Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 6/2012

01-09-2012

Waarden aan het werk

Vrouwelijke coaches en loopbaanbegeleiders over de betekenis van coaching

Auteurs: Marrieke Breuer, Petra Verdonk, Ineke Klinge

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 6/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De afgelopen jaren is er veel aandacht geweest voor de begeleiding van mensen naar (ander) werk. Veel vrouwen startten als zelfstandig coach of loopbaanadviseur om mensen met gezondheidsproblemen te re-integreren in maatwerk trajecten. De dienstverlening en achterliggende motieven en ervaringen van deze vrouwelijke coaches zijn focus van onderzoek geweest in deze kwalitatieve studie, die inzicht biedt in de factoren die een rol spelen in het groeiende veld van re-integratie en loopbaandienstverlening door vrouwelijke coaches. Het onderzoek leert ons dat de geïnterviewde coaches behalve traditioneel loopbaansucces, persoonlijke groei ofwel psychologisch succes in werk belangrijk vinden. Zij willen deze waarden uitdragen in hun dienstverlening. Bij het coachen van anderen zien zij ‘vrouwelijke kwaliteiten’ zoals inlevingsvermogen als voordeel. Dit draagt vervolgens bij aan hun eigen persoonlijke groei. Op basis van de resultaten worden valkuilen gesignaleerd op het gebied van de kwaliteit van dienstverlening en het bewaren van afstand tot de cliënt. Hierover worden aanbevelingen ter verbetering gedaan.
Literatuur
1.
go back to reference Verdonk P. Jonge vrouwen op de agenda. Stichting WAHO op de bres voor jonge hoogopgeleide vrouwen in de WAO. RAFFIA 2004;2:20–3. Verdonk P. Jonge vrouwen op de agenda. Stichting WAHO op de bres voor jonge hoogopgeleide vrouwen in de WAO. RAFFIA 2004;2:20–3.
2.
go back to reference Verdonk P, de Rijk A, Klinge I, Vries A de. Sickness absence as interactive process: gendered experiences of young, highly educated women with mental health problems. Pat Educ Couns 2008;73:300–6.CrossRef Verdonk P, de Rijk A, Klinge I, Vries A de. Sickness absence as interactive process: gendered experiences of young, highly educated women with mental health problems. Pat Educ Couns 2008;73:300–6.CrossRef
3.
go back to reference Verdonk P, Rijk A de. Vrouwen, arbeid en gezondheid: een kwetsbare combinatie. In: Gulden JWJ van der Gulden, Nauta AP (red). Naar een betere zorg voor zieke werknemers. Afstemmen van behandeling en werkhervatting. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum 2008;19–31. Verdonk P, Rijk A de. Vrouwen, arbeid en gezondheid: een kwetsbare combinatie. In: Gulden JWJ van der Gulden, Nauta AP (red). Naar een betere zorg voor zieke werknemers. Afstemmen van behandeling en werkhervatting. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum 2008;19–31.
4.
go back to reference Brinkgreve C, Weijts W. Jong, Vrouw en Uitgeblust. Vrij Nederland 2002, 39 september 44–9. Brinkgreve C, Weijts W. Jong, Vrouw en Uitgeblust. Vrij Nederland 2002, 39 september 44–9.
7.
go back to reference Stoker E. UWV betaalt spirituele zoektocht naar werk.DeVolkskrant, Economie 2007, 20 augustus 6. Stoker E. UWV betaalt spirituele zoektocht naar werk.DeVolkskrant, Economie 2007, 20 augustus 6.
9.
go back to reference Polit DF, Beck CT. Nursing Research. Principles and Methods. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2004. Polit DF, Beck CT. Nursing Research. Principles and Methods. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2004.
10.
go back to reference Swanborn P. Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Amsterdam: Boom 1994. Swanborn P. Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Amsterdam: Boom 1994.
11.
go back to reference Braun V, Clarke V. Using Thematic Analysis in Psychology. Qual Res Psychology 2006;3:77–101.CrossRef Braun V, Clarke V. Using Thematic Analysis in Psychology. Qual Res Psychology 2006;3:77–101.CrossRef
12.
go back to reference Engwirda I. De Rugzak. Wat is Coaching? Tijdschrift voor Coaching 2005;1:18–21. Engwirda I. De Rugzak. Wat is Coaching? Tijdschrift voor Coaching 2005;1:18–21.
13.
go back to reference Wajcman J, Bill M. Narratives of Identity in Modern Management: The Corrosion of Gender Difference. Sociology 2002;36: 985–1002.CrossRef Wajcman J, Bill M. Narratives of Identity in Modern Management: The Corrosion of Gender Difference. Sociology 2002;36: 985–1002.CrossRef
14.
go back to reference Briscoe J P, Hall DT. The Interplay of Boundaryless and Protean Careers: Combinations and Implications. J Vocat Behaviour 2006;69:4–18.CrossRef Briscoe J P, Hall DT. The Interplay of Boundaryless and Protean Careers: Combinations and Implications. J Vocat Behaviour 2006;69:4–18.CrossRef
15.
go back to reference Schein EH. Career anchors revisited. Implications for career development in the 21st century. Acad Management Executive 1996;10(4):80–8. Schein EH. Career anchors revisited. Implications for career development in the 21st century. Acad Management Executive 1996;10(4):80–8.
16.
go back to reference Hall DT. Protean careers of the 21st century. Acad Management Executive 1996;10(4):8–16. Hall DT. Protean careers of the 21st century. Acad Management Executive 1996;10(4):8–16.
17.
go back to reference Verbruggen M. Can Career Self-directedness be Improved Through Counselling? Int J Educ Vocat Guidance 2008;73:318– 27. Verbruggen M. Can Career Self-directedness be Improved Through Counselling? Int J Educ Vocat Guidance 2008;73:318– 27.
18.
go back to reference Verdonk P, Harting AJ, Lagro-Janssen TLM. Does equal education generate equal attitudes? Gender differences in medical students’ attitudes toward the ideal physician. Med Teacher 2007;19:9–13 Verdonk P, Harting AJ, Lagro-Janssen TLM. Does equal education generate equal attitudes? Gender differences in medical students’ attitudes toward the ideal physician. Med Teacher 2007;19:9–13
19.
go back to reference Bradley H. Gender Matters. Gender. Cambridge: Polity Press 2007. Bradley H. Gender Matters. Gender. Cambridge: Polity Press 2007.
20.
go back to reference Mc Ilveen P, Patton W. A Critical Reflection on Career Development. Int J Educ Vocat Guidance 2006;6:15–27.CrossRef Mc Ilveen P, Patton W. A Critical Reflection on Career Development. Int J Educ Vocat Guidance 2006;6:15–27.CrossRef
21.
go back to reference Bernes KB, Bardick AD, Orr DT. Career Guidance and Counseling Efficacy Studies: an International Research Agenda. Int J Educ Vocat Guidance 2007;7:81–96.CrossRef Bernes KB, Bardick AD, Orr DT. Career Guidance and Counseling Efficacy Studies: an International Research Agenda. Int J Educ Vocat Guidance 2007;7:81–96.CrossRef
22.
go back to reference Verdonk P, De Rijk A. Loopbaansucces en welbevinden van Nederlandse werknemers M/V. Gedrag & Org 2008;21(4):451– 474. Verdonk P, De Rijk A. Loopbaansucces en welbevinden van Nederlandse werknemers M/V. Gedrag & Org 2008;21(4):451– 474.
23.
go back to reference Rowe R, Snizek WE. Gender differences in work values: Perpetuating the myth. Work and Occupations 1995;22:215–229.CrossRef Rowe R, Snizek WE. Gender differences in work values: Perpetuating the myth. Work and Occupations 1995;22:215–229.CrossRef
Metagegevens
Titel
Waarden aan het werk
Vrouwelijke coaches en loopbaanbegeleiders over de betekenis van coaching
Auteurs
Marrieke Breuer
Petra Verdonk
Ineke Klinge
Publicatiedatum
01-09-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 6/2012
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-012-0129-2

Andere artikelen Uitgave 6/2012

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 6/2012 Naar de uitgave