Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Vraaginductie in de tandheelkunde in België

Auteurs : F. Decaluwe, Dr. A. Renckens

Gepubliceerd in: Het Tandheelkundig Jaar 2010

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Gezondheidszorg is in de huidige welvaartsstaten onlosmakelijk verweven met economie. De middelen zijn en blijven nu eenmaal schaarser dan de mogelijkheden en de betrachtingen. Dit hoofdstuk kijkt vanuit een gezondheidseconomisch perspectief naar de tandheelkundige zorgverstrekking in België, in het bijzonder naar het fenomeen ‘vraaginductie’.
Literatuur
go back to reference Aps J. Een evaluatie van het accrediteringssysteem voor tandartsen in België - 1998 tot en met 2005. Het tandheelkundig jaar 2008. Bohn Stafleu van Loghum, 2008:135–45 Aps J. Een evaluatie van het accrediteringssysteem voor tandartsen in België - 1998 tot en met 2005. Het tandheelkundig jaar 2008. Bohn Stafleu van Loghum, 2008:135–45
go back to reference Barbier D. Analyse van de RlZIV-uitgaven tandheelkunde. Contactpunt 2009; mei:39–421 Barbier D. Analyse van de RlZIV-uitgaven tandheelkunde. Contactpunt 2009; mei:39–421
go back to reference Batchelor P. Evolving dental care services. Euro Observer 2005; 7(3):5. Batchelor P. Evolving dental care services. Euro Observer 2005; 7(3):5.
go back to reference Decaluwe F Vervrouwelijking van de tandheelkunde. Een demografische verschuiving van belang. In: Het tandheelkundig jaar 2006. Bohn Stafleu van Loghum,2006:236–48 Decaluwe F Vervrouwelijking van de tandheelkunde. Een demografische verschuiving van belang. In: Het tandheelkundig jaar 2006. Bohn Stafleu van Loghum,2006:236–48
go back to reference Decaluwe F Women and career: an unhappy marriage? Dentistry as a case study. Belgisch Tijdschrift voor Tandheelkunde, (2002);57(4):293–313 Decaluwe F Women and career: an unhappy marriage? Dentistry as a case study. Belgisch Tijdschrift voor Tandheelkunde, (2002);57(4):293–313
go back to reference Feyen L. Mondgezondheidspromotie gericht naar kansarme groepen. De ervaring van de doelgroep, Een kwalitatief onderzoek. Masterproef voorgelegd tot het behalen van de graad van Master in de gezondheidsvoorlichting en -bevordering. Universiteit Gent, Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen,2009. Feyen L. Mondgezondheidspromotie gericht naar kansarme groepen. De ervaring van de doelgroep, Een kwalitatief onderzoek. Masterproef voorgelegd tot het behalen van de graad van Master in de gezondheidsvoorlichting en -bevordering. Universiteit Gent, Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen,2009.
go back to reference Gobert M, Artoisenet C, Roch I, Deliège D. Ressources humaines pour la santé offre, demande et ‘besoins’ actuellement et a l’avenir - phases 2–3 - Offre et ‘besoins’ en soins dentaires: perspectives d’avenir - Synthèse. SESA - HIVA - SPF SPSCAE,2007. Gobert M, Artoisenet C, Roch I, Deliège D. Ressources humaines pour la santé offre, demande et ‘besoins’ actuellement et a l’avenir - phases 2–3 - Offre et ‘besoins’ en soins dentaires: perspectives d’avenir - Synthèse. SESA - HIVA - SPF SPSCAE,2007.
go back to reference Gosden T et al. Capitation, salary, fee-for-service and mixed systems of payment: effects on the behaviour of primary care physicians, The Cochrane Database of Systematic Reviews 2006 Issue 3. Gosden T et al. Capitation, salary, fee-for-service and mixed systems of payment: effects on the behaviour of primary care physicians, The Cochrane Database of Systematic Reviews 2006 Issue 3.
go back to reference Herremans J. Gebruik Regeling Betalende Derde. Cursus Beroepsuitoefening,2000. Herremans J. Gebruik Regeling Betalende Derde. Cursus Beroepsuitoefening,2000.
go back to reference Mettes D. Insufficient evidence to support or refute the need for 6-monthly dental check-ups. Evidence-Based Dentistry 2005;6:62–3PubMedCrossRef Mettes D. Insufficient evidence to support or refute the need for 6-monthly dental check-ups. Evidence-Based Dentistry 2005;6:62–3PubMedCrossRef
go back to reference Renckens A, Decaluwe F. Het fenomeen vraaginductie en enkele concepten uit de gezondheidseconomie. Belgisch Tijdschrift voor Tandheelkunde 2006;61(4):230–50 Renckens A, Decaluwe F. Het fenomeen vraaginductie en enkele concepten uit de gezondheidseconomie. Belgisch Tijdschrift voor Tandheelkunde 2006;61(4):230–50
go back to reference RIZIV, Dienst voor geneeskundige verzorging, Afdeling actuariële studiën. II. Statistieken geneeskundige verzorging (www.riziv.be ). RIZIV, Dienst voor geneeskundige verzorging, Afdeling actuariële studiën. II. Statistieken geneeskundige verzorging (www.​riziv.​be ).
go back to reference Sheiham A. Strategies for oral health care. Euro Observer 2005; 7(3):1–4 Sheiham A. Strategies for oral health care. Euro Observer 2005; 7(3):1–4
go back to reference Sintonen H, Maljanen T. Explaining the utilisation of dental care. Experiences from the Finnish dental market. Health Economics 1995;4(6):453–66PubMedCrossRef Sintonen H, Maljanen T. Explaining the utilisation of dental care. Experiences from the Finnish dental market. Health Economics 1995;4(6):453–66PubMedCrossRef
go back to reference Steenberghe D van , Perl G. Strategisch plan mondzorg, Perl G. aanbevelingen.2003. Steenberghe D van , Perl G. Strategisch plan mondzorg, Perl G. aanbevelingen.2003.
go back to reference Vanobbergen J. Maatschappelijke tandheelkunde.Gent: UZ Gent,2005:4–5 Vanobbergen J. Maatschappelijke tandheelkunde.Gent: UZ Gent,2005:4–5
go back to reference VVT Studie. Invloed van de Regeling Betalende Derde op het verbruik in de tandheelkunde. Contactpunt 1990;10:21–6 VVT Studie. Invloed van de Regeling Betalende Derde op het verbruik in de tandheelkunde. Contactpunt 1990;10:21–6
Metagegevens
Titel
Vraaginductie in de tandheelkunde in België
Auteurs
F. Decaluwe
Dr. A. Renckens
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7510-3_9