reference ZonMw Programma Gezonde Slagkracht. Ondersteuningsprogramma voor gemeenten met een integrale aanpak op overgewicht, alcohol, roken en drugs. Den Haag: ZonMw, 2009. ZonMw Programma Gezonde Slagkracht. Ondersteuningsprogramma voor gemeenten met een integrale aanpak op overgewicht, alcohol, roken en drugs. Den Haag: ZonMw, 2009.
17.
go back to reference Provan KGM, H.B. Do networks really work? A framework for evaluating public-sector organizational networks. Public Adm Rev 2001;61:414–23.CrossRef Provan KGM, H.B. Do networks really work? A framework for evaluating public-sector organizational networks. Public Adm Rev 2001;61:414–23.CrossRef
18.
go back to reference Peters D, Harting J, Oers H van et al. Manifestations of integrated public health policy in Dutch municipalities. Health Promot Int 2014, dau 104. Peters D, Harting J, Oers H van et al. Manifestations of integrated public health policy in Dutch municipalities. Health Promot Int 2014, dau 104.
19.
go back to reference Kickbusch I, Buckett K. Implementing Health in All Policies. Adelaide 2010. Adelaide: Department of Health, Government of South Australia, 2010. Kickbusch I, Buckett K. Implementing Health in All Policies. Adelaide 2010. Adelaide: Department of Health, Government of South Australia, 2010.
20.
go back to reference Koivusalo M. The state of Health in All policies (HiAP) in the European Union: potential and pitfalls. J Epidemiol Commun Health 2010;64:500–3. Koivusalo M. The state of Health in All policies (HiAP) in the European Union: potential and pitfalls. J Epidemiol Commun Health 2010;64:500–3.
21.
go back to reference Tubbing L, Harting J, Stronks K. Unravelling the concept of integrated public health policy: Concept mapping with Dutch experts from science, policy, and practice. Health Policy 2015;119:749–59.CrossRefPubMed Tubbing L, Harting J, Stronks K. Unravelling the concept of integrated public health policy: Concept mapping with Dutch experts from science, policy, and practice. Health Policy 2015;119:749–59.CrossRefPubMed
22.
go back to reference Hendriks AM, Habraken J, Jansen MW et al. ’Are we there yet?’ - operationalizing the concept of Integrated Public Health Policies. Health Policy 2014;114:174–82.CrossRefPubMed Hendriks AM, Habraken J, Jansen MW et al. ’Are we there yet?’ - operationalizing the concept of Integrated Public Health Policies. Health Policy 2014;114:174–82.CrossRefPubMed
23.
go back to reference Hoeijmakers M. Local health policy development processes. Health promotion and network perspectives on local health policy-making in the Netherlands. Maastricht: Maastricht University, 2005. Hoeijmakers M. Local health policy development processes. Health promotion and network perspectives on local health policy-making in the Netherlands. Maastricht: Maastricht University, 2005.
24.
go back to reference Meijer S, Storm I. Integrale inzichten. Een verkenning van vijf lokale integrale gezondheidsprogramma’s. RIVM briefrapport 270161006/2012. Bilthoven: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2012. Meijer S, Storm I. Integrale inzichten. Een verkenning van vijf lokale integrale gezondheidsprogramma’s. RIVM briefrapport 270161006/2012. Bilthoven: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2012.
25.
go back to reference Clavier C, Gendron S, Lamontagne L, Potvin L. Understanding similarities in the local implementation of a healthy environment programme: insights from policy studies. Soc Sci Med 2012;75:171–8.CrossRefPubMed Clavier C, Gendron S, Lamontagne L, Potvin L. Understanding similarities in the local implementation of a healthy environment programme: insights from policy studies. Soc Sci Med 2012;75:171–8.CrossRefPubMed
26.
go back to reference Kingdon JW. Agendas, alternatives, and public policies. New York: Longman, 2003. Kingdon JW. Agendas, alternatives, and public policies. New York: Longman, 2003.
27.
go back to reference Aarts MJ, Schuit AJ, Goor IA van de, Oers HA van. Feasibility of multi-sector policy measures that create activity-friendly environments for children: results of a Delphi study. Implement Sci 2011;6:128.CrossRefPubMedPubMedCentral Aarts MJ, Schuit AJ, Goor IA van de, Oers HA van. Feasibility of multi-sector policy measures that create activity-friendly environments for children: results of a Delphi study. Implement Sci 2011;6:128.CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
go back to reference Ruland E. Bestuurlijke verankering van innovaties in de openbare gezondheidszorg. Lessen uit de casus Hartslag Limburg. Maastricht/Woerden: Universiteit Maastricht/NIGZ, 2008. Ruland E. Bestuurlijke verankering van innovaties in de openbare gezondheidszorg. Lessen uit de casus Hartslag Limburg. Maastricht/Woerden: Universiteit Maastricht/NIGZ, 2008.
Metagegevens
Titel
Wat bevordert de deelname van niet-volksgezondheidssectoren aan intersectorale beleidsnetwerken?
Een analyse van 34 Gezonde Slagkracht-projecten
Auteurs
Janneke Harting
Dorothee Peters
Karien Stronks
Publicatiedatum
01-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 6/2016
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-016-0080-8

Andere artikelen Uitgave 6/2016

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 6/2016 Naar de uitgave