01-03-2002 | Ingezonden
Vraagverheldering en de bierkaaiconsultvoering ingezonden
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 3/2002
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Sinds de jaren zeventig wordt het onderscheid gepropageerd tussen de klacht/de aandoening enerzijds en de hulpvraag van de patiënt aan de huisarts anderzijds. Omdat veel patiënten zich niet 100% bewust zijn van hetgeen zij de huisarts willen/kunnen vragen en omdat de huisarts de vraag degelijk moet kennen om te weten wat er van haar of hem verwacht wordt, wordt aangeraden tijd te steken in de verheldering van de hulpvraag. Deze uiterst relevante activiteit wordt zoals bekend vraagverheldering genoemd. Het eerste Cahier uit de serie over Communicatie en Attitude was eraan gewijd, alsmede een aanzienlijk deel van het NHG-congres in 1999. En terecht, want nog steeds wordt er veel medisch gehandeld zonder dat er zekerheid bestaat of een en ander aansluit bij de behoeften van de patiënt, hetgeen veel leed en wachtlijsten veroorzaakt en veel euro's kost.