Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Waarom kiezen kinderen voor elkaar?

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Relaties met andere kinderen zijn onmisbaar voor de sociale ontwikkeling. In de omgang met anderen leren kinderen hoe je je moet gedragen en wat je wel en niet moet doen om erbij te horen. Kinderen gaan niet met iedereen even graag om. Zij voelen zich aangetrokken tot bepaalde kinderen, trekken meer met hen op en worden vaak vrienden. Zich tot elkaar aangetrokken voelen, wordt verklaard vanuit drie verschillende theorieën: het afstemmingsmodel (zijn aan elkaar gelijk, ongelijk of vullen elkaar aan), het kenmerkenmodel (hebben dezelfde opvattingen, leefstijl of interesses) en het behoeftemodel (willen contact, waardering of zekerheid).
Metagegevens
Titel
Waarom kiezen kinderen voor elkaar?
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_7